Tubeless set up til gravel og racer er blevet et hot emne i div. fora og det er fuld forståeligt.

Tubeless til MTB har været standarden i flere år og meget få kører med dæk og slange, da det forringer greb og rullemodstand. Ydermere så øger slangen i dækket risikoen for punkteringer, da man på MTB kører lavt tryk og dermed har risiko for, at knalde gennem dækket og ødelægge slangen, når man rammer sten og rødder. Det gælder kun delvis på grus og stort set ikke på landevejen. Når man kører grus sker det dog ofte, at vi svinger ind på et single track og prøver lykken, hvorved tubeless setup bliver meget relevant. Så ja, langt de fleste gravel ryttere kører tubeless, det virker bare bedre på alle områder. Men hvad så med landevejen? Tubeless er helt klart på vej frem!
Her ses Vittorias Corsa Control, som vi har testet hele vinteren, med tubeless set up. Læs artiklen her.

Tekst og fotos af Henrik Jappe, samt sakset fra div. hjemmesider. 

Standarder?

Vi er desværre vant til en masse – eller måske snarere ingen – standarder i cykling. Tag blot krankbokse, aksler til hjul, kæder, kassetter osv. I bilindustrien har man nok også mange standarder, men på bildæk er der en ISO-standard der sikrer at et tubeless dæk passer til en given fælg. Det er der desværre ikke på cykeldæk og fælge endnu, men det er på vej. Læs her om den nye ISO-5775 standard for fælge og dæk. Del 2 her.  Det koster vist lidt penge, her er en gratis og god sammenfatning. 

Tubeless setup

Men når nu ikke alt er på plads, skal man så bare vente med at bruge tubeless? Det afhænger af hvad du kører. MTB og gravel-  gå i gang, det virker, og især hvis du bruger brede graveldæk på 38 mm og opefter. Så kører man alligevel med et tryk på 2-3 bar og det er ikke langt fra XC MTB tryk, på mellem 1,2-2,0 bar for dæk mellem 2,0″ og 2,30″. Men der er en masse man ligeså godt kan gøre rigtigt fra starten og de kommer her, med fotos:

  • Fælgen skal passe i bredden til dækkets bredde. Tjek artiklen fra Wikipedia eller brug f.eks. MyMavic App´en. 
  • Fælgen skal være designet til tubeless, dvs. der skal være en skulder i hver side af fælgens inderside, som dækket kan lægge sig op på og lukke af for luften.
Hooked og hook less fæælgkanter. Begge er med skulder.
  • Fælgen skal være forsynet med et fælgbånd der er beregnet til tubeless. Det står ofte på fælgbåndet.
  • Fælgen skal enten være hook less eller med hook. DT Swiss har en fin beskrivelse på deres hjemmeside her. Der finder du også anbefalede dæktryk og hvordan man kan kombinere indvendig fælgbredde med dækbredde.
  • Dækket har informationer om dets størrelse, f.eks. 28×622 er et 28mm bredt dæk og en fælg der er 622 mm indvendig diameter.
Her ses Challenge Gravel Grinder i 38 mm bredde. Et dæk vi har kørt med længe og med stor succes tubeless.
  • Dækket har informationer om anbefalet tryk og det skal overholdes ved tubeless dæk, ellers risikerer man, ved brug af for højt tryk, at ødelægge dækkets karkasse og dermed gøre det utæt.  Springer dækket ikke på fælgen er højere tryk ikke løsningen. Prøv med lidt sulfo i kanten af dækket. Tjek om dit dæk er for bredt til den indvendige fælgbredde.
  • Fælgbåndet skal passe til fælgens indvendige bredde. F.eks. kræver en 24 mm fælg et 27 mm fælgbånd, så båndet kan dække hele U-bunden af fælgen og nå ud til kanterne.
DT Swiss CR1600 gravel hjulsæt detaljer.
Det er 24 mm indvendig fælgbredde og monteret med 27 mm fælgbånd.
  • Fælgbåndet skal kunne tåle tryk på op til 8 bar og så skal det være glat i overfladen. Det får dækket til at glide på meget lettere. Tjek at dit fælgbånd er intakt uden sår og huller.
  • Ventilen skal være til tubeless og passe ned i fælgbunden. DT Swiss leverer ventiler med til deres hjul og de passer perfekt. Skal du ud og købe ventiler til dit hjulsæt så kommer her lidt råd.
Her ses udklip fra DT Swiss monteringsvejledning. Læg mærke til ventilens form. Den drejer ikke ved brug af pumpe med gevindhoved og går dermed ikke løs.
  • Ventilen skal være konisk og kunne gå ned i fælghullet og hullet i fælgbåndet. Den spændes let med en møtrik, der optimalt har en lille O-ring op mod fælgens yderside.
  • Ventiler som er rør-runde og som har en lille gummihals er optimale. De drejer ikke rundt, når man pumper dækket op, med f.eks. en Lezyne pumpe med gevind.
  • Ventilkernen skal være spændt fast, så den ikke drejer med ud, når du bruger pumpe med gevindhoved. Trykudlign evt. først, som kan kan på Lezynes pumpehoved.
Lezynes gevind pumpehoved med den lille sorte trykudligner.
  • Ventiler er der mange af. Vores favoritter er DT Swiss til deres hjul, men også mange andre. Milkit´s tubeless system er genialt, der får du de smarteste ventiler, en kanyle til påfyldning gennem ventilen og tubeless væske i et starter sæt.
Milkit´s smarte tubeless kit, med kanyle og deres specielle og smarte ventiler.
Sådan påfyldes tubeless væske gennem Milkit ventilen, uden trykket tabes. NB det er en god ide at sænke trykket til ca. 2 bar og holde igen på kanylen.

 

 

 

 

 

 

 

  • Sealant/tubeless væske findes i flere varianter. Mine favoritter er Orange Seal, Stans og Muc Off, som er gennemprøvet over flere år. Orange Seal har ovenikøbet tre slags; til race som lukker rigtig god, men tørrer hurtigere ud, Endurance som holder længe, og Sub Zero til de helt kolde dage.
  • Sealant kan enten lægges i dækket, eller gennem ventilen, når ventilkernen er skruet ud. Til alle tubeless ventiler medfølger et lille værktøj til at skrue kerneventilen ud med.
  • Pump derefter op med din fodpumpe. Passer dæk og fælg sammen, bør det kunne lade sig gøre. Ellers brug en CO2 patron eller en kompressor
  • Sving derefter dækket rundt både vertikalt og horisontalt. Lad dækket hvile ca. 10 min. på hver side vandret. Så har sealantén lagt sig i kanten mellem dæk og fælg.
  • Monter hjulet og kør det godt rundt.

Fejlfinding

Virker det ikke med din fodpumpe og CO2 skal der fejlfindes.

  • Dækket kan være for smalt til fælgen og det bliver utæt.
  • Dækket kan være for bredt til fælgen og du får det ikke til at sprænge på plads.
  • Er dæk og fælg kompatible, skal fejlen findes andet steds.
  • Måske siver luften ud ved ventilen? Lyt efter og efterspænd evt. ventilen til det stopper, men overspænd ikke så den lille O-ring deformeres.
  • Nogle carbonfælge er asymmetriske og det kan derfor være svært at tilspænde møtrikken ordentlig. Der findes tubeless ventiler hvor der medfølger en adapter til den type fælge. Se f.eks. her fra Danishbike.dk .

Virker det heller ikke kan det være dit fælgbånd er beskadiget.

  • Tjek det og skift det evt. ud. Af med det gamle, tør godt af og tør efter med sprit.
  • Lad fælgen tørre og varm fælgbåndet op imens, så klæber det bredre.
  • Klem det på med tommel og skub fremad, men du lægger det præcis i midten af fælgen
  • Lav et hul til ventilen med en syl eller skruetrækker der padder i ventilhullet. Rens det evt. efter med en kniv.
Fælgbånd, ventiler og kerneventilnøgle fra DT Swiss.

Uheldet er ude på landevejen

Det sker jo også for tubeless og derfor er det smart at have sit værktøj i orden. Her kommer en liste over tubeless tools du skal have med. Jeg har alt dette med til f.eks. Dirty Jutland og landevejstræning.

  • En tubeless plug hvis sealanten ikke kan lukke hullet. Så propper du en plug i hullet og det lukker forhåbentlig. Mine favoritter er Stans Dart og Dynaplug.
Stans Dart
Dynaplug

 

 

 

 

 

  • En slange med tilstrækkelig lang ventil og evt. ventilforlænger, så du i værste fald kan låne en slange af en ven
  • En CO2 og en CO2 udløser. Husk at skifte O-ringen ud af og til. Den kan ikke tåle gentagne nedfrysninger
Slange og ventilforlængere
CO2 kanon og mit nødsæt hvis dækket får en meget stor flænge. Det består af Gorilla Tape som vikles rundt om dækket og holder slangen inde. Det kan forstærkes med strips. Benyttet med held flere gange.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Miniboks med dækjern og andet godt , hvis Murphys udvidede lov træder i kraft
En lille beholder til; antihistaminer og I-vitamin (ibuprofen), en ekstra kerneventil og et lille værktøj til at skrue den ud og i med, 11 og 12 speed kædeled, samt hurtiglapper.

Vores anbefaling er – hop ud i det, søg hjælp hos vennerne eller på Facebook i f.eks. Gravel Cykling Danmark. Du kan også skrive til os, enten via vores Facebook side eller til henrik@bikings.dk.

Køber du f.eks. ERE Research Tenaci graveldæk følger det både tubeless ventil, ventilforlænger og Stans sealant med. Det er god stil og  det er dæk som holder tubeless setup rigtig godt.

God tur derude!

Posted by:Henrik Jappe

Cykling er min store hobby. Om vinteren kører jeg cykelcrossløb i massevis, lidt MTB og landevej, med en uge i februar på Gran Canaria. Om sommeren kører jeg MTB Liga, Gran Fondos i syden og lidt landevej. Ved siden af det arbejder jeg frivilligt med sporbygning, udvikling af B&U MTB samt MTB Ligaen. Mine artikler her handler mest om events og det udstyr jeg bruger til dem. Mvh Henrik, 56 år og på cykel siden jeg var 3.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.