Som annonceret på vores Facebook opslag 16/5, har vi testet de nye og højt roste graveldæk fra Continental. Da jeg så testen af forskellige graveldæk i tyske Tour, kontaktede jeg Borandia, som forhandler Continental i Danmark. Det har de gjort i rigtig mange år og har fuldstændig styr på deres portefølje af dæk, noget jeg erfarede på mit besøg hos dem. Men alligevel havde de ikke så meget erfaring med tubeless og især ikke til landevejen, hvor de fortalte, at det stadig er 23 og 25 mm racedæk til slanger der sælges mest af. De fortale også, at flere pro-hold herhjemme forsøger sig med tubeless og giver rigtig gode erfaringer retur. Det stemmer helt overens med vores erfaringer med racedæk til tubeless, fra bl.a. Mavic og især dækkene fra Challenge og Vittoria, har vi haft rigtig gode resultater med. Måske skal vores næste test af landevejsdæk var Conti´s benchmark dæk GP5000 til tubeless? Men nu skal det handle om deres graveldæk; Terra Speed og Trail.

Fotos og tekst af Nicolai Jacobsen og Henrik Jappe.

Tour´s test var mest en lab-test på flere parametre så som; rullemodstand, punkteringsresistens, greb på asfalt, grus mm. Disse blev så vægtet af Tour og sammensat til en samlet score. Conti´s Terra Speed vandt med god margian, bla. fordi rullemodstand blev vægtet højt. Vi foretrækker at teste dækkene i deres naturlige element nemlig grusveje, skovspor og på asfalt. Desuden er grus jo meget forskelligt når det er knastørt eller vådt. Greb på knastørt grus er generelt svært at opnå, hvorimod der er masser af greb på vådt grus. Men det vigtigste er, at du finder et dæk der passer dig, din kørestil og til det løb hvor du vil gøre det godt, måske den bikepackingtur, hvor du under ingen omstændgheder vil punktere, men vil stå fast og ikke går op i rullemodstand og fart. Derfor er det også smart at Conti startede med to dæk; Speed til gravelraces og Trail til all round – behøver man flere?

Dækkene.

Speed er et meget let 40 mm graveldæk, der vejer ind på kun 420 gram. Det er ca. 60-110 gram lettere end andre 40mm vi har testet. Jeg kunne ikke undgå at tænke, “der må være taget nogle kompromisser i holdbarhed og punkteringsbeskyttelse for at opnå den vægt”, men efter vores test af begge, ser det ud til, at punkteringsresistens er fin, men at knopperne på midten slides lidt hurtigt ned.

Slidindikator. Der er ca 0,5 mm tilbage efter ca. 1000 km blandet kørsel på Trail dækket.

Trail dækket vejer ind på kun 445 gram, opgivet til 460 gram, hvilket også er meget let for et all round 40 mm graveldæk. Ca. 40-70 gram under div. andre lignende dæk vi har testet. Hvorfor er de så lette? Her tale om et 3×180 TPI (treads per inch), hvilket indikerer høj kvalitet og lav vægt. Jo flere tråde, jo mindre gummi og dermed lavere vægt. Højt TPI bidrager ofte også til forbedret kørekvalitet, noget vi vender tilbage til længere nede.

Vejet ind til 445 gram. Conti opgiver selv 460 gram.

Begge dæk har samme mønster, men forskellig knophøjde, som ved første øjekast ser ud til IKKE at være retningsbestemt, men det er det. Det er meget svært at se hvorfor pilen skal vende den vej, men måske er der lidt hældning på centerknopperne, som bidrager til den reducerede rullemodstand, et af de punkter, hvor dækkene gør det rigtig godt.

Terra Trail 40 mm

Schwalbes G-One ser heller ikke ud til at være retningsbestemt, men er det også og på det dæk er det tydligt, at der er fjernet materiale forrest på centerknoperne. Trail  dækket findes i 40 mm til både 700C og 650B. Speed findes i samme størrelser, men også i 35 mm bredde, hvis det skal være virkelig let og super-hurtigt.

Speed oversigt i 700C, tjek lige – 375 gram i 35 mm. Kun Challenge Gravel Grinder 38 mm kommer derned i vægt.

Henriks test at Terra Trail.

Jeg elsker at køre langt og længe, men også tage nogle kort og hårdt ture på MTB sporene. Med Trail har jeg prøvet det hele og må bare bukke mig i gruset; det er blandt de allerbedste dæk jeg har kørt. Især vil jeg rose Trail for et fantastisk svinggreb i løst grus, hvor mellemrummet mellem knopperne tilsyneladende er perfekt, så de små sten i gruset pakker nok til, at give støtte og greb. Er mellemrummene for store kan dækket føles side-hoppende og sidder kopperne for tæt, skrider dækket bare rundt, både ligeud og i sving. Også til MTB-spor glimrer dækket med godt greb og fantastisk smidighed i svingene, ja selv på våde rødder står det udemærket fast. Højt TPI og dermed smidighed betaler sig.

Trail måler 39,4 mm på DT Swiss CR 1600 som er 21 mm indvendig.

Det har været en meget tør testperiode, så mudder har der kun været minimalt af, men min umiddelbare vurdering, baseret på én våd tur i Hareskoven er, at det klarer dækket også ok. Måske sidder knopperne lidt tæt på midten og man kan risikere at det pakker, ligeledes på vådt græs. I løst sand er det ikke godt og skovler sand istedet for at rulle på det. Der vil jeg vurdere Terra Speed med mindre knopper er bedre, eller dæk som IRC Boken, Challenge Gravel Grinder, Michelin Power Gravel og Vittoria Terreno Dry, alle dæk som vi også har testet.

Dæktryk.

Med en samlet vægt af cykel og rytter på 79 kg, kører jeg 2,0 bar bagpå og 1,8 foran og jeg har haft nul punkteringer og ingen “bøvs” i siden af dækkene. De sidder bare spot on og fast på mine DT Swiss CR1600 alu-hjul, 21 mm indvendig bredde og tubeless med Orange Seal sealant. Jeg senest haft Trail på mine Reynolds ATR 40 mm carbonhjul, med 23 mm indvendig fælgbredde, og det går også rigtig godt. Dæktryk er også en Guldlok øvelse og afhængig af hvad du skal køre. Vælg det dæktryk som passer til størstedelen af uderlaget, hvis du skal køre race eller løb, så må andre sektioner listes igennem. Er du derimod på eventyr, eller på vej ud til skoven, hvor grænserne skal flyttes, så vælg et dæktryk der passer til det. Sikkerheden kommer først. Jeg kan varmt anbefale Silca´s Pro version af deres dæktryks App. 

Conti har et bredt samarbejde med flere hjulproducenter og er kommet frem til følgende anbefalinger på indvendig fælgbredde og dæk. Det passer fint med DT Swiss anbefalinger, der dog har et spænd og ikke kun én dækbredde til f.eks .21 og 23 mm indvendig bredde.

Nicolais test af Terra Speed.

Efter ca. 1500 km på Terra speed er jeg kort sagt imponeret. Lav rullemodstand, fint greb i diverse underlag og udmærket holdbarhed. Der har kun været 2 punkteringer, begge blev hurtigt lappet af Orange Seal(ant). Ved ca. 1000km byttede jeg om på for- og bagdæk, og selvom bagdækket var mere slidt, og tæt på den indbyggede slidgrænse, var der stadig masser af greb tilbage.

Fordæk til venstre

Jeg har igennem hele perioden kørt med ca. 2 – 2,5 bar og fandt at mit sweetspot lå på omkring de 2,4 foran og 2,5 bagved, samlet cykel- og ryttervægt på ca. 85kg. De små knopper og deres relativt tætte placering, gør det til et meget hurtigt dæk på landevejene, med meget lidt rullemodstand. Tyske Tours har da også konkluderet at det er det bedste og hurtigste graveldæk. Da det ikke er meget regnvejr vi har haft henover foråret og den tidlige sommer, har det hovedsageligt været på Speed’ens hjemmebane – de tørre grusstier og spor – at de fleste kilometer er blevet kørt. På grusstierne er de bare hurtige og som nævnt i et tidligere opslag, svinger de rigtig godt. Størrelsen 40mm giver et fint kompromis i forhold til fart og komfort, i det danske terræn.

På de mere tekniske spor har de også fint greb i underlaget og det skulle være decideret mudret før de begyndte at fedte rundt. For et hurtigt tørvejrsdæk er det helt godkendt. Selv på en dag med en smule mudder i Hareskoven, blev jeg gang på gang overrasket over deres evne til at stå fast, både igennem våde sving og opkørsler. (red. A-rytteren på sin toplirens fully MTB kunne ikke ryste Nicolai af)
Alt i alt er det et rigtig fint graveldæk hvis man skal køre stærkt og skifter mellem grus og landevej, men som også sagtens kan bruges på et singletrack eller to.

Et af vores faste tests steder.

Anvendelse.

Terra Speed er et oplagt dæk til f.eks. Hansens Gravelløb, hvor der er mest asfalt, så masser af fint grus og meget lidt singletracks. Til Dirty Jutland vil dækket også passe perfekt, da der er masser af fine grusveje og kun lidt og oftest tørre singletracks.

Terra Trail er et all round dæk til alt og især hvis du vil udfordre dine tekniske evner på MTB-sporene. Til Bikepacking vil det også være godt, med all round greb, relativ lav rullemodstand, men det slides lidt hurtigt.

Læs mere om dækkene her.

Posted by:Henrik Jappe

Cykling er min store hobby. Om vinteren kører jeg cykelcrossløb i massevis, lidt MTB og landevej, med en uge i februar på Gran Canaria. Om sommeren kører jeg MTB Liga, Gran Fondos i syden og lidt landevej. Ved siden af det arbejder jeg frivilligt med sporbygning, udvikling af B&U MTB samt MTB Ligaen. Mine artikler her handler mest om events og det udstyr jeg bruger til dem. Mvh Henrik, 56 år og på cykel siden jeg var 3.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.