Strade Biance er en forårsklassikker som køres i egnen rundt om Sienna i Toscana. De hvide veje oversat til dansk; køres på asfalt og grusveje, hvor grusvejene, iflg. pålidelige kilder, skulle være af særdeles varierende kvalitet. Bikings skulle have haft en udsendt rytter med til løbet i år – 2020 – men som alle ved, har Coronaén sat en stopper for alle cykelløb. Cyklen var ellers gjort klar og testet med de helt rigtige dæk til formålet.

 

Italiensk forårsklassikker med klassiske italienske dæk til formålet- bliver det mon bedre?

Foto og tekst af Henrik Jappe

Om det bliver bedre må 2021 versionen af løbet afgøre, men testes det skulle dækkene. Det måtte så blive på Sjællands svar på hvide veje; de kendte, berygtede og fantastiske grusveje i Hedeland, Vestskoven og Nordsjælland.

Lidt gravel style blev det af og til på de 30 mm brede tubeless ready sutter fra Challenge.

Challenge er bedst kendt for deres meget brede serie af 33 mm crossæk, som rigtig mange i Danmark bruger. Til cross har vi i årevis brugt deres lukkede ringe og dæk til slange. Indenfor de sidste år har Challenge også kastet sig ud i dæk til tubeless. Især til cross er tubeless rigtig godt, hvis man ikke gider rode med at lime ringe på hjul, og hvis man allerede har fælge, der kan køre både tubeless og dæk/slange, er det jo meget lettere at have med tubeless at gøre. At Challenge nu også kaster sig ud i tubeless dæk til landevejen, er derfor ikke overraskende, men der skal ikke herske tvivl om, at det er en større opgave at producere et godt dæk der duer til de høje tryk, ift. de lave tryk der anvendes til cross. Udover test af Strada Bianca dækket på 30mm, tester Signe Challenge Paris-Roubaix dækket på 27 mm, også sat op tubeless. De første meldinger er positive.

Tubeless til klassikkere.

Normalt har profferne kørt på lukkede ringe, men allerede sidste år så vi tegn til et stort skifte til tubeless. Det at en punktering eller to kan undgås ved, at sealanten lukker hullet på pavén er jo smart og nyt hjul kan fås på næste asfaltstrækning fra servicebilen. Jo man kan køre langt på en lukket ring, på asfalt, men ikke på en brostenspavé eller en hullet grusvej. Der virker tubeless bedre, hvor et lille trykfald kan opleves efter en punktering, men der kan fint køres videre. Skulle hullet være så stort at sealant ikke kan lukke, så er ulykken jo ikke større end ved lukkede ringe. Er rytteren selv forsynet med en plug og en Co2 patron, kan hullet lukkes på 2-3 minutter og der kan køres videre. Dæk som dette, samt Vittorias Corsa Control og Pirelli´s Cinturato er eksemplet på tubeless ready dæk der kan bruges.

Tubeless er kommet for at blive i de typer af løb og måske også til mere almindelige landevejsløb; det vil de næste par år afgøre.

Pirelli Cinturato 35mm klargjort til Hansens Gravelløb
Vittorias Corsa Control blev grundigt testet.

 

Strada Bianca PRO 30 mm tubeless.

30 mm er i den helt brede ende af landevejsdæk og noget man kun ser til netop forårsklassikkere som Paris-Roubaix, Flandern Rundt og netop Strade Biance. Med en vægt på kun 315 gram er det et meget let dæk og med en TPI på hele 260, også et meget lækkert og smidigt dæk, der kan køre lave tryk og samtidig holde form og greb. Her er altså tale om et luksusdæk, hvilket er typisk for Challenge. Dækket kommer i klassisk Challenge design, med gule sider der kendetegner bomuldsdæk med højt TPI og konkurrence brug. Strada Bianca er dog ikke en bomuldsversion, men lavet at spundet polyester. Challenge har modeller der hedder Service Course, som er lavet af spundet bomuld med beskyttelse; det er toppen af poppen fra Challenge og de har hvide sider.

De lyse sider er blevet et mode fænomen og ikke alle “lyse sider” er lig med høj kvalitet.

Service course er de bedste dæk fra Challenge. 320 TPI er højt og det giver lethed og smidighed.
Pro versionen er de næstbedste dæk. De to med rød cirkel er de vi tester i tubeless versioner.

Strada Bianca kommer også i en 36 mm version, hvor vi er oppe i “gravelbredde” og et dæk som vi formoder kan bruges til grusløb på fine grus- og asfaltveje.

Med kun 315 gram for et 30 mm dæk er vi i den lette ende. Dækket er som Vittoria Corsa Control, på 320 gram i 28 mm, og Pirelli Cinturato Velo på 320 gram også i 28 mm, forsynet med et antipunkteringsindlæg. Så dækket kommer ind i samme vægtklasse som to andre vi har testet. Corsa Control har stort set samme mønster, hvor Pirelli har deres klassiske “lyn” i siden, til greb og vandtransport.

Tubeless setup

Jeg monterede dem på min DT Swiss 1600 CR alufælge, 21 mm indvendig bredde, som så mange andre dæk har siddet på. Med de helt rigtige ventiler og solidt tubelesstape på fælgen, poppede de let på. De kunne monteres med håndkraft, men den lette montering fik mig til at tvivle på tætheden. Med Orange Seal Endurance sealant og en fodpumpe fik jeg let dækket på fælgen, men de holdt ikke umiddelbart så godt tæt som Corsa Control og Cinturato Velo. Efter to ture var de imidlertid blevet helt tætte og jeg har været imponeret over, hvor lidt luft de taber mellem træningsturene.

De skulle lige sætte sig, så holdt de luft.

Perfekt tape og perfekt ventil; det er afgørende for vellykket tubeless setup
Indersiden af dækket er forseglet flot, med en belægning der ser ud til at holde tæt – længe. Kanten på dækket kan forbedres med en skarpere kant, så det holder tæt fra starten.

 

 

 

 

Det boblede lidt i starten, men efter to ture var det helt tæt, hvilket det har været lige siden. Tryktab mellem træningsturene har været minimalt. Fra ca. 5,0 til 4,0 bar over 2-3 dage.

Testen.

Dækket har kørt 50/50 grus og asfalt, ca. 1500 km, primært i fint vejr, men med enkelte ture på våde veje. Det er blevet til en lille punktering som sealant´n lukkede, samt en meget lille punktering, som jeg kun opdagede fordi der sad sealant på mit saddelrør. Tryktabet blev på 1,0 bar, fra 5,0 til 4,0, hvilket betød, at jeg helt uproblematisk kunne køre videre, med med fuld indsats og uden brug af CO2 pumpe. Det er ret imponerende og helt på højde med Vittoria Corsa Control, hvor oplevelsen var præcis den samme. Pirellis Cinturato Velo er et dæk med en TPI på 66 og der er således relativt mere gummi end tråde, hvilket giver mere slidstyrke og teoretisk bedre punkteringsresistens, afhængig af det indlæg der er i dækket. Cinturato testen bød på to store punktering, som måtte plugges og efterpumpes med CO2, før de holdt helt tæt. Det var uheldigt, med et ellers rigtig godt og fint dæk. Læs vores test her.

Med al den flint vi har på vejene er det afgørende, at gummiet på dækket smider flinten ud igen og ikke lader den sidde.

PPS2 som der står på dækket, betyder der et et ekstra lag puncture protection strip ift. PPS.

Jeg har endnu ikke efterfyldt sealant, da dækket fint holder tryk og der ikke forsvandt synderlig meget sealant, ved de to små punkteringer.

Køreegenskaberne er helt på højde med Corsa Control og det vil sige i top. Svingfølelsen og grebet på asfalt, ved rigtig valgt dæktryk, er fantastisk og det mærkes tydeligt, at stabiliteten i dækket er godt. Det ruller som en drøm og lyden fra dækket siger “kvalitet”. På grus er det lynhurtigt og rullemodstanden lav. Grebet er ikke specielt godt, men godt nok til hurtige og gode grusveje uden alt for mange skarpe sving. Man skal være god til at håndtere sin cykel på gruset og ingen nedbremsninger på grus er ens, hvorfor intuitionen og teknikken skal være i top, hvis der køres race.

Med for høj fart ind i et skrapt grussving skal bremsepunkter bare rammes perfekt, for en bremsekorrektion i et sving er ikke muligt, der er nul sidegreb i dækket.

Dækket har en rigtig fin form, der giver en svingovergang på asfalt der er snorlige. Ingen “kantfølelse” her. Ingen sideknopper = ingen kantgreb på grus, så kør ift. din teknik og dit mod.

Konklusion.

Strada Bianca et dæk på højde med Vittorias Corsa Control, som det kan sammenlignes med. Det er perfekt til blandet underlag (grus og asfalt), så længe det er gode grusveje og at man kan kontrollere sin iver og fart i skarpe grussving. Det ekstra gode ved dækket er, at det kan bruges som et helårsdæk, selv om jeg nok tvivler det vil holde til en hel sæson på over km 5000. Som vinterdæk og vådvejrsdæk er det okay, men jeg tror ikke det holder længe med det relativt tynde gummilag, som hurtigt bliver spist op at sten og ru asfalt.

Køb dækket til din forårsklassikke og  sørg for at få det kørt til inden løbet. Så bør det stå tæt og lækkert klar til eventyret.

Set hos Cykelpartner til kr. 429,00  

Posted by:Henrik Jappe

Cykling er min store hobby. Om vinteren kører jeg cykelcrossløb i massevis, lidt MTB og landevej, med en uge i februar på Gran Canaria. Om sommeren kører jeg MTB Liga, Gran Fondos i syden og lidt landevej. Ved siden af det arbejder jeg frivilligt med sporbygning, udvikling af B&U MTB samt MTB Ligaen. Mine artikler her handler mest om events og det udstyr jeg bruger til dem. Mvh Henrik, 56 år og på cykel siden jeg var 3.

2 replies on “Challenge Strada Bianca 30mm Tubeless dæk

  1. Hej Henrik,
    det lyder som om du har testet med et relativt højt dæktryk – hvorfor det? Hvis jeg kører 5 bar i mit 30mm Vittoria Corsa eller 36mm Challenge Strade Bianca styrer jeg ikke cyklen på grus – den skøjter arbitrært i alle retninger og det er sindssygt ubehageligt. Jeg skal ned under 3 bar for bare at overleve på gruset.
    vh Hansen

    1. Hej. Jeg har kørt dækket på asfalt og fine grussveje og derfor 4-4,5 bar. Hvis det primært var grus ville jeg også prøve lavere tryk. Jeg bruger Silcas dæktryks App i Pro version til at bestemme trykket ift. vægt og underlag. Mvh Henrik

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.