Af Gert Caspersen

Speedplay har længe været kendt for at lave de små og finurlige lollipops lignende pedaler, som har været meget udbredt blandt folk med knæproblemer og ligeledes blandt såkaldt vægtfreaks/weightweenies. Det særlige ved disse pedaler var, at rytterens float i pedalen var helt frit, hvilket skulle være til stor gavn for folk med knæproblemer, da man ved anvendelse af disse pedaler IKKE fik fastlåst en position af ens underben, hvilket man typisk fik ved mange andre pedaltyper. Ganske vist kunne man ex. hos både Look og Time få pedalklamper med en vis frigang, men disse var aldrig helt uden fjederpåvirkning og aldrig med det helt frie float, som var kendetegnet ved Speedplay pedalen.

Speedplays første pedal model X blev designet og patenteret tilbage i 1989 og i 1991 blev de første gang sat i produktion.

Pedalen blev siden hen opgraderet til model Zero i 2012. Forskellen mellem model X og model Zero bestod hovedsagligt ved at man nu kunne montere en justerbar klampe med et float, som kunne indstilles til mellem 0 – 15 grader. Det er nok ikke nogen hemmelighed, at cykelholdet CSC med bl.a. Fabian Cancellara og Jens Voigt var med til at gøre Speedplay endnu mere kendte og siden hen er det gået pænt fremad for Speedplay.

Den gamle model Zero øverst og den nye nederst.

Nu er man så 9 år efter kommet med en opgraderet model af model Zero og denne opgradering er hovedsagligt baseret på at optimere på pedalen. Dette er således sket ved, at man nu har monteret en stålslidflade på hele pedalen omkreds. Videre er man gået væk fra de såkaldte åbne lejer, hvor man via en lille smørekop skjult bag en lille stjerneskrue, kunne tryksmøre lejerne efter behov. Således er alle nye Speedplay landevejs pedaler monteret med tripple forseglede lukkede lejer og et nåleleje. Tilspændingen af pedalerne skal nu ske med unbrachonøgle i str. 8 mm for modellerne Zero, Comp og Aero og 6 mm. for model Nano.

Der er også nyheder at finde, når man kigger på selve klampen, eller rettere adapterpladen, hvor denne nu er fremstillet, så den indgår som en integreret del af en i forvejen aerodynamisk enhed.

Pedal set fra siden. Bemærk at smøreporten er fjernet og at der nu er metal hele vejen rundt

De nye pedaler kommer i 4 forskellige varianter:

Nano, som er deres topmodel med titaniumsaksel og pedalhus udført i carbon komposit materiale, vægt 168 gram og en vejl. pris på kr. 3.399,-

Zero modellen i rustfrit stål har en vægt på 222 gram og koster vejl. kr. 1.799,-

Comp modellen i alm. stål har en vægt på 232 gram og koster vejl. kr. 1.199,-

Aero modellen i rustfrit stål har en vægt på 224 gram og koster vejl. kr. 2.299,-

Man skal bemærke, at der for Nano modellen, er en vægtbegrænsning af rytteren på 82 kg. Dette skyldes at selve “lejehuset”  er udført i det lette carbon komposit materiale. Videre at model Comp kommer med såkaldt “Easy Tension”, klampe, hvilket gør det nemmere for uøvede ryttere at klikke ind i pedalen.

Akslerne kommer som standard med 53 mm. aksel. Der vil senere på året komme mulighed for at kunne ændre på akselængden for modellerne med rustfri stålaksler. Således vil de komme i versioner på 56, 59 og 65 mm.

Alle pedaler kommer med Walkable Cleats og adapterplade til 3 huls sko. Disse er for model Nano, og Zero blevet lettere opgraderet, så de i 3 huls versionen, bliver mere aerodynamiske, da der er kommet en gummikant uden om adapteren, som får det hele til at fungere som en integreret enhed. Skulle man med tiden få behov for yderligere klampekits kan disse købes til vejl. kr. 449,-

Skematisk oversigt over de nye pedaler

Hvis vi kigger lidt på klamperne, så er der også her lidt historie at fortælle. De første modeller til model X og model Zero lignede hinanden, men var dog forskellige fra hinanden og så lidt klodsede ud, ligesom de var lidt svære at gå på, hvis behovet skulle opstå. Dette kunne afhjælpes lidt ved hjælp af såkaldte Coffee Shop Caps, som kunne klikkes på uden på selve klampen. Imidlertid kom der til model Zero pedalerne i 2016 en ny Walkable Cleat, hvor der sammen med den nye klampe medfulgte et gummi cover, som skulle klikkes uden på selve klampen. Dette gummi cover havde 2 fordele: Den ene var, at pedalsystemet kom til at virke betydeligt mere aerodynamisk og at klamperne sammen med det nye gummi cover, rent faktisk gjorde at netop denne kombination nok er den som pt. er den mest behagelige landevejs klampe at gå på, hvis man får behov for dette.

3 huls Look adapter indeni Walkable klampe. Bemærk den glidende overgang mellem adapterplade og klampe.

Det er ikke nogen hemmelighed, at Speedplay pedaler deler vandene. Nogen kan ikke lide dem pga. deres udseende. Andre syntes at de er for svære at klikke ind i og endelig, er der påstande om, at man skulle få ondt i foden af den lille anlægsflade.

Det sidste først: Den lille overflade på en Speedplay pedal er ikke et udtryk for selve kontaktoverfladen på selve pedalen, idet det rent faktisk er hele klampens samlede anlægsflade, som udgør trykpunktet på et Speedplay system. Således har Speedplay landevejs pedalen, pt. den største anlægsflade af alle kendte klikpedal systemer.

Mht. at skulle klikke ind i selve pedalen, så kan der de første ca. 50 gange, godt være dels lidt problemer med at skulle ramme den lille runde indklikningsåbning og der skal anvendes nogen kraft i starten, men når først man har lært at ramme det rigtige punkt, går det som en leg og så er der også den fordel, at pedalen kan klikkes ind i uanset hvordan den vender. Den er også meget nem at klikke ud af.

Kigger vi på justeringsmuligheder, så findes der pt ingen pedalsystemer, der har så mange justeringsmuligheder som Speedplay landevejs systemet. Der findes utallige muligheder for at tilpasse klampen. Således kan den med 3 huls adapterpladen både justeres frem og tilbage, ligesom den kan justeres fra side til side. Du kan også justere dit helt frie float i en vinkel fra 0 – 15 grader.  Sidst men ikke mindst,  kan klampen for så vidt angår højden (forskellen på ens benlængde), og ligeledes evt vinkling af klampen i længderetningen suppleres med div. shims der kan korrigere for dette.

Du kan her se Shane Millers lille video af hvorledes klamperne monteres.

Pedalen har også en fordel for så vidt angår frigang i forbindelse med kurvekørsel, da den er meget lille og flad.

Så er der stackhøjden ,(afstanden fra centrum af pedalakslen til anlægsfladen på skoen), som er medvirkende til at give det mest runde tråd. Således er det bedste at have så lav en stackhøjde som muligt og her ligger Speedplay helt i front med kun 8,5 mm ved 4 huls montering og 11,5 mm ved anvendelse af 3 huls adapterplade.

Om man så kan lide deres udseende, er jo en smagssag, som er svær at diskutere. Personligt syntes jeg de klæder en cykel rigtig godt.

Priserne på Speedplay pedaler hører typisk ikke til de billigste, men af egen erfaring kan jeg oplyse, at de er yderst holdbare og kun kræver lidt vedligeholdelse. Jeg har selv kørt mere end 50.000 km. på det samme sæt pedaler og har her kun skiftet klamper en gang. Udskiftningen af klamperne var den gamle model, som man ikke kunne gå på uden at skruerne og anlægsfladen blev slidt. Videre er de for mig et must, da jeg ved andre pedalsystemer får knæsmerter. Husk at smøre de nu ældre versioner med fedt og giv klamperne lidt dry lube efter behov. De nye modeller kræver dog ikke en fedtsprøjte, da de nu er med tripple forseglede lukkede lejer og nålelejer.

 

 

Posted by:Gert Caspersen

Jeg har været aktiv sportsmand hele livet. Har gennem de sidste 30 år deltaget i et utal af lange motionsløb i både Danmark og udlandet. I de senere har jeg også på licens niveau deltaget i banecykling og har bl.a. deltaget i Hold VM på bane med en bronzemedalje, som bedste resultat. Således stor erfaring inden for div. landevejs motionsløb og Grand Fondos i udlandet. Har også fungeret som guide og rejsearrangør af cykelture gennem mere end 25 år. Tidl. skribent på Cykel-Motion Danmark fra 1996 og frem til bladet lukkede her i år. Min passion er Grand Fondos i Italien og Frankrig, samt gadgets til cykling.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.