Continental plejer at lave gode dæk og især deres GP5000 er benchmark dækket i Danmark. Tubeless til landevej er i stærk fremgang, også i Danmark, og selvom vi skal kæmpe lidt mere med flint end de fleste andre lande, så gør det tubeless særdeles relevant. Nogle vil argumentere modsat; at de ikke gider slås med tubeless, når man punkterer ofte. Hvad er rigtigt og forkert skal jeg ikke gøre mig til dommer over, blot konstatere, at jeg har være meget begejstret for tubeless til landevejen.
Tekst og fotos af Henrik Jappe
Bikings test af tubeless dæk til landevejen har efterhånden været godt omkring og alle test har været med gode resultater.
- Læs her om Vittoria Corsa Control og Corsa, Challenge Paris-Roubaix og Strada Bianca, Pirelli Cinturato Velo 28mm og 35mm.
- Læs her om tubeless set up på den nemme måde.
Testen.
Alle de landevejsdæk vi tester til tubeless er fortrinsvis 28 mm, dog har vi også testet et 30mm og et 35 mm. De testes alle på DT Swiss CR 1600 hjulsæt der er 21 mm indvendig. Sealant har typisk været Orange Seal, men i den sidste tid er det Zero Flats sealant vi har brugt, med god succes. Det lukker virkelig godt, men tørrer hurtigt ud; en typisk sammenhæng. De køres på asfalt af varierende kvalitet og gode grusveje. Det giver os mulighed for, at variere dæktrykket ift. underlagets kvalitet, hvilket er essentielt for vurdering af køreoplevelsen.
Conti GP 5000 Tubeless 28mm
Dækket vejede ind på 330 gram og blev præcist 28 mm bredt på DT Swiss CR 1600 fælgen. Det var meget let at montere på fælgen og tubeless setup sad 100% i første forsøg. Jeg fyldte 30 ml Zero Flats sealant i dækket. Tryktabet den første uge var på ca. 1 bar pr. uge, hvorefter det stort set holdt trykket uændret, hvilket er ret fantastisk og viser, at Conti har lavet en god pasform og at indersiden af dækket har en god foring.
330 gram er ikke let ift. lignende dæk, f.eks. Vittoria Corsa Control, som vi også har været glade for. Men vægtforskellen er ikke så stor, at det har betydning i flade Danmark. Her er punkteringsresistens langt vigtigere. GP5000 leveres med Contis velkendte Black Chili Compound gummi, som har ry for lav rulle modstand og godt greb. Mønsteret på dækker er retningsbestemt og har til formål at leve vand væk fra dækket i vådt føre. Der er Vectran indlæg, som sikrer yderligere mod punkteringer, ligsom f.eks. Vittoria Corsa Control har samme type indlæg.
På ét punkt skinner GP5000 TL virkelig igennem; 3×180 TPI er virkeligt lækkert og et tegn på høj kvalitet.
Vil du heller se og høre?
Her er en introduktions video til dækket. Her er lille video efter de første fire ture og en lille video om dækket efter 500 km.
Konklusion.
GP5000 TL 28mm er det bedste dæk vi p.t. har testet til danske forhold. Det har alle de egenskaber vi ønsker; ingen punkteringer under testen (måske en lille som sealanten lukkede), høj slidstyrke, lav rullemodstand med korrekt dæktryk, det holder tæt, godt greb i både tørt og vådt føre og høj kvalitet.
Der er et slidmarkerings mærke på dækket, som bør følges, men i de fire måneder jeg har kørt; primært i tørvejr, er det ikke slidt nok ned til en udskiftning. Bagdækket fik en lidt firkantet form, mens fordækket knap nok var slidt, efter ca. 1500 km.
Set til kr. 380,00 på nettet.