Belgian Cycling Factory ejer både Ridley og Eddy Merckx og har således to legendariske mærker under hatten. Eddy Merckx kom til for nylig og der satses stort på at gøre dette brand navnet værdigt. Således er der kommer mange nye Eddy Merckx cykler ud af firmaet og vi har fået fornøjelsen af at teste EM 525. 525 står for det antal sejre Eddy Mercx præsterede i sin karriere og der er langt – meget langt – hvis nogen ryttere skal slå den. Det svarer nogenlunde til at Eddy vandt 20-25% af alle løb han stillede op til. I årets Tour de France var mærket præsenteret af AG2R World Tour Teamet, med bl.a. det store franske håb – Bardet. Det blev ikke helt som vi havde forventet, at Bardet skulle kæmpe om et podium i GC, men tilgengæld stak han af med den prikkede bjergtrøje. Frankrig fik sin genfødsel i den prikkede.

EM 525 tilpasset testrytter på 180 cm. Til en mere aero køreposition skulle der have været fjernet 3 cm af de aerodynamiske spacere.

Tekst og foto af Henrik Jappe og Gert Caspersen.

De seneste år er cyklerne blevet mere og mere specialiseret. Der findes aero-racere, bjerg-racere og grandfondo (endurance) racere. De er typisk bygget rundt om den klassiske racer, hvor aero-racere er med lavere stack og længere reach og grandfondo cyklen med højere stack og kortere reach. Bjerg-raceren, som ligger tættest på den klassiske cykel, ligger midt imellem. Med EM 525 har Eddy Merckx forsøgt at genføde den klassiske racer, der kan bruges til det hele, blot i lækker carbon, med aero detaljer og fuldstændig skjulte kabler.

Man kan sige de har taget alt det nye og smidt det på én geometri og leverer således cyklen til det hele – i flot respekt til Eddy Merckx, som vandt alt på samme cykel, ikke så meget pjat, bare derudaf.

Meget flot og ren profil forfra. Det er lækkert når alle kabler er gemt væk og det virker som en aero-fordel.

I 1972 slog Eddy Merckx timerekorden og kørte ca. 49,431 km på en time. Det foregik i Mexico City på velodromen fra OL i 1968 i 2260 moh. Eddy kørte på denne cykel og hans team havde forstået, at højden og dermed CdA (vindmodstanden) var lavere der, men alligevel kørte det på en gammeldags vægtoptimeret cykel. Imponerende!

Cyklen var lavet af optimerede tynde stålrør og der var boret huller alle vegne muligt. Eddy kørte med uldtøj og hårnet – hvor blev aerodynamikken af? Højdetilvænning? Nej, Eddy rejste til Mexico en uge før. Et ægte mandfolk, dog ude nden store viden om nutidens aerooptimering.

Køreegenskaber:

Vi har kørt test på den i to uger, hvilket er kort tid og desværre kun i Danmark. Vores vurdering får du herunder.

Cyklen er ikke en ren racer, men nok mere en hybrid, hvor man, som det bliver beskrevet på deres internetside, har forsøgt at lave en cykel, som opfylder ønsket om komfort, performance og brugbar til race. Disse punkter mener vi de har opnået. Dog syntes vi, at vægten måske er lidt høj (vejet til 7,5 kg), men der kan selvfølgelig sættes lettere hjul, lettere dæk og en lettere sadel, hvilket vil kunne få vægten tæt på 7 kg. I den forbindelse vil vi gerne henvise til den efterhånden gængse viden, nemlig at aero er vigtigere end vægt, lige indtil du rammer en lang stigning på mere end 8-9%. Nogle siger at +1 kg aero er bedre i det lange løb, med mindre du kun skal køre op og ned – op ad stejle veje ved lav fart. Læs her om aerohjelme og vægt.

Fuldintegreret styr med skjulte kabler, det er flot – og stift. På undersiden er der monteringsbeslag til ex. Garmin holder.

Cyklen er hurtig og stiv, med meget præcise svingegenskaber, hvilket er skabt gennem kronrør, styret og de lækre Fulcrum DB40 hjul. Den kommer hurtigt op i fart og man føler kraften bliver overført effektivt. Der er ingen tvivl om, at geometrien er klassisk race og at aero position skal opnås ved, at fjerne så mange spacere som muligt, på det fuld integrerede styr. Selve rammens geometri gav en fornemmelsen af en ramme i god balance, med rolige køreegenskaber. Her skal ikke misforstås, den er ikke kedelig og giver fint igen ved antrit og den virker både hurtig og stabil ved kurvekørsel med god fart.

Meget flot lakering med en del sølvflakes i lakeringen. EM cyklerne kan fås i tre forskellige lakeringer, dvs. hvor du vælger. Vores testcykel er Serene – den rene!!

Den ene tester er 180 cm høj og kørte på small, hvilket passede perfekt og med masser af mulighed til, at skære forgaffel stilken ned og fjerne spacere til aero-position. Nu blev den kørt i en endurance / grandfondo position, med en del spacere under styret, men det ser okay ud, idet spacere og det integrerede styr går i et med hinanden.

Stellet:

Det er en fuld carbon cykel med aero detaljer så som fuld integreret styr med helt skjulte kabler. Det er lækket og stift og som på Ridley Noah SL Fast, som vi har testet, er styret aero-smalt. Selve rammen er traditionel anno 2020, med lave saddelstræbere, også som en aero detalje, men med et besynderligt knæk, som vi tænker skaber komforten i den del af cyklen. Så er der en lille bro mellem saddelstræberne, hvilket man ellers ikke ser længere, på cykler med skivebremser. Sidste år fandtes EM 525 både i Performance og Endurance stel geometri og det er nu fusioneret til én geometri.

Samme saddelpindsklampe som på Ridley Noah SL Fast. En tung og ikke særlig velfungerende løsning. Den skal strammes mens man trykker godt ned, ellers risikerer man den falder på plads under kørsel, med lavere saddel til følge. Men når det er gjort korrekt, så virker det.

På aerocykler er der ofte meget lidt plads mellem saddelrør og bagdækket, men ikke på EM 525. Der er masser af luft og det er som følge af muligheden for, at køre brede dæk. Det er bestemt muligt at køre 30mm, men producenten oplyser 28mm som maksimum. Det betyder at cyklen vil være velegnet til løb som f.eks. Flandern Rundt, Paris-Rubaix, Strade Bianche og grandfondoér hvor vejene ikke er silkeasfalt og hvor 28-30 mm dæk er normalt. Det er vigtigt at skidt og møj fra vejen ikke sætter sig fast mellem dæk og stel.

Skjulte kabler i stilken
Forgaffelstilken set oppefra.

 

 

 

 

 

 

 

Det fuld integrerede styr, med skjult førte kabler gennem stilken på forgaflen, giver ikke umiddelbart mulighed for, at justere højden på styret, uden at skære af stilken. Det gjorde vi naturligvis ikke på testcyklen, så for os begge måtte vi køre med hhv. lidt og noget højere styr end normal (off set mellem saddel og styr). Det er selvfølgelig lidt ærgerligt, men overvejer du at købe EM 525, Ridley Noah eller andre med fuld integration af styr og kabler, så vær sikker på, at du har fået bike fittet dig inden der skæres af forgaffelstilken.

En spacer og de er faktisk ret lette at håndtere.
Topcappen og de små gummiknopper som skjuler boltene. Meget gennemført.

 

 

 

 

 

 

 

Gruppen:

Campagnolo Super Record 12 speed gruppen fungerede umiddelbart fint, men har nok nået sit limit, hvad angår mekanisk kabelføring af gearene – også set i lyset af de “knæk”, som kablerne får i den skjulte kabelføring i styr, forgaffelstilk og resten af vejen til henholdsvis for-og bagskifter. Der vil efter nogen tids brug komme træghed i wirerne og det vil give upræcise skift og hyppige behov for justering af kablerne.

Campa ergonimi når det er bedst.

160 mm. discbremserne fra Campagnolo fungerede til UG med kryds og slange. For en fælgbremsefanatiker som mig selv, (Gert Caspersen), vil jeg dog sige, at de efter min mening er på grænsen til at virke “for godt”, forstået på den måde, at jeg kan blive bekymret for at overbremse, i henholdsvis vådt føre og løst underlag.

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er lækkerier

Hjulsættet, Fulcum Speed 40 DB kulfiber hjulsæt virkede supergodt. Det virkede stift og meget rundt. Et hjulsæt, som kan anvendes til både dansk landskab og bjerge, da dets profil gør, at det ikke er for vindfølsomt. Hjulsættet er såkaldt 2 Way Fit, hvilket betyder, at det kan køre både alm. dæk og tubeless. Videre gør dets indvendige bredde på 19 mm. og udvendige bredder på 26,5 mm., at det kan klare dæk i bredder fra 23 mm og helt op til 50 mm. Hjulsættet vejer kun 1.470 gram og har en vægtgrænse på rytteren på 109 kg. Med dette hjulsæt er vi jo nærmest indenfor, at cyklen også vil kun anvendes som gravelbike. Her tænkes også på det store space, der er på bagsiden af baggaflen.

 

 

 

 

 

 

 

På det fine hjulsæt, var der monteret Vredestein Fortezza Senso Superiore All Weather dæk. De fungerede fint omend jeg valgte kun at kørte 6,8 – 6,9 bar selvom der på dæksiderne stod anbefalet tryk: 8-9 bar. Det lavere dæktryk var rigeligt og fungerede fint. Den komplette cykel i den her anviste version og som kan købes nu, vil have en forventet salgspris på ca. kr. 65.000,- . Cyklen vil også komme i andre varianter med andre geargrupper mv., men specs på disse kender vi pt. ikke.

Konklusion

Cyklen leverer en geometri som kan klare det meste, lige fra race til forårsklassikkere og grandfondos. Med justeringsmulighederne i det integrerede styr og spacere, kan den ligefrem gøres til en aerocykel, men så har du valgt det som endelig stil. Stellet er stift og alligevel lidt komfortabelt, hvilket peger mest på landevejen, men med en komfort saddel og tykt styrbånd kan du sikkert klare et gravelløb også. Campagnolo 12 speed med kabel har nået sit limit og vil vil anbefale Campagnolo EPS, Shimano Di2 eller SRAM AXS, som vil passe i tidsånden til denne cykel. Det bliver dog noget dyrere, men med realkreditrenter på nul, er det bare at få udnyttet friværdien i huset.

Følg med her og her.

 

Tak for denne gang og følg med, der kommer flere cykler til test.

 

Posted by:Gert Caspersen

Jeg har været aktiv sportsmand hele livet. Har gennem de sidste 30 år deltaget i et utal af lange motionsløb i både Danmark og udlandet. I de senere har jeg også på licens niveau deltaget i banecykling og har bl.a. deltaget i Hold VM på bane med en bronzemedalje, som bedste resultat. Således stor erfaring inden for div. landevejs motionsløb og Grand Fondos i udlandet. Har også fungeret som guide og rejsearrangør af cykelture gennem mere end 25 år. Tidl. skribent på Cykel-Motion Danmark fra 1996 og frem til bladet lukkede her i år. Min passion er Grand Fondos i Italien og Frankrig, samt gadgets til cykling.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.