Vittoria er blandt vores favoritdæk. Det er et hæderskronet mærke, som gennem rigtig mange år, har udviklet dæk til de professionelle og som åbenbart bliver ved med at udvikle gode dæk. Med egen fabrik i Thailand har de også kapacitet til, at gøre en forskel i markedet og i konkurrencen, ja rygterne fortæller at de faktisk fremstiller dæk for andre.

Et nyt Terreno 2,25″ vejer ind på 680 gram. Det er ikke det letteste tørvejrsdæk jeg har prøvet, men heller ikke det tungeste.

Vi har testet tre graveldæk og er igang med to landevejsdæk til tubeless, p.t. Corsa Control 28mm, som indtil nu leverer varen; men mere om det i en anden artikel senere. Nu skal det handle om deres nye MTB dæk; Terreno og Mezcal, begge i 2.25″ og med det helt nyt Graphene Ver. 2.0.

Graphene er det nye vidundermateriale, som kan bruges i adskellige produkter herunder, dæk, cykelstel, batterier, tøj mm. Der forskes intenst i materialet og dets anvendelsesmuligheder.

Graphene 2.0 versionen. Før har de haft ver. 1.0 som er den vi har testet graveldæk med. Det ses tydelig hvordan de sekskantede knopper på midten vender fremad, hvilket bidrager til lavere rullemodstand.

Vittoria bruger Graphene i deres gummiblanding til, at skabe bedre punkteringsresistens, mindre rullemodstand og længere holdbarhed. Forskellen på Ver. 2.0 og 1.0 skulle jf. Vittoria være greb i vådt føre. Det lyder umiddelbart fantastisk godt, for hvem vil ikke have de fire forbedrede egenskaber og især det bedste greb. Tænker du umidelbart også at det må have nogle “bivirkninger”, så er du ikke alene. Vi går ikke dybden med hvorvidt de fire ovennævnte holder vand, bare om dækket står fast, ruller godt og ser godt ud i skoven.

Og godt ser det ud!

Terreno er Vittorias svar på et tørvejrsdæk og mønsteret giver svar på tiltale med det samme. Det står fast på asfalt, grus og tør skovbund, men så snart det er fedtet må dækket give op. Det står dog ok fast i svingene, på grund af de store sideknopper, men bremse nedad ligud i vådt føre kan det ikke. Det står heller ikke godt fast opad, når det er vådt og mudret, hvilket igen skyldes mønsteret på midten af dækket.

Et godt slidt dæk

Dækket har jeg kørt med i flere måneder, men ikke i den sidste smattede tid. Det er 100% et tørvejrsdæk og bedst egnet til bagdæk, hvis det kombineres med f.eks. Vittoria Mezcal eller Barzo, som fordæk. Én punktering er det blevet til, som sealant’en lukkede 100%, i kombination med dækkets gode inderside materiale. Netop indersidens opbygning er noget Vittorie har brugt tid på at udvikle og det ser ud til at de har leveret varen.

En fin lille Orange Seal prop

Dækket har holdt luft meget fint over de måneder det har været testet og der var stadig en smule flydende Orange Seal sealant tilbage, da jeg afmonterede dem. Kantgrebet er som skrevet rigtig godt og på et tørt spor griber det også okay i midten, med det rigtige lave dæktryk. Mønsteret på midten, formet som sekskanter, åbner sig op når der bremses ned og giver dermed lidt greb. Opad virker det på samme måde, men ikke helt så effektivt. Sekskanterne er lagt så rullemodstanden reduceres og det mærkes straks, at det er et meget hurtigt dæk. Desværre slides de små sekskanter hurtigt flade og bremsegrebet forværres.

Ca. 20 gram sekskanter plus lidt sideknopper er slidt af.

Skal du køre på våde og mudrede spor er dækket et NO RIDE, der skal du have fat i f.eks. Vittoria Mezcal, som legenden Julien Absalon sværgede til i hans karriere, eller Vittoria Barzo.

Mezcal 2,25″ Graphene Ver. 2.0? Hvorfor ikke, vi er igang med at teste det og der kommer en artikel på Bikings om det.

 

 

Posted by:Henrik Jappe

Cykling er min store hobby. Om vinteren kører jeg cykelcrossløb i massevis, lidt MTB og landevej, med en uge i februar på Gran Canaria. Om sommeren kører jeg MTB Liga, Gran Fondos i syden og lidt landevej. Ved siden af det arbejder jeg frivilligt med sporbygning, udvikling af B&U MTB samt MTB Ligaen. Mine artikler her handler mest om events og det udstyr jeg bruger til dem. Mvh Henrik, 56 år og på cykel siden jeg var 3.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.