Endelig, Dirty Jutland blev beskidt for første gang i de tre år det er kørt. Det regnede det meste af tiden på vores 205 km fra Klitmøller til Skagen, men aldrig så meget at det blev elendigt. Det helt store plus var medvinden, som skar ca. to timer af vores “modvindstid” fra 2019 turen på 211 km. 8 timer og 43 minutter i mål inklusiv alle depotstop, hvoraf det lange stop igen i år var på modelflyvepladsen lige efter Lønstrup.

Klar til 205 km, regnene er ikke begyndt, men vi indhentede den i Hanstholm.

Tekst og fotos af Henrik Jappe. Flere fotos og video af Mario G. Thorsbog.

Arrangør Uggi Kaldan Heuser skal igen i år have stor ros for de små rutejusteringer, der gav nye spændende naturoplevelser. Vi kom denne gang forbi Rubjerg Knude Fyr, via en ca. 500 meters sandet gåtur, der åbenbarede den smukkeste udsigt på dagen; en kæmpe sandklit med fyret stående på toppen. Spektakulært og et stop værdig; frem med telefonen og tage fotos.

Det blev en sjov nedkørsel.

Der var også et loop ind til Råbjerg Mile sandflugtsklit. Et meget populært vandreområde lige syd for Skagen. Turen der kunne cykles hele vejen, via asfalt efterfulgt af en grusvej. Perfekt oplevelse selvom man ikke umiddelbart ser klitten fra østsiden, men skal fange den med blikket et stykke tid før. Den sidste oplevelse var turen forbi Den Tilsandede Kirke ca. 3 km fra mål. Der har jeg været før og blev skuffet over det kun var toppen af tårnet der kunne ses, men for H den er jo tilsandet. En sjov lille oplevelse der fortæller en historie om et meget barskt område.

Den Tilsandede Kirke og to fjæs der kun har 3 km til mål.

Ellers var ruten som altid; smuk, varierende, sandet, gruset og med lidt for meget asfalt i mine øjne. Generelt følger den National Cykelrute nr. 1, med forskellige afstikkere.

Regn og medvind gjorde oplevelsen til en helt ny. Regnen gjorde grus- og sandvejene tunge og af og til føltes det som at cykle i en grussvamp, hvor dækkene hang i og kun rullede ved ekstra tråd; ikke noget med at lade vinden bære dig frem. Tilgengæld var svinggrebet fantastisk, da vandet binder gruset bedre sammen og cyklen kunne lægges godt ind i svingene, med minimale berms i gruset.

Efter 9 km fra Blokhus til Løkken i tungt sand. Bremserne lyder ikke godt.

Depoterne var rigtig gode og med utroligt søde mennesker til at serviceres os. Et kæmpe plus fra Uggis side at få humøret op på den måde. Jeg ved fra min makker og fra andre, at de godt kunne tænke sig et lidt andet madindhold i Skiveren depotet. Det kunne f.eks. være Nutella Bollen, som var fantastisk i Slettestrand depotet, nogle småkager, Cola o.lign. Den varme suppe og whisky er ok, men for lidt. Tilgengæld er depotet på modelflyvepladsen så god at det er svært at forlade den. Smadder god idé med chips med salt og den lille Cola.

Skiveren depotet ca. 25 km før mål, med whisky og suppe. Hvor F er min Cola?

Organiseringen bliver bedre og bedre, der er simpelthen ingen tvivl om hvor man skal hente startnumre, hvordan det foregår, hvor numre skal sidde, hvor starten går, hvilken boks man er i og hvornår man skal starte (Covid19). Ruten er let at følge og GPS-filen passer perfekt. Skulle man køre forkert er det let at finde retur til ruten, den følger nemlig National Cykelrure nr. 1.

Dirty Jutland tilbyder udover Grinder ruten, som vi har kørt tre gange, en kortere version fra Slettestrand og en XL for de tossede med hang til at cykle i mørke. Der kommer trailløb i 2021 og så går der rygter om en parløbsversion. OK, det har jeg nu praktiseret hvert år, idet hyggen er lettere at finde sammen med andre 🙂

Ja, Dirty Jutland er blevet en klassikker og der er ingen tvivl om, at vi skal afsted igen næste år. Læs vores beretning for 2018 her, og fra 2019 her.

Og 2021 er vist allerede udsolgt!

Se en video om forberedelserne til Dirty Jutland her.

Og lidt om hvordan Silcas vokssmøring virkede.

Og om BIKEFITPRO´s nano coating stadig holder efter et par måneder og en grim våd sandet tur gennem Vestjylland.

Produkter der er modtaget til test og beholdes eller returneres efter endt test. Bikings modtager ikke betaling for test og anmeldelser af produkter, men får lov til at beholde testede artikler i visse tilfælde.

 

Posted by:Henrik Jappe

Cykling er min store hobby. Om vinteren kører jeg cykelcrossløb i massevis, lidt MTB og landevej, med en uge i februar på Gran Canaria. Om sommeren kører jeg MTB Liga, Gran Fondos i syden og lidt landevej. Ved siden af det arbejder jeg frivilligt med sporbygning, udvikling af B&U MTB samt MTB Ligaen. Mine artikler her handler mest om events og det udstyr jeg bruger til dem. Mvh Henrik, 56 år og på cykel siden jeg var 3.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.