Tekst og foto af Gert Caspersen

Bontrager hævder, at have skabt en dæk, som har 7% lavere rullemodstand end forgængeren og samtidig også en forbedring på hele 22 % i forhold til at være resistent mod punkteringer, idet man har indsat et nyt og lettere antipunkteringslag, som også skulle give bedre komfort. Dækkets sider (karkassen), er også  forbedret, så den skulle holde dobbelt så længe som tidligere. Selve gummiblandingen, som kaldes for TR Speed,  skulle også være forbedret, således at der opnås et bedre greb og lavere rullemodstand. Videre er dækkene forsynet med nogle små bobler/riller, som skulle forbedre kurvesikkerheden og jo bredere dækkene er, desto flere bobler/riller/TPI er der i dækkene, hvilket medvirker til bedre og mere sikker kurvekørsel.

Bontragers egne forklaringer på forbedringer i dækket.

Dækket laves i str. 23 – 25 – 28 og 32 mm., men tages dog pt. ikke hjem til Danmark i str. 32 mm.

TPI står for tread per inch og jo flere tråde jo mindre plads til gummi.

Nu mens vi kigger på TPI, så observerer man hurtigt, at der “kun” er opgivet 120 TPI, (Threads per inche), for disse dæk og man ser jo ofte dæk opgivet med betydeligt højere antal TPI. Hvordan hænger det så egentlig sammen?

Sagen er den, at laver antal TPI, forlænger dækkets holdbarhed og hermed dækkets modstandskvalitet i forhold til cuts og punkteringer, mens højere TPI sædvanligvis giver en bedre komfort og lavere vægt på dækket.

Bontrager dækket på min vægt var ikke helt enig i den opgivne vægt på 210 gram.

 

Testkørslen er foretaget i både Danmark og i bjergrige områder i Italien. Dækkene har været monteret på Xentis Squad 2,5 Silverline kulfiberhjul og siddet på en Stevens Xeon racercykel.

Lad os starte med monteringen af dækket, hvilket foregik uden problemer og uden brug af dækjern. Efter oppumpning til mine 7 bar, kontrollerede jeg rundheden og jeg konstaterede, at dækket sad meget fint og at der ikke var nogen ujævnheder på dækket.

Som det fremgår af pilen, så er dækket retningsbestemt, hvilket man skal være opmærksom på ved monteringen.

De første ture blev kørt i Danmark og jeg kunne her konstatere, at dækket fungerede fint. Dejlig rundt, men jeg kunne samtidig også mærke, at komforten ikke føltes helt at være på samme højde, som jeg har prøvet ved andre konkurrenter i klassen. Dette nok pga. den lave TPI værdi.

Ved kørsel på bjergrige veje i Italien fungerede dækket fint, stod godt fast og det virkede også sikkert ved kurvekørsel. Igen, det ikke er det mest komfortable dæk jeg har kørt på, til gengæld virker dækket meget solidt og holdbart. Efter ca. 1000 kilometers kørsel i varieret terræn og også regnvejr, har der ikke været nogen punkteringer og der er heller ingen spor efter cuts eller lignende i dækket. Der ses heller ikke noget nævneværdigt slid på dækkets overflade og det fremtræder stadig med en helt rund overflade. Ved andre mærker ses det, at dækkets overflade/rundhed bliver flad på toppen, hvilket går ud over hvorledes dækket hæfter ved kurvekørsel.

For så vidt angår rullemodstand, så har vi ikke mulighed for at teste dette, men kan henvise til bicyclerollingresistance.com, hvor du kan se hvorledes mange dæk performer. Du vil dog ikke kunne finde lige netop R3 modellen, men den dyrere og mere komfortable R4 model kan du se her

R3 dækket koster vejl. kr. 269,- og er således i den lidt høje prisklasse.

Overall bedømmelse:

Værdi ifht. pris: 3,5 ud af 5

Komfort: 2,5 ud af 5

Holdbarhed: 4,5 ud af 5

Punkteringsresistens: 4 ud af 5

Montering: 4,5 ud af 5.

Samlet bedømmelse: et lille 4 tal ud af 5 mulige.

Læs mere her:

Se video om dækket her:

 

 

 

 

 

Posted by:Gert Caspersen

Jeg har været aktiv sportsmand hele livet. Har gennem de sidste 30 år deltaget i et utal af lange motionsløb i både Danmark og udlandet. I de senere har jeg også på licens niveau deltaget i banecykling og har bl.a. deltaget i Hold VM på bane med en bronzemedalje, som bedste resultat. Således stor erfaring inden for div. landevejs motionsløb og Grand Fondos i udlandet. Har også fungeret som guide og rejsearrangør af cykelture gennem mere end 25 år. Tidl. skribent på Cykel-Motion Danmark fra 1996 og frem til bladet lukkede her i år. Min passion er Grand Fondos i Italien og Frankrig, samt gadgets til cykling.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.