Jeg har nu gennem ca. 12 år haft den mulighed, at være med til at køre på Tacx´s virtuelle trænere siden den første model, som spillede sammen med en computer og som kom på markedet i ca. 2007-08. Den hed Tacx I-Magic og bestod af en træningsrulle med elektromagnetisk modstand,  til at sætte cyklen op i med hjulet fastspændt i begge sider. Dækket blev presset op mod en rulle som var forbundet med en motorenhed/omvendt generator, der via kablet USB forbindelse, blev forbundet med en PC/laptop. På PC/laptoppen installerede man den medfølgende TTS-software, som fulgte med.  Herefter kunne men køre tegnefilmsruter i et virtuelt univers. Senere gennem div. opgraderinger fik man mulighed for at køre virtuelle videoruter og det var et stort skridt fremad set i lyset af, at gøre indendørs træning mere “tålelig”.

Softwaren blev efterhånden udbygget og man kunne køre deciderede cykelløb, hvor man “mødtes” i gruppeevents, lidt ligesom man i dag ser på andre platforme – ex. Zwift.

Desværre opstod der for Tacx TTS softwaren nogle problemer, bl.a. ifht. samarbejde med Google og den kendsgerning, at andre spillere/programudviklere kom på banen gjorde, at  TTS softwaren som nåede til version 4, blev lagt i graven. Den kan dog stadig benyttes af dem som er i besiddelse af denne.

Efter I-Magic, kom model Fortius, som bød på en kraftigere motor og den var i stand til at yde mere modstand, hvilket gjorde at stigningerne føltes mere reelle. Den havde dog den negative egenskab, at ved tungt tråd med lav cadence, så kunne trådet godt føles at hakke lidt i det, hvilket var årsagen til, at man viderudviklede til model Genius, som havde 2 motorenheder og nu føltes mere jævn under kraftig tung belastning. Fælles for disse trænere var at de alle var rulletrænere, hvor baghjulets kræfter skulle overføres til en rulle, som var forbundet til en motorenhed.

Neo modellen som kom i efteråret 2015, var den første virtuelle træner, som kom med direkte drev via ens transmission: Pedaler, krank, kæde, kassette og så direkte ind i selve den virtuelle træner. Man skulle således ikke længere have baghjul monteret på cyklen og slap samtidigt for, at høre på den støj, som kom fra dækket – både under høj hastighed, men også når dækket ved hård belastning af og til smuttede på rullen.

Tacx Neo 2800. 1 generation af Tacx Neo
Tacx T2800. 1. genration af Tacx Neo var den første virtuelle træner, som kom med direkte drev via ens transmission: Pedaler, krank, kæde, kassette og så direkte ind i selve den virtuelle træner. Man skulle således ikke længere have baghjul monteret på cyklen og slap samtidigt for, at høre på den støj, som kom fra dækket – både under høj hastighed, men også når dækket ved hård belastning af og til smuttede på rullen.
Tacx T2800 set fra højre side

Jeg var selv så heldig, at være blandt de første som fik en Neo og det var helt klart et stort skridt i den rigtige retning ifht., at få en fornemmelse af når der skete ændringer i stigningerne og man var fri for, at dækket slap under accelerationer eller på kraftige stigninger. Videre kunne den give realistisk fornemmelse af de høje procentstigninger, hvor man før i tiden var lidt overladt til, at softwaren virtuelt sænkede ens hastighed, når modstanden i rullen ikke tilstrækkeligt kunne retfærdiggøre de høje procentstigninger.

Neo modellerne er kendetegnet ved, at modstanden kommer fra 32 neodynium magneter, som er placeret inde i en tromle, som løber op mod 32 statorer, hvortil der kan være tilsluttet strøm. Enheden kan dog også køre og fungere uden tilslutning af strøm.

32 statorer inden i Neo2T maskinrummet.

Neo2 kom på markedet i 2018 og var en naturlig efterfølger til Neo. I forhold til Neo 1. gen. var den forbedret på en række punkter. En af de væsentlige var pedalanaylyse, hvor man nu kunne se hvorledes trykfordelingen (balancen), var på henholdsvis højre og venstre pedal.

Neo2T kom i 2019 og det kunne jo siges at være hurtigt efter at Neo2 var kommet på markedet. Årsagen til dette skal ses i 2 ting: Den ene at der var kommet flere cykler med disc brakes på markedet og at der herfor var behov for nytænkning, mht. hvorledes cyklerne kunne monteres på Neo´s platform. Videre at enkelte brugere havde oplevet hvad de kaldte tireslip (følelse af, at cyklen lavede hjulspin), når de accellerede meget kraftigt. Ikke noget jeg nogensinde selv har oplevet, men jeg er heller ikke én af de store drenge og træder kun ca. max 900 Watt under sprint, men andre ligger oppe omkring 12-1300 Watt.

Bottomline er, at en af de nye ændringer der blev lavet i Neo2T modellen var, at man udover endnu kraftigere neodyniummagneter, som skulle modvirke tireslip, nu også placerede magneterne lidt skråt inden i selve tromlen, hvilket skulle medvirke til formindskede vibrationer og lyd. Kablingen indeni maskinen er lavet kraftigere for at modvirke overophedning.

Således kommer den nye Neo2T med følgende data:

  • Den har et virtuelt drevhjul, som svarer til 125 kg. hvilket er det tungeste på markedet.
  • Selve enheden vejer 21,5 kg og kan foldes sammen så den ikke fylder så meget.
  • Leveres uden kassette.
  • Der medfølger Ø5 mm  135 mm. stikaksel til brug for road og videre direct drive adaptere til str. 142 x 12 og 148 x 12 mm, til brug for disc versioner og herudover 1 måneds gratis brug af Tacx Premium software.
  • Fabriksmonterede kassettebody er til brug for Shimano og SRAM 8-12 speed. Der kan leveres body´er til XD, XDR og Campa.
  • Max effekt/modstand er 2200 Watt v. 40 km/t og kan modsvare stigninger svarende til 25%.
  • Trådløs kommunikation via ANT+ FE-C , Bluetooth Smart open.
  • Kan kontrolleres via ANT+FE-C cykel computere , forbindes  til en computer via ANT+antenna , smartphone og tablet/iPad. App/software kompatibilitet: Tacx Premium, Zwift, TrainerRoad, Rouvy, SufferFest, , m.fl..

Når du tager Neo2T modellen ud af kassen, skal du folde de 2 ben ud, hvorefter de låses af sig selv med en kliklås anordning. Herefter skal der monteres kassette, som du selv skal være i besiddelse af. Alt afhængig af om du kører med 8,9,10,11 eller 12 speed, så medfølger der div. spacere, som gør det muligt, at tilpasse kassettens befæstning på korrekt vis til kassette body´en. Videre er der i kassen en “raiser”, som gør at for-og baghjul holdes i samme højde, samt en transformer med tilslutning til 220 Volt og kabel til træneren.

Tacx Neo2T med cykel monteret.

Herefter er det blot at montere cyklen på træneren og bruge det akselsystem som passer. Du kan frit vælge om du vil træne med Neo2T tilsluttet 220 V eller uden tilslutning. Den virker uanset hvad. Forskellen består i, at du tilsluttet 220 Volt får virtuelt medløb når du kører nedad af bakker i din træning, hvilket du ikke får, hvis du blot anvender træneren uden at være tilsluttet 220 Volt. Fordelen ved at den kan begge dele er, at den således er meget anvendelig til brug for opvarmning, hvis man skal ud til cykelstævne og således ofte IKKE har adgang til 220 Volt.

Når du starter din træning på din Neo2T, vil du bemærke, at den er meget lydsvag. Faktisk nok én af de mest lydsvage på markedet. Du vil videre bemærke, at den reagerer omgående på de stigninger, som bliver vist på de videofilm du bruger i dine træningsapplikationer. Du vil glædes over hvor realistiske stigningerne er og i de tilfælde hvor “Roadfeel” supporteres, så vil du tydeligt kunne fornemme hvorledes brostene eller jord/grusunderlaget føles mens du cykler. Dette er der ikke andre virtuelle trænere, som supporterer. Den kan også vippe lidt fra side til side, hvilket positivt medvirker til at give dig en bedre cykeloplevelse – ikke mindst når du står op eller lægger an til en spurt.

En anden god ting er, at den efter endt træning er nemt at få af vejen, idet den kan foldes sammen og stå alene på højkant.

Neo2T i sammenfoldet stand

Jeg har selv haft mulighed for at afprøve alle Neo modellerne og har ikke kunnet mærke den store forskel på disse. Ens for dem alle har været, at de giver en meget realistisk fornemmelse af terrænnet man kører i. De er meget støjsvage og det eneste man faktisk hører, er ens kæde/kasette. De har alle vist lidt lavere Watt/effekt end hvad jeg har forventet ifht. hvad jeg selv mener at producere i den “virkelige verden”.  Neo2 og Neo2T modellerne har virket som om, at de er bedre skruet sammen, idet der ikke har været knirkelyde fra plastic chassiet. Når du spurter på Neo2T modellen vil du også kunne notere dig, at du får en meget realistisk fornemmelse af dette. Bruger du ERG mode i din træning vil du også her bemærke, at den fungerer helt suverænt med din Neo2T og at du virkelig skal være parat, når belastning skifter til en højere trin. Der er omgående afregning på Neo2T.

For så vidt angår præcisionen i Neo2T’s Watt angivelser, så hævder Tacx, at de ligger indenfor +- 1% og det har der været mange skriverier om på diverse foraer, om det nu kan være rigtigt. Sagen er den, at en del brugere ofte sammenligner deres egne pedalbaserede/krankbaserede Wattmålere med Neo2T´s direkte drev Watt måler og det kan man ikke helt gøre. Her kan sammenlignes lidt med bilfabrikanters opgivelse af HK på deres motor og så hvad der egentlig kommer ud på baghjulene. Fabrikken opgiver f.eks. 200 HK., men målt på baghjulene er effekten kun ca. 175 Hk., idet der gennem drivlinjen er et tab på ca. 25 Hk. Lidt på samme måde er det her, hvor der gennem tandhjul/kæde og kasette rent faktisk er et driftstab og dette driftstab er afhængig af; hvor fint dine lejer ruller i krankboksen, hvor slidt og velholdt din kæde er, hvorledes dine pulleyhjul ruller og kasettens tilstand. Rent faktisk har jeg i forbindelse med denne test lavet en udskiftning af disse dele på min cykel og fra at have en forskel i Watt målingerne mellem Neo2T og ex. Rotor2InPower.s angivelser, hvor jeg gennem DC Rainmakers Analyzer Tool kunne se at der var en forskel på op mod 9 watt,  så kom jeg efter opgradering til keramiske lejer i krankboks og pulleyhjul, samt ny kæde/kassette ned på en forskel på ca. 3% ca. 6 watt, mellem Neo2T og Rotor2InPower målingen. Læs artiklen her.

Ad ovenstående vil jeg således tilslutte mig, at Neo2T er meget præcis og at Tacx i det hele taget gør meget for hele tiden, at optimere på deres trænere gennem div. firmware opdateringer, som er meget nemme at håndtere gennem den app styrede Tacx Utility app.

Neo modellen har således for mig gennem flere år været en solid træningsmaskine, som jeg kun kan give de bedste anbefalinger.

En anden ting der måske er værd at bemærke, er at Tacx i 2019 blev opkøbt af Garmin og det er således i dag Garmin der står bag alle produkter hos Tacx, ligesom al support også foregår gennem Garmin.

Prisen på en Tacx Neo2T ligger på vejl. kr. 9.999,- og du kan evt. se mere vedr. produktet ved at trykke her.

Plusser:

  • Solidt og gennemtestet træner
  • Lydsvag
  • Roadfeel
  • Kan fungere uden tilslutning til lysnettet
  • Fylder ikke meget og nem at pakke ned
  • Kan give modstand svarende til 25% stigning. Reagerer realistisk og hurtigt på terræn stigninger
  • Medløb på nedkørsler (Når den er tilsluttet lysnettet)
  • Intet behov for kalibrering
  • Fungerer perfekt i både varme og kulde
  • Stabil selv under kraftig belastning
  • Garmins velkendte support, hvis behovet skulle opstå.

Minusser:

  • Der medfølger ikke nogen kassette
  • Metalhængsler i de foldbare ben kræver vedligeholdelse, da de kan korrodere/ruste.
  • Ikke noget decideret bære håndtag
  • Ingen mulighed for opgradering til “raiser” funktion, som hos Wahoo. (Måske det kommer på næste generation)

Har du lyst til at prøve forskellige TACX trainers så kig forbi Cycling Powers nyåbnede Zwift Café, hvor du også kan få træningsråd, programmer, tests og god kaffe.

 

 

 

Posted by:Gert Caspersen

Jeg har været aktiv sportsmand hele livet. Har gennem de sidste 30 år deltaget i et utal af lange motionsløb i både Danmark og udlandet. I de senere har jeg også på licens niveau deltaget i banecykling og har bl.a. deltaget i Hold VM på bane med en bronzemedalje, som bedste resultat. Således stor erfaring inden for div. landevejs motionsløb og Grand Fondos i udlandet. Har også fungeret som guide og rejsearrangør af cykelture gennem mere end 25 år. Tidl. skribent på Cykel-Motion Danmark fra 1996 og frem til bladet lukkede her i år. Min passion er Grand Fondos i Italien og Frankrig, samt gadgets til cykling.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.