Gravelcykling er kommet for at blive og med det følger flere typer af gravelcykler. Canyon introducerer deres Grizl som en gravelcykel der kan mere end den “gamle” model Grail. Grail kom for tre år siden og har været meget populær og skabt omtale med det specielle dobbeltdækker styr. Med Grizl får man et “normalt” styr og frempind, samt en gravelcykel der kan køre mere off road, så at sige.

Gravel Spektrum kalder Canyon det at køre grus med forskellige sværhedsgrader, hvilket kræver forskellige cykler.

…..så Grail skal p.t. placeres ved Light Gravel og Grizl ved Rough Gravel. Man kan også sige at Grail er til grusrace og Grizl til off-gravel-road kørsel og bikepacking.

Bikings har haft Grizl til test i tre uger og det kan du læse og se mere om i det følgende.

Tekst og fotos af Henrik Jappe, fotos og video Mario Thorsbøg.

Grizl

Her er en kort introvideo som forklarer de vigtigste detaljer, samt forskellen mellem Grail og Grizl. Derefter en gennemgang af Grizl, samt vores test og vurdering af cyklen til både bikepacking, grusrace og sjov.

Forskellen mellem Grail og Grizl skal primært findes i følgende:

  1. Grizl kommer med almindeligt alu styr og frempind, begge dele fra Canyon selv.
  2. Grizl kan køre med op til 50 mm dæk, Grail kan max. køre 40 mm jf. Canyon´s anbefaling.
  3. Grizl kommer med monteringsøjne til snack bag på overrøret, og Anything cages på forgaflen.
  4. Grizl SLX modeller kan have to flaskeholdere, SL modeller tre styks, Grail to stk.
  5. Grizl SLX stel vejer 950 gram, Grail SLX 850 gram. SL stel er plus ca. 200 gram.

Derudover er følgende detaljer vigtige.

  1. Grizl er lavet til 700c hjul i alle størrelser, undtagen XS og XXS, som begge kommer med 650B hjul. Hvorfor, det forklarer vi senere.
  2. Grizl har fået en nedsvunget kædestræber, så der er plads til 50mm dæk, forskifter og 2×11 speed gearing. 1×11/12/13 er også muligt.
  3. Grizl har stadig den meget korte kædestræberlængde (435mm), der giver god klatreevne og køreegenskaber.
  4. Grizl har fået et alustyr med flare og det er lidt bredere end på Grail, hvilket giver bedre plads til en taske mellem grebene, når der bikepackes.

Stellet, geometrien og 650B på XS, XXS.

Stellet er i carbon og SLX versionen vejer med det hele kun 950 gram. SL stellet er ca. 200 gram tungere, afhængig af størrelse og dermed er begge meget lette i grusmarkedet. Geometrien er stort set samme som på Grail´en, hvilket overraskede lidt, da flere andre mærker går i retning af lavere kronrørsvinkel, men Canyon ønsker at fastholde den agile og styrepræcise oplevelse på de spor man typisk bruger Grail og Grizl på.

XS og XXS leveres begge med 650B hjul, hvilket kan skræmme nogle købere væk, da både hjul og dæk i den størrelse har mindre udvalg. Grunden til at Canyon alligevel fastholder størrelsen, skal ses i det faktum, at cyklerne skal køre og styre ens henover alle størrelser. Det samme gør sig gældende for andre Canyon modeller.

650B hjul? Det er korrekt og alle bikefittere vil klappe i deres hænder.

Med de små hjul kan rytteren bedre opnår en rigtig position på cyklen, samtidig med, at den styrer korrekt. Med 700C hjul på XS/XXS vil rytteren opleve, at “sidde nede mellem hjulene” og dermed kan cyklen ikke svinges godt rundt – den bliver som at køre truck eller lastbil; stor og besværlig.

Tre dages bikepacking på Grizl var en fornøjelse.

Stack og Reach

….som det universielle mål på tværs af cykelmærker er uhyre vigtigt at kende som køber. Det gør at du lettere kan bestemme om det skal være f.eks. M eller L, når nu der ofte er forskel på geometrien mellem mærkerne. Canyon gør det også lettere at sammenligne deres egne cykler på tværs og Grizl placerer sig mellem GranFondo raceren Endurace og den klassiske racer Ultimate.

Det er godt nok minimal forskel til Endurace, hvilket beviser, at Grizl godt kan bruges som en GranFondo cykel iklædt smallere dæk. Det samme gør sig gældende for Grail.

Det er cykler man kan køre længe og komfortabelt på.

Lad os kigge på modellerne…

…Grizl kommer i fem SL modeller, hvoraf én er til kvinder (WMN). Dame stellet er det samme som herre stellet, men Canyon sætter f.eks. en kvinde specifik saddel på, styret er smallere og frempinden kortere; dele som bedre skal afspejle kvinders behov. Men reelt er det fint muligt for kvinder, at køre alle modeller og så selv tilpasse saddel mm. SL leveres alle med Shimano GRX 2×11 speed grupper, dog findes SL 8 med 1×11 speed GRX.

Priser her er i EUR, men findes i DKK på www.canyon.com

SLX kommer i to modeller med hhv. GRX Di2 og Campagnolo Ekar 1×13 speed gruppen. Ekar har vi testet og kan bare sige – wow, den kører helt igennem fantastisk og fjerner effektivt behovet for to klinger foran. Ellers anbefaler vi at købe 2×11 eller 2×12 geargrupper.

SLX modellerne adskiller sig også fra SL modellerne på hjulene, hvor SLX leveres med højprofil carbonhjul, hvilket ser frækt ud og giver en lidt mere præcis og hurtig køreoplevelse. Reelt så er det ikke nødvendigt til bikepacking og sjov og ballade på grusvejene og sporet.

Vores favorit må blive model 8.0 SL, som er flot udstyret til en meget fin pris på DKK 21.999,-

Farver er vigtigt…..

…og her har Canyon oppet sig lidt med både frække farver og sjov grafik…..

…hvor Wildberry Splatter er ment som en kvinde farve. Endelig findes den også i grå, som den vi har testet.

Samarbejde med Apidura.

Grizl skal ud på bikepacking, det kan vi kun bekræfte. Til det kræves tasker til oppakning og Canyon har lavet et samarbejde med Apidura, som er kendt for deres lækre bikepacking tasker. Vi fik de tre af dem med; saddeltaske, steltaske og overrørs taske. Tilsammen er de flotte, stilede og lækre i alle detaljer, men til vores tredages tur blev både stel- og saddeltasken for små. Til en lang dag på Grizl er de perfekte og kan fint have både mad, regnjakke, dunvest, battery pack, smartphone, ledning, slanger, Co2, pumpe osv., men telt, sovepose, kogegrej mm. – det er der ikke plads til. På Canyons hjemmeside er der dog et større udvalg i tasker.

SLX med Campagnolo Ekar 1×13 speed gruppe, iklædt taskerne fra Apidura.

Bikepacking test.

Udover nogle ture i det lokale tog vi Grizl på en tre dages bikepacking tur, fuldt oppakket med tasker, men ellers med det udstyr den blev leveret med.

Et skønt mix af tasker; Revelate saddeltaske, Pro rammetaske, Sea to Summit Drybag med stropper foran mellem styret og Canyon – Apidura snack pack på overrøret. Det virkede fortrinligt.

Med 45 mm dæk fra Schwalpe og tryk på 2.0 bar fløj cyklen over det meste naturen bød på. Med styrtasken fyldt op med vores telt, dunjakke og dunvest, vejede den ca. 2,5 kg og det forringede ikke styringen på nogen måde. Mario cyklede på sin Grail med 40 mm dæk og da vi passer cykel 100%, bortset fra 0,5 cm i saddelhøjde, kunne vi bytte. Canyon opgiver ikke Fork Rake & Trail, men vores oplevelse var, at det to cykler styrer og svinger næsten ens.

Som bikepacking cykel er Grizl blandt de bedste jeg har prøvet. Komforten skal være høj og de brede dæk hjælper rigtig meget, sammen med Canyon´s egen VCLS flex saddelpind og den nye komfortable saddel fra Fizik; Argo Terra. Styret i alu give ikke meget komfort sammenlignet med dobbeltdækker styret på Grail, men med de større dæk gik det fint. I terrænet, udenfor grusvejene kører den super godt og her mærker man at geometrien og de store dæk gør en forskel for alvor.

Jeg fik ikke prøvet den med monteringer på forgaflen, hvilket altid vil forringe styringen og oplevelsen, men det skal da prøves hvis tiden er til det, inden Grizl skal retur. Alt i alt en meget fin cykel til bikepacking, hvor det er let at finde en god balance i oppakningen og få plads til det hele, inklusive to flasker og en lille beholder til reservedele under skrårøret.

På sporet – off-gravel?

Vi har testet Grizl på de lokale spor og Nicolai fik fint kørt den røde del på Boserup MTB sporet. Her ses han forcere The Squirrel Catcher inden den røde del skal køres.

Selv har jeg kørt MTB sporet i Hvidovre; den lille bikepark, hvor alle testcykler får en tur rundt. Det røde spor blev let forceret på Grizl og der er inden tivivl om, at den er ret tæt på en old school MTB med fast forgaffel. OK det spor har jeg også kørt på Grail og min crosser, men det var nu noget sjovere på Grizl. Den skal klart prøves af med 50 mm sutter, 20 psi/1,2 bar og derud igen.

Den store forskel er der således ikke i køreoplevelsen, men Grizl kan en del mere og hurtigere, når underlaget bliver mere bumlet og med 45 mm dæk og dæktryk på 1,2 bar / 20 psi.

Hvad skal jeg vælge?

Der er efterhånden et utal af gravelcykler derude – hvis de ellers er til at få fat i – så det er fuldt forståeligt at valget er svært. Hvis det står mellem Grail og Grizl vil jeg til enhver tid vælge Grizl, da den i min vurdering er mest fleksibel. Ja, den er lidt tungere end Grail, men jeg skal i 95% af tiden ikke køre grusrace, og så bliver valget let. Den kan køre landevej med et par 28mm knopfri dæk, den kan køre motionscross med 33 mm knopdæk, den kan køre grusrace med lette 35-40 mm dæk og endelig kan den køre off-grusvej-blå-og-røde-MTB-spor med 45-50mm knopdæk. Ja og så er der friheden til at vælge og komme ud på et bikepacking eventyr som den også er god til.

GO GRIZL!

Posted by:Henrik Jappe

Cykling er min store hobby. Om vinteren kører jeg cykelcrossløb i massevis, lidt MTB og landevej, med en uge i februar på Gran Canaria. Om sommeren kører jeg MTB Liga, Gran Fondos i syden og lidt landevej. Ved siden af det arbejder jeg frivilligt med sporbygning, udvikling af B&U MTB samt MTB Ligaen. Mine artikler her handler mest om events og det udstyr jeg bruger til dem. Mvh Henrik, 56 år og på cykel siden jeg var 3.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *