Det er meget forskelligt hvordan vi opbevarer vores reserveslange, Co2, tubeless plug værktøj mm på cyklen. Nogen sværger til baglommen, andre til en lille taske under sadlen og flere og flere til en strop på rammen. Især enduro disciplinen har været opfindsom på dette område. I enduro har man oftere brug for tingene, da der køres agressivt og på teknisk svært underlag, så pluggen og Co2 patronen skal være let at få fat i. Det har Louri løst på fornem vis.

Foto og tekst af Henrik Jappe.

Hvem er Louri og ecsport?

Louri  er fra U.K. og udtales [Lou-ee], er græsk og betyder strop. Louri producerer og håndsyr deres stroppe i U.K. og de lægger vægt på kvalitet og funktionalitet. Desuden er de opfindsomme mht. farver og mønster på remmene. Mine til test er sort og orange, men Magnus har fået et sæt til sin enduro cykel, som er kilt-ternet og grøn-camo. Udover stroppe i mange farver tilbyder de også en lille drybag til tingene, hvis vejret tilsiger dette og især hvis man overvejer stroppen til under sadlen. Der er den virkelig udsat for mudder og bør beskyttes.

1 liters drybag med indhold
Drybag og Stans Dart Tool til at plugge huller

I Danmark forhandles Louri af ecsport , som også forhandler KitBrix; taskesystemer til cykling, bremseklodser, lejer og cykelholdere. De har nogle fine instruktionsvideoer på Louri, som kan ses her.

Rammestroppen.

Hvordan kan man egentlig teste produktet? Den udfordring havde jeg umiddelbart svær ved at se, men lavede så en lille plan.

Der er flere steder stroppen til stellet kan monteres og det blev så prøvet af. Hvorvidt stroppen holder over land tid, må i vente med at få svar på, men den virker solid. Velcroen er nok den som først mister funktionen, talt ud fra erfaring med mange andre velcro-produkter, da den er udsat for snavs og dermed kan miste “grebet”, så at sige.

Her ser i lidt forskellige positioner og om de virker for mig.

Denne montering er okay, men når jeg står op og træder kan knæene støde på.
Denne er meget bedre og er den bedste placering. Knæene støder ikke på, plug tool kan tages af uden slange og Co2 tages af, hvilket er den naturlige rutine. Plug, derefter Co2. Snippen på velcrostroppen er placeret så den er let at få fat i. Drikkedunken, også en stor 0,75 l,  kan fint tages ud og ind, da jeg bruger en side loader flaskeholder.
Placeret lige under saddelpinden. Igen kan plug tool bruges uden slangen og Co2 tages af, og velcrosnippen sidder fint. Placeret her vil velcrostroppen bag på blive fyldt med opsprøjtet skidt, hvilket ikke er så smart.

En strop til rammen har jeg aldrig brugt før nu. Til etapeløb har jeg haft alt i en baglomme og pluggen på styret, så den hurtigt kan betjenes. Flere andre jeg har mødt til etapeløb bruger en strop, eller taper blot slangen og Co2 patronen fast på rammen. Det er faktisk rart ikke at have så meget i lommerne og det gør det meget lettere, at komme til snacks, telefon og pung, end når alle lommer er proppet med ting. Det er også bedre at have vægten på rammen end i baglommen, selvom jeg nu ikke synes det giver en stor forskel.

Rammestroppen kan sagtens blive min afløser for baglommen på jerseyen

Vedl. udsalgspris DKK 219,00

Saddelstroppen.

Det er kun sket et par gange at jeg har brugt en lille saddeltaske til MTB, da møj og skidt har det med at samle sig netop der. Derfor var jeg skeptisk til saddelstroppen fra starten også selv med slange og Co2 partron placeret i en drybag, da den på samme måde som en lille saddeltaske, vil samle skidt og møj. Saddeltasker der er fyldt med mudder kan være svære at lyne op og i og ens hænder bliver fyldt med skidt. Det samme vil gøre sig gældende for saddelremmen. Men det skal da prøves og nu hvor vejret er tørt og fint er det oplagt. Herunder kan i se de monteringer jeg har afprøvet.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I modsætning til rammestroppen er saddelstroppen noget vanskeligere at montere, men ecsport.dk har en fin video som hjælper dig på vej her.  Nå først monteringen er på plads er det let at justere og tilstramme remmen og der er plads til, at pluggen sættes yderst til let og hurtig brug. Det er nok hurtigere at få tingene ud af en lille saddeltaske, sammenlignet med stroppen, hvor man først skal åbne velcrobåndet og så afmontere to stramme elastikker. Bruges der drybag skal den så åbnes efterfølgende, hvilket giver flere trin i processen end ellers og i en løbssituation er noget skidt. Pluggen vil også blive møjet til under sadlen og det duer slet ikke, så den vil jeg unaset foretrække at have tapet fast på frempinden.

Skal saddelremmen bruges i vådt føre skal det være med drybaggen og du skal ikke have travlt som under et cykelløb.

Vejl. udsalg DKK 199,00

Drybag vejl. uds. DKK 109,00

Konklusionen.

Personligt vil jeg ikke benytte saddelstroppen til MTB XCO/XCM, men langt foretrække rammestroppen, som jeg sagtens kan se bliver min afløser til min baglomme. Drybag vil jeg kun benytte hvis vejret er virkelig dårligt, eller jeg opbevarer noget som ikke må blive vådt. Drybaggen er f.eks. god til mobil, kreditkort, antihistaminer, ekstra kædeled, lapper etc. , men det vil så komme i baglommen. Begge stroper er af høj kvalitet og bør holde i langt tid – det får vi se til efteråret. Om stropperne kan bruges til enduroløb vil Magnus teste og skrive en artikel om. Om de kan ruges på landevejsraceren vender jeg tilbage til.

Mvh Henrik

Posted by:Henrik Jappe

Cykling er min store hobby. Om vinteren kører jeg cykelcrossløb i massevis, lidt MTB og landevej, med en uge i februar på Gran Canaria. Om sommeren kører jeg MTB Liga, Gran Fondos i syden og lidt landevej. Ved siden af det arbejder jeg frivilligt med sporbygning, udvikling af B&U MTB samt MTB Ligaen. Mine artikler her handler mest om events og det udstyr jeg bruger til dem. Mvh Henrik, 56 år og på cykel siden jeg var 3.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.