Bikings har testet et hav af dæk og er p.t. igang med Hutchinson Override og Black Mamba, samt Challenge Getaway. Getaway har jeg kørt på i en god måned og bl.a. brugt til Dirty Jutland; et løb jeg har kørt fire ud af fire gange arrangeret. Så det måtte være et godt sted at prøve et lækkert, men også meget dyrt dæk.
Foto og tekst af Henrik Jappe
Til et løb som Dirty Jutland kan man køre på både smalle eller brede dæk, slicks eller med store knopper; det er kun et spørgsmål om stil og fart. Det mest optimale er et dæk på 35-40 mm med lav rullemodstand, hvilket typisk er små tætsiddende knopper på midten. Det må gerne have gode sideknopper, da der er mange hurtige sving på grus, så svingkontrol er vigtigt. Endelig er det fint med lidt punkteringemodstand i form af noget forstærkning i dækket, men typisk punkterer jeg ikke til løbet – men gjorde så i år.
En stor flintsten klarede det alligevel ikke, men det er der ingen dæk som gør!!!

Challenge Getaway…….
……er præcist designet som ønsket; med 40mm bredde, lav rullemodstand og helt klassisk Challenge, med rigtig gode sideknopper til god svingkontrol. Desuden har det 2 x PPS som er deres punkteringslag i dækket. Det er lidt i den tunge ende af 40 mm dæk, men det gør ikke så meget da Danmark er flad og især Dirty Jutland.







Hvorfor er Getaway super godt?
Generelt leverer Challenge altid dæk af høj kvalitet, noget mange af os som kører cykelcross ved alt om. Dels er de håndlavede og så bruges der altid et højt TPI tal. TPI står for treads per inch; tråde pr. tomme og 260 er meget højt. Det bidrager til et meget fleksibelt og følsomt dæk, idet tråde erstatter gummi; gummi som gør et dæk stivere. Dermed kan du også justere dæktrykket mere detaljeret til det du skal køre og således opnå mere komfort, bedre greb og lavere rullemodstand. Med et dæktryk på hhv. 1,8 bar bag og 1,7 bar foran kørte jeg bl.a. Det Blå Spor på Slettestrands MTB område. Det spor består af alle typer underlag og dækket gjorde det formidabelt.

Dækket er også testet grundigt på de hjemlige spor, herunder MTB banen i Hvidovre, Avedøre, hvor alle dæk testes.
Opsætning……
…..var også rigtig let, de poppede flot på fælgen og holdt godt tæt allerede efter én tur. Jeg brugte igen Zero Flats sealant, 40 ml., som er effektivt, men tørrer lidt hurtigt ud.
Et godt fif til at få dækkene til at poppe let på er, at spraye silikone på dækkanten.
Tryktab over et døgn ca. 0,25 bar.
Prisen….
…er hele kr. 549,00 set hos allbike.dk, så med risikoen for at flint kan ødelægge et helt nyt dæk gør det næsten prisen endnu højere, men vil du køre godt, hurtigt, sikkert og lækkert, så køb!!!