Dæktest er sjovt og så bliver man klogere på, hvorfor div. producenter gør som de gør. Bredde, mønster, punkteringsindlæg, gummiblandinger, sideforstrærkninger osv., det er en stor verden. Bikings vil forsøge at gøre den enkel ved, at anbefale nogle dæk til Danmark; til vinterbrug og nogle til resten af året. Derudover kan vi anbefale dæk til gravelløb vi selv har kørt og dæk til ruter der er sammensat med forskelligt underlag.
Ved valg af dæk skal du altid indgå et kompromis. Skal det være godt til fine grusveje eller til tricky single tracks i skoven?
Vi plejer at sige; at et dækvalg skal passe til 80% (80% reglen) af det du kører, så må det føles tungt på asfalt, men tilgengæld godt på dårlige grusveje og single tracks i skoven. Ja, eller omvendt, men asfalt skal det aldrig være godt til, med mindre man kører et gravelløb hvor ruten er 80% asfalt – og er det så reelt et gravelløb?
Maxxis.
Maxxis er en meget stor dækproducent og er i Danmark især kendt for deres meget store udvalg af dæk til MTB; XCO, enduro og Down Hill, er discipliner hvor de dominerer. Så da jeg fik muligheden for, at teste deres Rambler, som jeg havde hørt godt om, var JA-kortet fremme og smilet stort.
Rambler i 40 mm holdt til 1200 km henover sommeren, med to mindre punkteringer som sealant lukkede…..
…men så tog nogle glasskår livet af bagdækket. To huller lige ved siden af hinanden, det kunne sealanten ikke klare og en Stans Dart plug hjalp heller ikke. Alt ialt har Rambler gjort det utroligt godt på tørre grusveje og MTB-spor, og når det så ovenikøbet ruller ganske godt på transportstykker på asfalt, ja så har vi med et favoritdæk at gøre.
Maxiss Rambler 40 mm – facts.







Gummiblandingen er to-komponent, hvilket betyder der er brugt forskellige hårdheder fra midten til siderne. Hårdere gummi på midten mindsker rullemodstanden og reducerer slid. Det er noget de fleste dækproducenter kan og gør.
Hvordan kører de og hvor har de kørt?
Med et dæktryk på mellem 2,0-2,2 bar og fyldt op med 30 ml. Squrit sealant i første fyldning og 30 ml. Zero Flats Competition sealant i anden og tredje, har jeg undgået punkteringer der har krævet slange – dog undtagen til sidst. På 1200 km er det fantastisk godt og måske også heldigt. Testen har været foretaget på de sædvanlige spor og på den måde, reduceres held-faktoren ift. punkteringer og andre testede dæk.
Især Hedeland byder på torne i massevis og jeg pillede også to ud af Rambler dækkene ved afmonteringen. Det er et godt sted at teste dæk.
De kører generelt rigtig godt på tørt underlag. Dækket har klaret sig godt på skovens single tracks, med lidt rødder, i Hedelands noget mere stenede terræn, samt på Hvidovre MTB-spor. Henover sommeren har de således været perfekte.
De har kørt Dirty Jutlands 205 km i regnvejr stort set hele vejen og gjorde det også dér rigtig godt, på de noget våde og bløde grusveje, samt af og til sandede rutesegmenter. Dækkene har båret mig rundt på to tre dages bikepacking ture, hvoraf den ene førte til Strade Forestali gravelløbet i Rye ; 105 kmved Silkeborg søerne og det lækre kuperede terræn der.
Strade Forestali byder besynderligt nok på alt muligt underlag; heriblandt en masse sand, så mudret skovbund, fine grusveje, asfalt og lidt single track. Også her var dækket rigtig godt, men manglede lidt greb på især to mudrede skovstykker i muldjord. Til det skal der virkelig groft mønster og så er vi tilbage til vores 80% regel.
Rambler koster ca. kr. 350,00 og er dermed tæt på konkurrenterne.
Køb et dæk der passer til dig og din kørestil, lad være med at se på prisen, forskellene er alligevel ret små. Du kan altid skrive til os og får gode råd gratis.
Nyd din tur på gruset!