Skrevet af Magnus Grønset, Billeder af Signe Koch & Velocio.cc

Indenfor mange sportsgrene har sportstøjets udseende en stor betydning for de associationer beskuerne gør sig om udøverne, og her er mountainbike ingen undtagelse. En MTB’er i vans sko, slidte jeans og en T-shirt signalerer tricks, god teknik og dårlig kondition, mens lycra shorts, tætsiddende landevejstrøjer og en aerohjelm, associeres med det modstående af den førnævnte stereotype; nemlig xc-rytteren med god kondition, fokus på hurtige opkørsler og energibesparelse når det går nedad. Selv når det kommer til tøjmærkerne, så associerer vi dem (eller jeg gør i hvert fald) med forskellige aspekter af sporten. Assos er for xc-rytterne med barberede ben, FOX og Troy Lee er for de aggressive downhill ryttere med farverige mønstrer på trøjerne, Norrøna er for de eventyrlystne med fokus på produktivitet og holdbarhed, og Endura er for de mere casual trail-ryttere. Selvom man som MTB’er måske ikke passer perfekt ind i en af de gængse stereotyper, så har ens valg af påklædning selvfølgelig en betydning for hvordan man gerne vil opfattes af andre ude i skoven. Indenfor trail/downhill/enduro, eller måske nærmere ned-ad-bakke kategorien, hvor jeg vil placere mig selv, synes jeg der er en tendens til en generel opfattelse af at enduroryttere ser bedst ud i baggy-pants, mens downhill ryttere ser bedst ud i lange bukser. Anyway, tøj er tøj, og i sidste ende kommer det ned til om man føler sig godt tilpas i det man kører rundt i.

Her på Bikings.dk har vi testet masser af forskelligt tøj, og det seneste har været fra det amerikanske cykelmærke Velocio. Velocio er et nyt mærke fra 2014 der oprindeligt kun producerede landevejstøj til kvinder, men som senere har udvidet sin kollektion til mænd, og nu også til de off-road interesserede. Tidligere har vi anmeldt deres vinterkollektion indenfor landevejstøj. Hvis du vil vide mere om denne kollektion samt Velocio og deres ideologi om bæredygtighed, så tjek vores tidligere artikel her.

Jeg har både testet tøj til over- og underkrop de sidste par måneder, og samlet set er jeg meget positiv over kvaliteten af tøjet, omend visse af produkterne ikke er blevet mine nye favoritter. I forhold til hvor Velocio’s off-road-kollektion passer ind i de førnævnte stereotyper af MTB-tøj, så vil jeg placere denne et sted midt imellem casual trail og xc-orienteret, da tøjet bærer præg af måske tilnærmelsesvise konservative afdæmpede farver og ingen mønstrer, men stadig med fokus på kvalitet, åndbarhed og produktivitet.

 

Men’s Ultralight Rain Jacket

Pris: 349 USD ≈ 2.150 DKK

Til så høj en pris bør en cykel-skaljakke også være af virkelig god kvalitet, og tag ikke fejl, det er Velocio’s Ultralight Rain Jacket også. Jakken har et tætsiddende fit rundt skuldre, arme og brystkasse uden at den sidder klaustrofobisk tæt til kroppen, hvilket jeg finder helt perfekt. Den blafrer ikke i vinden, men giver stadig et luft-isolerende lag mellem torso og jakke. Den sidder tæt til i halsen, hvilket gør at der ikke trækker kølig luft eller regnvand ned, samtidigt med at den har tre større huller på det nederste af ryggen, for at sikre god ventilation og åndbarhed. Yderligere så har jakken en god længde på ryggen, hvilket gør at jakken går helt ned over halebenet og et stykke ned over rumpen. Noget som jeg bed mærke i første gang jeg tog jakken på, var at den rundt håndleddet sidder meget tæt og er af et elastisk materiale, hvilket for en fyr med smalle håndled som mig er rart, da andre regnjakker ofte bliver lidt for flagrende her.

Selve jakkens udseende er også flot. En afdæmpet mørkeblå farve med diskret logo og refleksprikker på lænden, gør at den har et meget casual look, som passer godt til xc-folket, men også til trailrytteren som ønsker en fin vinterjakke. Jakken kan også fås i rød-orange eller turkis.

Selvom jakken er designet og promoveret som en regnjakke, så har jeg brugt den som yderste lag hen over hele vinteren uanset vejr, da dens skalmembran yder rigtigt god vindbeskyttelse og dermed varme, såfremt man benytter sig af lag-på-lag påklædning.

Hvad jeg ikke har været så vildt med, er at jakken har en syning mellem skulder og bryst, hvilket gør at den trækker lidt imod når man skubber brystkassen frem eller strækker lænden ud – som hvis man er øm i ryggen. Det er heller ikke muligt at ubesværet strække armene 90 grader ud til siden af kroppen på grund af denne syning. Dette er dog ikke noget jeg har lagt mærke til når jeg har siddet på cyklen.

Jeg har en enkelt gang været ude at cykle i regnvejr, og selv efter 2,5 time var der ikke trængt vand igennem jakken. Den må derfor godkendes som værende en jakke der fint kan benyttes til det danske vintervejr.

 

Men’s Merino Mesh LS Base Layer

Pris: 89 USD ≈ 550 DKK

Som det inderste lag på overkroppen har jeg prøvet Velocio’s tynde langærmede uldundertrøje. Trøjen er en blanding mellem merinould og polyester, hvilket giver den en fin termoregulerende effekt samt en lav vægt på 125 gram. Trøjen er meget behagelig at have på, og den passer perfekt som baselayer til de vinterdage hvor temperaturen er over frysepunktet. Med denne vinters kolde temperaturer har jeg dog på de koldeste dage måtte supplere med en yderligere uldundertrøje for at holde varmen. Trøjen er meget tynd, og den virker ikke til at være specielt slidstærk. Dette betyder til gengæld at den er rigtig rar at have på inde under en normal T-shirt eller trøje, og jeg har derfor ofte brugt den som en varm undertrøje i hverdagen.

 

Men’s Trail Shorts

Pris: 159 USD ≈ 975 DKK

Velocio’s trail-shorts, eller baggypants som de også bliver kaldt, har jeg haft et lidt ambivalent forhold til. Selve stoffet er rigtigt lækkert og shortsne har en rigtigt god længde og pasform, men lukkemekanismen til at stramme og indsnøre shortsne rundt livet samt ”lommerne” har jeg ikke været specielt tilfreds med.

Denne indsnørings lukkemekanisme virker ved at stramme en snøre ind, hvilket jeg langt fra finder lige så godt som velcro på indersiden af shortsene, som er standarden for trail-shorts. Velocio siger at dette er for at gøre det muligt at flere personer kan benytte sig af samme størrelse, hvilket passer fint med at shortsene er ret store rundt livet samt kan snøres meget ind så de passer til de fleste. Til gengæld er det muligt at få shortsene i alt fra XS til XXXL, hvorfor jeg ikke forstår denne nødvendighed i at få samme størrelse til at passe til flest mulig. Jeg havde i hvert fald foretrukket et andet system til at snøre shortsene ind, da det nuværende system medfører at de kan krølle rundt livet hvis de bliver snøret meget ind.

I tillæg så er ”lommerne” heller ikke særligt anvendelige som lommer. Velocio skriver til mig at disse faktisk er lommer der kan bruges til at opbevare ting i, men jeg finder dem nu kun anvendelige til at øge åndbarhed på varme og fugtige dage. Selve placeringen af lommerne langt ned på siden af låret, medfører at en mobiltelefon eller et par nøgler ligger meget løst og nemt kan rasle når man kører ude på sporene i terrænet.

Derimod er selve kvaliteten af shortsne virkelig god. Stoffet et meget delikat og åndbart, men slidstærkt og udemærket vandafvisende, hvorfor de er ideelle til efterår-, vinter- og forårsbrug. Shortsene indeholder også reflekser på siden af lårene, hvilket er betrykkende at have på denne tid af året når der skal cykles til og fra skoven.

Længden er tilpas lang til at der ikke opstår et hul imellem shorts og knæbeskyttere når der trædes i pedalerne, hvilket er rart da det forhindrer følelsen af at shortsene gnider op og ned ad huden. Dertil er det også langt pænere og meget mere stilet at slippe for ”enduro-gappet”.

 

Men’s Thermal Bib Shorts

Pris: 209 USD ≈ 1.300 DKK

Disse forede bib-shorts har været min klare favorit af de testede Velocio produkter, og jeg har kun gode ting at sige om disse!

Bib-shortsene har en rigtigt god pasform med en fin længde ned til tæt på knæet samt en meget behagelig pude. Shortsene er forret med et fleeceagtigt stof og indeholder et vindafvisende stof over skridtet, hvilket gør dem meget varme og helt fortræffelige til den danske vinter. Jeg har ikke kørt med dem uden at have trail-shorts udenpå, men jeg forestiller mig at de er tilstrækkelig varme at køre med for xc- eller cykelcrossryttere i de lave plusgrader, hvis blot de suppleres med løse ben.

Bib-shortsene har ligesom alle andre Velocio bibs et par bredde seler der krydser på ryggen, hvilket gør at de sidder rigtigt godt til rundt om hofterne og rumpen. Jeg kunne til gengæld godt have tænkt mig at de gik lidt højere op mod navlen inden selerne begynder, men dette er ikke noget der skal tage noget som helst væk fra shortsenes kvalitet – de er sublime!

 

Winter Wool Socks & Signature Rain WX Gloves

Pris sokker: 28 USD ≈ 170 DKK

Pris handsker: 79 USD ≈ 485 DKK

Til sidst har jeg også haft fornøjelsen af at afprøve Velocio’s vinter uldstrømper samt regn handsker. Sokkerne har jeg været rigtigt godt tilfredse med. De er dejlig bløde og varme, og har en rigtigt fin højde/længde, der gør at de også dækker et stykke op på skinnebenet. Når jeg har kørt med knæbeskyttere, har der derfor kun været et lille ”frit” stykke mellem sokker og knæbeskyttere, hvilket især her om vinteren er belejligt. Dertil synes jeg blot også at lange sokker ser pænere ud end korte sokker.

Handskerne har jeg derimod desværre intet specielt godt at sige om, i hvert fald ikke til MTB brug. Til gravel og landevejs brug vil de måske være fine at cykle med, men jeg oplevede at handskerne foldede sig inde i håndfladen, da de er lidt løse i det. Dette er naturligvis ikke specielt praktisk når der køres ned ad stejle nedkørsler på MTB, hvor man gerne vil have bedst muligt greb om styret. Jeg kan derfor ikke anbefale handskerne til mountainbikerytteren.

Velocio’s trail-kollektion indeholder en masse forskelligt tøj, og disse produkter er blot et udpluk af kollektionen. Jeg har været rigtigt tilfreds med det meste af tøjet, og i langt de fleste tilfælde opvejer fordelene ved de forskellige produkter ulemperne. Jeg vil igen fremhæve de forede bib-shorts, som er jeg mener må blive et must for alle danske mountainbikere, uanset disciplin, til næste års efterår/vinter sæson.

Posted by:Magnus Grønset

Jeg er 25 år og kæmpe fan af fart – helst den der opnås på to hjul. Til daglig læser jeg en kandidat i Humanfysiologi på Københavns Universitet, men når jeg ikke er begravet i bøgerne, rocker jeg som regel min MTB. Jeg styrter tit, slår mig sjældent, og er aldrig bleg for at smide hornene i vejret. Cykling for mig handler ikke om at komme først, men om at råbe højeste når mine venner drifter rundt i et sving.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.