På div. gravel forums spørges der ofte til hjul. Carbon eller alu, 40mm fælg eller lavprofil, 21, 23 eller 25 mm indvendig fælgbredde osv? Spørgsmålene er mange og ofte handler det også om, hvilket mærke folk anbefaler, køber, sælger osv. Det tyder på at mærker som Hunt og DT Swiss er meget populære, men også at Specialized, Bontrager, Reynolds, Zipp og Enve alle er godt udbredte i carbon. Det er ikke et let valg og derfor de mange spørgsmål og korte svar, som gør os alle lidt klogere, men sjældent leverer et klart svar på:

“Hjælp mig, hvad skal jeg købe?”

Tekst og fotos af Henrik Jappe

Artiklen her giver dig heller ikke et entydigt svar, men lidt struktureret rådgivning.

Her skal vi igen se på håndbyggede danske hjul; dvs. kun bygningen er dansk, da carbonfælgene kommer fra østen, oftest fra Kina. Navene er også ofte fra fabrikker derude, men trods alt ikke lige så udbredt. Eger er tit fra de to helt store producenter, nemlig DT Swiss og Sapim, dertil nipler som passer til fælgprofil og eger. Så er der valget mellem skiver og fælgbremse, hvor langt de fleste nu er til skiver. Er du til skiver, så skal du vælge mellem center lock eller seks-huls påspænding af bremseskiven. Langt de fleste mærker får lavet deres carbonfælge i østen og for os som har været med fra starten, både i de kendte mærker, men også selv købt fælge hjem fra Kina, så er niveauet og kvaliteten nu blevet meget højt hos de tilbageværende producenter.

Der er altså ingen nævneværdig risiko ved, at køre rundt på “Kinahjul”, som de blev kaldt for nogle år siden.

Så længe fælgproducenten har styr på produktionen og kvalitetskontrollen er alt ok. Flere får endda fælg og færdigbyggede hjul UCI godkendte, hvis det altså har nogen værdi og betydning. Så vælger du at få håndbygget på carbonfælge fra østen, så spørg din bygger om han har noget bevis på kvalitetskontrol og evt. UCI godkendelse.

Hvad er godt til gravel:

  • 40mm højde på carbonfælgen, det giver et godt stift hjulsæt
  • 23 – 25 mm indvendig fælgbredde, som passer til 38 – 45 mm dæk
  • 28 eger for og bag, sikrer stivheden både vertikalt og horisontalt, som igen giver bedre acceleration og styrepræcision. 28 til 32 eger sikrer holdbarheden.
  • Kvalitets eger, f.eks. DT Swiss og Sapim. Ofte bruges Sapim CX Ray og DT Revolution. De er buttede eger, dvs. tykke i enderne og smallere på midten, det sparer vægt uden at gå på kompromis med holdbarheden. CX Ray er aero eger, hvilket vil sige flade på midten.
  • Messing nipler. De kan tåle den hårde danske vinter, med salt og vådt føre. De giver typisk en lille vægtstraf på ca. 40 gram ialt på hjulsættet, men så holder de gennem flere vintre.
  • Center lock til bremseskiver. Det er meget lettere at arbejde med end seks huls skiver, men trods alt ikke super vigtigt. Vælg en bremseskive i god kvalitet, gerne samme producent som dine bremser.
  • Eger spændt op J-bend eller straight pull. Straight pull kan typisk spare lidt vægt på hjulsættet ift. J-bend, men det skal der regnes på og afhænger af de nav som overvejes.
  • Navet er vigtigt. Gå efter kvalitet, holdbarhed og let adgang til reservedele. Mange foretrækker DT Swiss nav og især deres 350 og 240 nav er meget populære, lette at vedligeholde, driftsikre og reservedele er lige om hjørnet. Også Hope, Chris King og Industry Nine er kendt for kvalitet. (Industry Nine Hydra Hubs med 690 POE)
  • Gå efter 4-6 paler eller DT Swiss ratchet system, i friløbet/indgreb. DT Swiss ratchet patentet er udløbet, så nu begynder flere andre at producere med ratchet. Jo flere paler jo bedre holdbarhed. Flere indgreb giver hurtigere acceleration. Seks paler er det maksimale jeg har set.
  • De fleste nav bruger standard industrilejer, som er lette at købe og skifte.
  • Gå efter kvalitets lejer, med god forsejling, da gravel er hårdt ved lejerne.

Er håndbyggede hjul at foretrække?

Det synes jeg selv, men jeg har også flere standard hjul fra både DT Swiss, Reynolds og Roval, som jeg er glade for. Fordelen ved at få bygget selv er flere:

  • Kører du agressivt ønsker du et stift, præcist og solidt hjulsæt. Du bestemmer selv fælgen, antal eger, typen af eger og nipler, der passer til stilen
  • Ønsker du et mere komfortabelt hjulsæt. Du vælger selv fælgen, antal eger, typen af eger og nipler der passer til stilen.
  • Er du i den lette eller tunge ende af skalaen. Du bestemmer selv antal eger og typen af eger og nipler, så hjulet optimeres til din vægt.
  • Skal du på det lange eventyr, hvor hjulene bare skal holde og vægten er ligegyldig. Du bygger med mange eger, supersolide eger og nipler, og vælger en fælg der bare holder.

Ofte har håndbyggerne ikke alle mulige fælge til straks levering, men det meste kan findes frem, både i carbon og alu. Tag dialogen og find den bedste løsning. Samtidig støtter du de små danske håndbyggere og en stolt dansk tradition.

Iolite hjul bygget på Spank HEX Gravel nav.

Se en introvideo her. Derefter til hjulopbygningen og testen.

De er spændt op med 28 eger for og bag, samt messing nipler. Egerne er DT Swiss Revolution. Navene er i alu og fra Spank Industries, som er kendt for at sværge til alu og har specialiseret sig i materialet gennem mange år. Således designer og fremstiller de alt selv, dvs de ejer hele produktionsprocessen, bortset fra aluminiumsproduktionen. Vi har tidligere testet deres alu gravelhjul og gravelstyr.

Hjulsættet vejer 1625 gram, hvilket er okay, ikke superlet og heller ikke tungt. I flade Danmark er superlette hjul ikke optimalt. Til gravel er stivhed, styrepræcision og holdbarhed langt vigtigere og kan man vride lidt aero gevinst ud af dem også, så er det jo godt når der cruises 30-40 km/t. Her komme fælghøjden ind i billedet, som på hjulene er 40 mm.

Fælgen måler 25 mm indvendig og er i mine øjne, den perfekte bredde til dæk i størrelsen 700c x 38-45 mm; dæk der er fra 38 mm til 45 mm brede. De fleste i gravel miljøet kører 40 mm brede dæk. Fælgen skulle forsynes med fælgbånd og tubeless ventiler. Jeg brugte fælgbånd på 28-29mm bredde, som kommer helt ud til fælgkanten og lukker godt til. Ventilerne fik jeg med fra Iolite; de var fra Muc Off og geniale til formålet.

Navene er til sekshuls skiver og de kan konverteres til forskellige akseltyper blot ved, at udskifte end caps. Navene her er til 142 x 12 mm bag og 100 x 12 mm foran. De er således ikke til MTB boost 148 mm bag og 110 mm foran. Det er smart at Spank har skrevet på nav og end caps!

Den helt store kvalitet ved HEX bagnavet er 102 POE/POC. POE er Points of Engagement, POC er Points of Contact, hvilket er det samme og vil sige, hvor mange steder friløbet griber ind, når du træder til. Der er således 3,5 grader på 360 graders cirklen hvor der ikke gribes ind. Det er meget lidt og dermed rigtig godt…..,

når du går i udbrud for at komme først til Lejre Bageren

Hvad gemmer der sig bag de 102T?
102 tænder, som de seks paler kan gribe ind i. Læg mærke til, at der ikke er kommet snavs ind i friløbet.
Hver af de seks paler har tre gribere. Her er heller inden snavs.
…som ses lidt bedre her. Ingen snavs, det er pakket godt sammen.

Testen.

Jeg har haft hjulene i tre uger og kørt mange km på dem i alt slags vejr; vådt, tørt, frost og plus 13 grader. De virker perfekt, men en langtidstest kan man ikke kalde det. Fokus har derfor været på om de kører godt og om HEX navene har holdt til mudder, sand, grus og vand – og det har de!! 102T / 3,5 graders indgreb er også virkelig lækkert at køre med og det mærkes umiddelbart, når du træder til i accelerationen. Mine sædvanlige antritsintervaller var en ekstra fornøjelse, via kombinationen af Shimano GRX Di2´s hurtige og præcise gearskift, øjeblikkelig indgriben i friløbet og stive hjul.

Det meste af testen er foregået på asfalt og grusveje, krydret med lidt singletrack. Hjulene ruller bare godt og især på de lidt tekniske grusveje og single tracks gør de det godt, med præcis styring og retning. Flere mudrede jord- og grusveje åd hjulene fint med god fart og de dage hvor der var frost i jorden, så kørte de flot hen over de frosne mudderspor uden for meget slingren. På snævre single tracks mærker man den øjeblikkelige indgriben i friløbet, som giver det ekstra skub, når der trædes ud af alle de små sving.

Sat op med mit favoritdæk; Maxxis Rambler 40mm EXO protection og tubeless.

… jeg måtte justere lidt på min udførsel af øvelsen, da pedalarmen “greb ind” højere end normalt. 

Normalt kører jeg på 40 mm Reynolds ATR carbon hjul med fire paler og 36 POE / 10 graders indgreb, 2 x 24 Sapim Race eger og messing nipler. De koster ca det samme, ATR vejer ca 60 gram mere, men du mærker let forskellen til fordel for Iolite hjulene.

Pris?

Kr 8.600 for de testede hjul. Med DT Swiss 350 nav kr. 7.800.

Læs mere om Spank og navene her.

Posted by:Henrik Jappe

Cykling er min store hobby. Om vinteren kører jeg cykelcrossløb i massevis, lidt MTB og landevej, med en uge i februar på Gran Canaria. Om sommeren kører jeg MTB Liga, Gran Fondos i syden og lidt landevej. Ved siden af det arbejder jeg frivilligt med sporbygning, udvikling af B&U MTB samt MTB Ligaen. Mine artikler her handler mest om events og det udstyr jeg bruger til dem. Mvh Henrik, 56 år og på cykel siden jeg var 3.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *