Full suspension MTB er efterhånden blevet standarden. Holdbarheden, funktionen i form af kinematik og dæmpning, samt ikke mindst komforten en fully giver over flere timer i sadlen, har gjort den meget populær blandt motionister. Blandt XCO eliten har vægt altid spillet en stor rolle og de seneste år er vægten også kommet gevaldigt ned på race-fullys. En top lirens XCO racer ligger på mellem 10 og 11 kg. Her skal vi se på en fully til motionisten, langturschaufføren, alpinisten og den som søger komfort.

Canyon Neuron AL 6.0 til kr. 15.000.

Sidste år testede vi deres nye Neuron CF 9.0 SL til kr. 29.000, som nu har den en pris på kr. 31.500, hvilket afspejler populariteten i denne kategori af cykler, samt et lidt dyrere hjulsæt. Kategori? Rent faktisk er det lidt svært med alle de forskellige typer af fullys idag. XCO, XCM, Trail, Down Hill, Enduro osv. Hvor er All Mountain Bikes blevet af? Er de forsvundet ud i en differentieringsøvelse? Cykler med 29″ hjul og 120-130 mm vandring hedder idag Down Country bikes; endnu en kategori og det er her Neuron befinder sig. Det skal ikke forstås, som at de kun kan køre nedad, de kan køre både op og ned, men vi ved alle at nedad er sjovest. Up Country bike? Nej det virker ikke vel?

Sten er lækkert på Neuron AL 6.0

Neuron AL, i aluminium, er næsten en tro kopi af carbonmodellen vi testede sidste år. Kinematikken, tre-fase-dæmpningen og design er næsten helt det samme. Detaljer om kinematik, dæmpning, lejer, konstruktion generalt, det kan du læse om i artiklen om carbonmodellen. Så her ser vi på alu-modellerne Canyon tilbyder, om den kører godt i Danmark og hvad den ellers kan bruges til? Hvilken model er the sweet deal i programmet?

Sweet dealen.

Jeg vurderede at AL 6.0 var en god deal og bestilte den til test. Kr. 15.000 er ikke dyrt for en fully MTB og på denne model får du gode komponenter, der holder og vil give dig mange fine ture, uden en masse vedligehold. Geargruppen er en kombination af Shimano XT Deore bagskifter, SLX triggers, Shimano M610 30 tands kranksæt og Shimano M200 bremser. 1×12 gear med en udveksling på 10-51 = 510%. Det er crazy! Hjulene er alu fra RaceFace med Shimano nav, idet Deore XT 10/51 kassetten kræver Shimanos microspline friløbsnav. Microspline navet er efterhånden frigivet til rigtig mange hjulproducenter, så den hurdle er vi over. Det virker fortrinligt.

Dæmperne er hhv. RockShox Judy Silver 130mm foran, med lidt spinkle ben, hvis du virkelig giver den gas nedad og er en stor tung rytter. Bagtil RockShox Deluxe Select, som også virker rigtig fint til motionisten. Opsætningen af dæmperne er afgørende, så brug noget Youtube-tid på det, eller gå til din lokale cykelsmed der selv køre MTB. Hak ved det!

Rødder, ja tak!

Nu er efterhånden alle MTBs udstyret med dropper seat post fra fabrikken og Neuron AL 6.0 er ingen undtagelse. Det er en simpel “ting”, som bare gør turen meget sjovere – og mere sikker. Nu kan du bedre kaste dig ud i svære nedkørsler og klare dem med sadlen nede. Det er en Iridium dropper og den siger mig intet, men den virkede hver gang, så hak ved den også.

Stellet i alu.

Det er vigtigt at vælge et stel som passer i størrelsen og da jeg normalt kører medium, ja så valgte jeg medium til mine 180 cm. Det er også gået fint herhjemme på snævre spor, men til alperne og lange svære nedkørsler, vil jeg foretrække en large. Canyon opgiver at large går fra 182 cm, men jeg vil vurdere, at en lidt længere cykel vil give mig mere stabilitet og sikkerhed på lange svære nedkørsler. Et problem der kan opstå ved at gå op i large er, når man er 180 cm høj er, at dropper seatposten ikke kan bruges fuldt ud og det dur ikke. Så man skal være sikker på, at saddelhøjden på en large, med dropper seat posten proppet helt ned i saddelrøret, kan være i din siddehøjde, med sadlen oppe. Gav det mening? F.eks. hvis din siddehøjde er 75 cm midt krankboks til toppen af sadlen, så skal det kunne lade sig gøre med sadlen helt oppe, når dropper seat posten er helt nede i stellet. Det giver nemlig maksimal udnyttelse af dropperen og dermed din bevægelighed på cyklen.

En tur på Gudernes Stræde, med god tid og alle sanser klar til at “indtage” naturen.

Den testede cykel er smuk i blå – flash blue – og er meget synlig. Er du ikke til det, så findes den også i sort – stealth. I andre versioner af Neuron AL er der flere farver og dame modellerne ekser helt ud, med Frozen Valentine og Dark Tide. Ok Dark Tide er flot, men Frozen Valentine, den forstår jeg heller ikke – mande problemer 🙂 Design af cykler og cykeltøj er blevet afgørende for producenterne og det er både opløftende og glædeligt, at se alle de smukke cykler og ryttere, der gør noget ud af sig selv. Det har været vilkåret i Italien i mange år, men er de senere år kommet til Danmark og vi hylder det!

Frozen Valentine – hum hum

Alu-stellet er flot designet med et linjeforløb fra styr til baghjul. Det giver, sammen med bagdæmperen oppe under overrøret, et balanceret indtryk. Med dæmperen under overrøret er der kun plads til én stor 80 cl. drikkedunk, men det er helt normalt på denne type cykel. Konstruktionen af links er ikke helt så smukt lavet som på carbon modellen, men Canyon er slupet ganske godt fra det. Lejer og links er lige så solidt og godt forsejlet som på carbon modellen, en vigtig detalje for ubekymret cykling i lang tid fremover.

Dark Tide – ja tak!

Hvad kan den bruges til?

Jeg vurderer denne cykel kan bruges til det meste, en gennemsnitlig motionist kører i Danmark. Alle MTB-spor kan den klare uden problemer og down hill banen i Rude Skov kan den sikkert også klare, bare ikke med mig ved roret på de sorte linjer. Jeg napper de blå og røde linjer på den. Too much air makes me dizzy 🙂 Den æder sten og rødder helt fantastisk og er din teknik ikke helt på plads endnu, ja så kan du sidde ned det meste af tiden og alligevel klare de fleste underlag. Langture, ja bestemt, men du skal ikke have travlt, for med 14 kg og store kraftige dæk er cyklen tung. Tilgengæld så skåner den din krop mod vibrationer og slag og dermed udsættes trætheden en hel del. På med rygsækken og i med proviant, oplevelserne venter derude, det er cyklen særdeles velegnet til. XCO races, nej tak, den er alt for tung hvis du vil køre efter placeringer, men hvis du blot er med og placering er en stilling i forhold til omgivelsene, så kør på! Marathons, tja, lidt det samme, du skal ikke have travlt.

Med på ferien!!!

Tage den med på ferien til Østrig? Ja det vil jeg bestemt gøre og har også gjort det med Neuron CF, carbon modellen, som var med til La Santa Sport på Lanzarote. Tidligere har jeg kørt Swiss Epic etapeløb på den gamle Neuron AL model, hvor vi “bare skulle tage det roligt”, men alligevel endte i et vildt race. Den var dog opgraderet med lette carbonhjul. I Østrig kan du fint køre den opad hele vejen, men du kan også vælge at tage liften og så nyde turen ned. Alternativt så kig på en Neuron:ON el-cykel, den kan spare dig for liftkortet. Det er højeste mode p.t.

Den er også nice!

Summa summarum.

Her får du en god alsidig cykel til en rimelig pris. Du kan have den i mange år uden, at skulle bekymre dig om service og reparationer, dog afhængig af din vedligholdelse. Kompenenterne og lejer er solide hele vejen igennem. Vælger du en sort, så er den altid gangbar, men en blå og især Frozen Valentine er nok lidt sværere at sælge brugt. Opgraderinger? Ja da, et let carbon hjulsæt vil gøre den en hel del hurtigere og idag kan de fås til meget rimelig penge. F.eks. Amaton og Iolite er begge danske håndbyggede hjul, vi har erfaringer med, og holder godt. Det vil nok koste dig kr. 7-10.000 afhængig af sepcifikationer på hjulsættet og så kan du måske ligeså godt overveje en Neuron CF, carbon cykel til kr. 25.000?

Posted by:Henrik Jappe

Cykling er min store hobby. Om vinteren kører jeg cykelcrossløb i massevis, lidt MTB og landevej, med en uge i februar på Gran Canaria. Om sommeren kører jeg MTB Liga, Gran Fondos i syden og lidt landevej. Ved siden af det arbejder jeg frivilligt med sporbygning, udvikling af B&U MTB samt MTB Ligaen. Mine artikler her handler mest om events og det udstyr jeg bruger til dem. Mvh Henrik, 56 år og på cykel siden jeg var 3.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.