Vittoria er en af verdens største producenter af cykeldæk og også en af de mest innvoative. Deres 4C gummiblandinger og indhold af graphene er det nyeste skud på stammen. Vittoria hævder det giver fire fordele; mindre slid, mindre rullemodstand, bedre greb og bedre punkteringsbeskyttelse. Da vi ikke tester videnskabeligt, men kun i naturen på MTB-sporene, er det svært at bevise de effekter, men når det gælder punkteringsmodstand, er der noget der tyder på, at det er korrekt. Jeg har kørt med Vittoria Mezcal 2,25″ Graphene 2.0 hele vinteren og har ikke haft én eneste punktering, slid kan knap nok anes og der er kørt mange km i skoven, samt transport km på asfalt.

Tekst og fotos af Henrik Jappe.

Vi har skrevet om mange dæk efterhånden og flere fra Vittoria. Brug vores søgefunktion på www.bikings.dk og søg på Vittoria, så får du hele dynen.

Mezcal er et fantastisk dæk, som legenden Julien Absalon for alvor gjorde kendt. Han sværgede til dækket i lange perioder af hans gloværdige karriere, som stadig står som en af MTB historiens største bedrifter.

Mezcal er et dæk til primært tørre forhold, men dets mønster gør at det også kører okay i pletvis mudder. På midten af dækket er mønsteret tæt og giver dermed lav rullemodstand. I overgangsområdet fra midten mod siden er mønsteret mere åbent og netop det åbne og retningsbestemte mønster, gav en rigtig fin overgang i svingene og lige det lille greb der skulle til, hvis der nu var lidt mudder på sporet. Kantknopperne giver rigtig fint greb i svingene og en god fortrolighed. Samlet set er en af dækkets helt store fordele; overgangen fra midten til sideknopperne, som foregår helt glidende og uden overraskelser, noget og som man af og til kan opleve på dæk med kraftigere mønster på tørre spor.

En solid karkasse, der ikke falder sammen ved lavt dæktryk, bidrager naturligvis til den stabile oplevelse og giver mulighed for, at justere dæktrykket lavt, hvis forholdene skulle kræve det. Samlet set gør det Mezcal Graphene 2.0 til et utroligt alsidigt dæk.

Graphene 2.0 er Vittorias nyeste version af Graphene og én af de ting de hævder er forbedret, er greb på våde overflader. Så derfor blev dækket testet på våde rødder, som jo ofte er det mest tricky at køre på. Selvfølgelig kræver det grundlæggende god teknik, vægtfordeling, bremseteknik mm., men alt andet lige; det er jo kun mig som kan vurdere det. Jeg kan sammenligne med Specialized Fast Track, som jeg har kørt i flere år i tre forskellige versioner; Grid, Control og S-Works, ca. samme bredde, og senest med deres nyeste gummiblanding; Gripton. Dækmønsteret på de to minder lidt om hinanden og en sammenligning er derfor ikke helt skæv.

Det er svært at konkludere, at det ene hænger bedre i rødderne end det andet!

Masser af mudder med lerindhold er ikke noget Mezcal kan lide. Det pakker og grebet forsvinder.

Det “koster” at lave et dæk med alle de egenskaber og især nok den solide karkasse, der støtter og stabiliserer dækket under lave tryk, medvirker til en vægt som er lidt højere end klassiske Schwalbe og Specialized; dæk med lignende mønster og påtænkt brug. Men det er ikke så galt igen og hvis man kan undgå en punktering og stå godt fast i svingene under lave dæktryk, er det måske prisen værd!?

690 gram for et 2,25″ dæk er ikke det letteste, men heller ikke det tungeste. Fast Track Control 2,30″ vejer 650 gram og Schwalbe Racing Ralph EVO 2,25″ vejer 625 gram.

Det har været en fornøjelse at træne og køre med Mezcal gennem hele vinterne, dog ikke når der har været for meget mudder. Ingen punkteringer på kolde og våde træningsture er i sig selv en virkelig god erfaring og det at kunne køre med meget lavt dæktryk, uden at føle karkassen falder sammen, har også været med til, at det har fungeret okay i den meget våde vintersæson. For en motionist der ikke skifter dæk efter forholdene er det oplagt til forår, sommer og efterår. Kører motionisten også off season – vinter – er det ikke Mezcal der skal på fælgen. Vælg da f.eks. Vittoria Barzo, som også kan bruges resten af året.

Lette at sætte op tubeless? Ja, blandt de letteste og mest trykstabile jeg har oplevet.

Nu begynder det at blive tørt og hårdtpakket på sporene og jeg glæder mig virkelig til at køre videre med dækket. Mon ikke der kommer en opdatering  senere på sommerne, så følg med.

Læs mere her om Vittoria Meczal og Barzo. Barzo er deres all round dæk til XC-race og vejer 660 gram i 2,25″ TLR versionen.

Mvh Henrik

 

 

Posted by:Henrik Jappe

Cykling er min store hobby. Om vinteren kører jeg cykelcrossløb i massevis, lidt MTB og landevej, med en uge i februar på Gran Canaria. Om sommeren kører jeg MTB Liga, Gran Fondos i syden og lidt landevej. Ved siden af det arbejder jeg frivilligt med sporbygning, udvikling af B&U MTB samt MTB Ligaen. Mine artikler her handler mest om events og det udstyr jeg bruger til dem. Mvh Henrik, 56 år og på cykel siden jeg var 3.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.