Mange planer for store eventyr og rejser er røget i vasken de seneste måneder, men ingen udlandsrejser behøver ikke nødvendigvis at betyde, at man ikke kan tage på eventyr alligevel. Der ligger masser af uopdaget tærren lige foran vores hoveddør, så hvorfor ikke benytte muligheden for at udforske lokalt? Her kommer en billedfortælling fra et lille tre-dages eventyr fra dør-til-dør i København.

Det første forsøg med bikepacking

Vi er en gruppe cykelvenner, der et stykke tid har talt om, at vi gerne vil forsøge os med bikepacking. Og på den lidt mere hardcore måde, med overnatning i shelters. Bikepacking kræver umiddelbart en del udstyr, og det kan godt være lidt af en barriere for at komme i gang. Jeg har forsøgt at samle lidt sammen over et par år, men nu skulle det altså være. Så med hjælp fra Apidura fik vi hele gruppen udstyret med tasker, og udover det skulle der investeres i soveposer og liggeunderlag. Det er lidt af en udskrivning ja, men i forhold til overnatninger på B&B’s og lignende, kan man altså godt bilde sig selv ind, at de penge hurtigt er tjent hjem igen. I ved – man skal altid finde en god undskyldning for at investere i nyt udstyr.

Lad os starte med et lille blik på udstyret, og hvad jeg har med på sådan en tur.

  • Styrtaske 14 l (Restrap): Styrtasken er mit klædeskab, hvor jeg har alt tøj samt spise- og toiletgrej. Hvad er der i tasken: Bukser, shorts, ekstra jersey, t-shirt, ekstra undertøj, langærmet merinotrøje, fiberjakke, tallerken + spork, solcreme, tandbørste osv. Alle 14 liter kan ikke udnyttes med racerstyr, men jeg vil anbefale en 14 l taske uanset hvad, da den har en større diameter end en 9 l.
  • Sadeltaske 14 l: Her har jeg de lidt større, men “lette” ting. Tasken er pakket således: nederst håndklæde, herefter liggeunderlag, dernæst soveposen som ikke er pakket i en pose, men presses ned omkring liggeunderlaget for at udnytte pladsen bedst og stabilisere tasken og til sidst Jetboil, som bruges til at lave kaffe og koge pasta og lignende. Sko og kop sidder fast på ydersiden af tasken. Jeg har planer om at udvide med denne 17 l sadeltaske fra Apidura, så jeg har mulighed for at tage et telt med i fremtiden.
  • Framebag 4,5 l (Apidura): Pladsen her er til alle småtingene, og det man kan få brug for i løbet af dagen på cyklen. Jeg har grej til at fikse punkteringer, en regn-/vindjakke, mit kamera og andre små dele.
  • Top tube bag: også kaldet min “snackbag”. Det er nemt at gætte fra navnet, hvad den bruges til. Telefon, snacks og lidt solcreme.

Dag et

De sidste justeringer blev lavet, og vi var klar til at takle de 125 km mellem København og vores destination i Dalmose. Men ikke engang 10 km havde vi kørt, før det første dæk tabte luft i en faretruende fart, og vi måtte stoppe. Det gav lidt bekymringer for vores held på den front resten af turen, men også en god mulighed for et tidligt snackstop for nogle af gruppens deltagere.

Dynaplug to the rescue og vi var snart på farten ud af byen. Humøret var hurtigt højt igen, da vi ramte ukendte grusveje og vores hus-DJ sørgede for festlige toner.

Ruten på dag et tog os igennem Skjoldungernes Nationalpark. De vildeste grusveje og det var kærlighed ved første blik. Her skal vi helt sikkert tilbage til snart! Herefter tilbage på asfalt og mod Ringsted på rullende bakker og de flotteste veje. Så er det ikke så slemt at køre asfaltveje. Omkring hvert eneste hjørne fandt vi nyt flot tærren.

Endelig var vi fremme og sovegrejet blev pakket ud. Humøret var højt indtil indkøbsholdet kom frem til Dagli’ Brugsen 6 minutter efter lukketid. Krise! Så var gode råd dyre. Det viste sig, at Dalmose havde et pizzaria, som heldigvis stadig var åbent. Men efter at have fået pizza til frokost var det ikke ligefrem hvad vi drømte om. Og udsigten til ikke at få nogle aftensnacks var også svær at overskue. Heldigvis var pizzamanden vores redning – han pegede os i retning af et supermarked i den nærmeste by, som kun var 4 km væk. Det kunne vi lige klare, og så var både aftens- og morgenmaden sikret.

Dag to

Høj sol og højt humør. Vi overlevede den første nat i shelter, og endda uden at fryse eller noget andet ubehageligt. Så klart en succes. Der var nu udsigt til en dag på 95 km fra Dalmose til Vellerup, med masser af grus og skov. Lige som vi elsker det!

Og det viste sig at blive en virkelig god dag. Masser af snacks, masser af smil og en god frokost på en parkeringsplads. Det er den fedeste følelse af frihed – bare at cykle derudaf. Intet man skal nå, udover destinationen og ly for natten. Meget anderledes end de normale træningsture på cyklen, hvor det for det meste handler om at have det hårdt og komme frem så hurtigt som muligt. Den måde at cykle på elsker jeg også, men hvor er det en fed følelse, at man kan gøre begge dele. Cykling er for fedt jo.

Alle de nye flotte veje og skove blev ved med at overraske os, og hvor er Danmark bare flot, når man giver sig tid til at nyde udsigten og turen. Man ser alt det, man ikke når at se fra en bil, men samtidig kan man komme langt omkring og opleve det skiftende landskab.

Dag tre

Vi begyndte efterhånden at kunne mærke de 200+ kilometer fra de sidste to dage. Dag tre bød igen på 95 km og vi kom langsomt fra start her på sidstedagen. Men allerede efter de første 500 meter ramte vi igen et fedt spor langs vandet, og humørtanken var totalt fyldt op igen.

Det er noget af det jeg virkelig elsker ved at tage på eventyr. Hele processen omkring at sidde derhjemme og lave ruten, uden at man egentlig ved, hvad der venter derude på både godt og ondt. Er det singletrack eller sportsgrus? Kan man overhovedet komme frem? Det er altid spændende og tilføjer et ekstra element af eventyr. Man ved ikke, hvad man får, men man bliver næsten altid overrasket af flotte veje og skønne steder.

Halvvejs gennem dagen spottede vi et skilt, der reklamerede for det lokale bryghus i Herslev. Det var lige hvad vi havde brug for. De lovede både øl, is og frokost, men vi nåede et øjeblik at miste modet lidt, da de skrev at de kun havde åbent onsdag til søndag. Heldigvis havde de også åbent Pinsemandag, og vores dag var reddet! Gode øl og sandwiches i solen. Jeg tror ikke, at der kunne være sket noget bedre for os lige der. En virkelig god overraskelse på sidstedagen inden de resterende 40 km hjem skulle tilbagelægges.

Det perfekte punktum og vi skal bestemt afsted igen snart!

Posted by:Signe Koch

Min passion for cykling startede i mountainbikeverdenen for omkring 6 år siden. Siden da er interessen kun vokset, og rækker nu lige fra landevej til cross, XC-ræs og mere enduroagtig mountainbiking, når muligheden byder sig. Jeg elsker eventyr på cyklen i godt selskab og flotte omgivelser, men også høj puls og cykelløb. Jeg har blandt andet deltaget i VM i cykelcross i Bogense 2019. Til hverdag arbejder jeg som økonom i Tænketanken DEA og er så heldig, at der er god forståelse for glæden ved en cykeltur i godt vejr.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.