Tubeless open tubulars

For omkring et år siden løftede dækproducenten Challenge, som nok i overvejende grad er kendt for sine crossdæk og især lukkede ringe, sløret for en række nye dæk i deres lineup. Der var tale om flere af deres landevejsdæk i tubelessversioner. Men ikke helt almindelige tubelessdæk, for det er det, de kalder håndlavede “open tubulars”, som er en mellemting mellem normale dæk og lukkede ringe. Her er gummidelen af dækket, som man kører på, syet på et “hylster” i bomuld. Det giver et super godt dæk, som har lavere rullemodstand end et normalt dæk og minder mere om lukkede ringe. Alle de forskellige versioner af Paris-Roubaix kan ses her.

Challenge laver kun hver model af deres dæk i en enkelt størrelse. Paris-Roubaix som jeg har testet, kommer i 27 mm bredde. På mange af de nyere brede fælge vil de dog blive bredere endnu. Hvis man er til endnu bredere dæk, kan man med fordel se mod Strada Bianca, som vi har testet her. Paris-Roubaix-dækket har 300 TPI (threads per inch), hvilket er ret højt og betyder, at der er mindre gummi i dækket sammenlignet med mange andre. Det giver hurtige dæk med lav rullemodstand, men samtidig også større følsomhed over for punkteringer. Om jeg har mærket det, kommer vi tilbage til senere. Dækket har dog en ekstra punkteringsbeskyttelse, som Challenge kalder PPS2, Puncture protection strip, der sidder langs bagsiden af dækket.

Paris-Roubaix har som Challenge’s andre dæk “tan wall” i den helt rigtige farve, som kan få enhver cykel til at se en del bedre ud.

Tubeless opsætning

Jeg må ærligt indrømme, at jeg aldrig har bandet så meget over at sætte et dæk på en fælg. En blanding af min ikke-eksisterende erfaring med den her slags dæk og et sæt meget brede fælge gjorde det til lidt af en udfordring. Jeg måtte have gang i alle tricks fra Youtube såsom talkum, varme dækkene op på radiatoren osv. Jeg har testet dækkene med Orange seal endurance tubeless væske.

Det lykkedes dog til sidst!

Den hårde start havde så sin fordel efterfølgende, da jeg kunne få dækket til at sætte sig i første forsøg bare ved brug af en fodpumpe. Efterfølgende har jeg også haft dækket både af og på unden problemer, men den første opsætning skal man altså ikke lige gå i gang med en halv time før, man skal ud at køre.

Ude på landevejen

Jeg har nu kørt over 5.000 km på mine Challenge Paris-Roubaix siden det meget tidlige forår. Jeg havde egentlig tænkt, at det kun skulle være mine forårsdæk, men nu har de altså kørt hele sæsonen. De har været udsat for lidt af hvert – 200+ km ture, dårlig asfalt på Lanzarote, heldagsregn og hurtige spurter til Klampenborgskiltet, og til mine behov og evner, har de klaret det hele fortrinligt.

De 27 mm giver mulighed for at køre relativt lavt dæktryk. Jeg har ligget fra omkring 4,2 til 5,2 bar og det giver super god komfort på dårlig asfalt og lange ture. Samtidig føles dækkene på ingen måde langsomme. Faktisk rigtig hurtige!

Der skulle gå over 4.000 km før jeg fik min første punktering på trods af en del regnvejrsture i Danmark. Så bekymringen om det høje TPI-tal blev gjort til skamme. Jeg har nu kørt godt 5.000 km på mine dæk og især bagdækket er ved at være slidt ned. Hvis jeg havde byttet rundt på for- og bagdæk halvvejs gennem sæsonen, havde de måske kunne holde lidt længere.

Alt i alt har jeg været virkelig glad for Challenge Paris-Roubaix, og de var bestemt kampen med første opsætning værd!

 

Posted by:Signe Koch

Min passion for cykling startede i mountainbikeverdenen for omkring 6 år siden. Siden da er interessen kun vokset, og rækker nu lige fra landevej til cross, XC-ræs og mere enduroagtig mountainbiking, når muligheden byder sig. Jeg elsker eventyr på cyklen i godt selskab og flotte omgivelser, men også høj puls og cykelløb. Jeg har blandt andet deltaget i VM i cykelcross i Bogense 2019. Til hverdag arbejder jeg som økonom i Tænketanken DEA og er så heldig, at der er god forståelse for glæden ved en cykeltur i godt vejr.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.