Hvor meget nyt kan der egentlig være i en mountainbike der har fået ny front triangel og bevaret bag trianglen? Og hvorfor finder Canyon på at lave en cykel på denne måde? Hvad vil de opnå og dækker det et behov i markedet, eller forsøger de at skabe et behov – der måske ikke er der?

Tekst og fotos af Henrik Jappe, div. fotos fra Canyons hjemmeside.

De spørgsmål vil jeg forsøge at besvare ud fra danske forhold, men også give et bud på, hvordan cyklen med fordel kan bruges til andre “nye” discipliner og udenfor DK´s grænser.

Hvad er ideen med Lux Trail?

Med den nye geometri, som er længere og fladere (slack) sammenlignet med deres tre år gamle Lux XCO/XCM racer, så skaber Canyon med Lux Trail det man kalder en Down Country cykel.

DC disciplinen er forholds ny i DK og der har været forsøg på at etablere en DGI-cup til disciplinen. DC adskiller sig fra XCO/XCM ved at handle mere om at køre nedad og mere teknisk. Det er ikke helt så svært som Trail – i kender måske til Trail Cuppen herhjemme – og langt fra så svært som Enduro disciplinen.

En DC-cykel – og Lux Trail – er længere i overrøret (reach) end en traditionel XCO/XCM racer a la Lux Race og den har typisk en fladere (slackere) kronrørsvinkel. De to ændringer fra Lux Race giver en cykel der kan håndtere mere nedad, via den fladere kronrørsvinkel, den længere akselafstand (wheel base) og så den måde forhjulet rammer forhindringer på. Forgaffel offset og trail er tilpasset ændringerne og med en kortere frempind og lidt bredere styr, rammes også en styring der passer til ændringen. Lux Trail er ca. 2 cm længere end Lux Race i en Medium og den længde reduceres via en 2 cm kortere frempind. Dermed er der ikke den store forskel når man sidder på cyklen, men den mærkes når man begynder at køre.

Ved Hvidovre MTB spor på en fantastisk sommerdag.

Bagtriangelen er uændret og kommer direkte fra Lux Race og ved at genbruge den konstruktion så opnår Canyon, at bibeholde en cykel der klatrer rigtig godt. De bibeholder også deres fantastiske kinematik, som kommer til udtryk i en meget effektiv og tæt på BOB-fri pedalering med åben dæmper – dog afhængig af den gearing man kører i.

Det er sådan set smart tænkt alt sammen, men virker det? Det kommer jeg ind på i testen senere i artiklen, men først……

Vandringen?

En traditionel fully XCO/XCM cykel har 2×100 mm vandring og det har været standarden længe, men ser ud til at ændre sig. De stadig mere krævende XCO baner i World Cuppen smitter af på andre baner og det stiller større krav til både cykel og rytter. Udover forbedret rytterteknik så løses det med mere vandring, længere og slackere cykler. Seneste skud på stammen er Scotts nye Spark-RC-XCO-NINO-OL racer, med 2×120 mm vandring og 67,2 graders kronrørsvinkel.

Lux Trail påstår ikke den er en XCO racer, men den kommer tæt på med sine 120 mm forgaffel med 34mm ben, 67 graders kronrørsvinkel, 110 mm vandring bag på, samt den effektive kinematik. Den kommer også med full lock out mekanisme, som man typisk ser det på XCO racere.

Tretrins lock out, med trail i midten.

Stellet?

Det er allerede beskrevet og derudover kan det nævnes, at det er 100% carbon. Det er gennemgående for Canyons nyere fully MTB´s at alt laves i carbon, hvor flere konkurrenter leverer billigere modeller med alu-bag triangel. Selve bag triangel er baseret på fleksibel carbon saddelstræber og altså uden et klassisk Horst link lige over bagakslen. Også det er typisk for mange XCO racere, hvor vægten spiller en stor rolle, men også hvor vandringen på 110 mm kan håndteres af fleksende carbon. Det er ikke muligt ved større vandringer, hvor der så typisk bygges et eller flere links ind i bag triangel systemet.

Ikke noget horst link her.

Det system har virker rigtig godt i tre år på Lux Race og vi må forvente, at stresstests hos Canyon viser det også kan håndtere 110 mm vandring og måske større belastning. 110 mm vandring er ikke meget, men med deres progressive tre fase dæmpning virker 110 mm af mere. Jeg har flere gange forsøgt at bunde dæmperen ud og kan bekræfte der skal meget til. Den er sat op med 25% SAG.

Trefase vandring

Udstyret på Lux Trail CF7

Canyon er kendt for at levere en god pakkepris og det gør de også med denne model, som i mine øjne er sweet spot i udvalget. Med fuld XT-gruppe, carbon hjul fra DT-Swiss, Fox 34 dæmpere fra næsthøjeste hylde med trefase lock out og en ok dropper post, er det svært at sætte en finger på udstyret ift. prisen. Især Fox dæmperne, hjulene og XT-gruppen gør denne pakke super fin.

CF6 er også en fin model, hvis man ikke behøver XT-gruppe og fine carbon hjul. Dog vil jeg klart anbefale, at gå efter gode dæmpere til en DC/Trail cykel og der er CF7 et godt valg. Der findes to dyrere modeller, men jeg er ikke til CF8 modellen med SRAM AXS trådløse system og synes det er alt for dyrt ift. ydelse. Endelig er der CF9 Emily Batty topmodellen, hvor alt er liret op og vægten er nede på en fuldblods XCO-racer, men så skal du også have fat i kreditforeningen først.

Top lirens Emily Batty version.

Lux Trail modeloversigt.

CF6 med Shimano SLX og Fox34dæmpere kr. 25.999

CF7 med Shimano XT og Fox34 dæmpere kr. 33.899

CF8 med SRAM AXS GX og Rock Shox SID dæmpere kr. 41.699

CF9 med Shimano XTR og Fox34 Factory dæmpere kr. 45.699

CF9 er et bedre valg end CF8, på trods af den lidt højere pris.

Testen

Som altid tester jeg på kendte spor så sammenligninger er lette at lave. Denne gang har jeg kørt en masse på Hvidovre MTB Spor og i Hedeland, i det nye område – The Canyon. Sammenligner jeg med min egen Lux Race er de mærkbare forskelle; vægten er højere, styringen sløvere som forventet og cyklen er langsommere på sporet.

Vægtforskellen skal bla. findes i, at min egen Lux Race er en vægtliret model og den testede Lux Trail CF7 en midt fra udvalget, hvor der ikke er vægtoptimeret. Den vejer dog kun 11,7 kg mod min egen på 10,2 kg.

Den store forskel skal findes i dækkene, som er hhv. 2,3″ bag og 2,4″ foran og dermed markant tungere end de 2,25″ jeg har på min egen. Desuden er stellet vel 300 gram tungere og styret er en bredt alu-svend, monteret på en kraftig alu-pind, noget som igen tilføjer vægt ift. et fuldt integreret carbon styr. Et godt bud vil være, at jeg kunne fjerne 1-1,2 kg relativt let ved, at skifte dæk, styr, frempind og saddel. Forskellen mellem XT-Trail og XTR-Race grupperne er småting og det kan ikke svare sig at bytte ud, XT gruppen fungerer helt fantastisk.

På sporet virker Lux Trail umiddelbart sløv i styringen, men det er en tilvænning som jeg hurtigt fandt og har oplevet på andre tilsvarende trail orienterede cykler. Dog var den hele tiden lidt sværere at få rundt i de snævre sving på Hvidovre MTB spor. Det spor er ikke specielt krævende på de røde og blå sektioner og der gjorde den ekstra vandring ikke den store forskel – det gjorde den dog flere steder i The Canyon i Hedeland.

Der, på de meget stenede sektioner og især på den nye kæmpe rock garden, i The Canyon, var den ekstra vandring og ikke mindst det større og længere dækaftryk en fordel. Det virker logisk nok, men det skal bestemt prøves og sammenlignes med Lux Race, før oplevelsen bundfælder sig helt. Der er en del højdemeter i The Canyon og flere af dem er på krævende stenet underlag. Her træder cyklen i karakter igen, da den med klassiske XCO evner og gode dæk bare kommer frem over alt. The Canyon er et hurtigere og en del længere spor end Hvidovre´s og farten giver Lux trail en relativ fordel.

Er det noget for os i DK?

Jeg har altid kørt XCO/XCM cykler og jeg vil holde mig til min Lux Race da jeg kører langt de fleste km i DK. Hvis jeg tager til udlandet er det for at køre et stage race eller en marathon, så igen vil jeg holde mig til race modeller. For dig der godt kan lide det mere krævende og tekniske terræn er Lux Trail bestemt et godt valg og du vil kunne køre både DC-cup, Trail cup (tror jeg), samt sætte cyklen lidt lettere op til XCO/XCM races. På den måde løser cyklen flere ønsker og behov man måtte have.

Læs mere om Lux Trail her og om Lux race her. 

Lidt tanker om fremtidens XCO/XCM cykler.

Noget tyder på at alle producenter går efter longer-slacker-harder-faster for at løse tidens XCO ruter. Scott med Nino Schurter i spidsen sætter igen trenden med deres nye kr. 95.000, 10,1 kg Spark-RC model, hvor 2x120mm vandring og 67,2 kronrørsvinkel er vejen frem. Stellet er dog ikke helt så langt som på Lux Trail, faktisk er Scotts Medium nærmere en Small Lux trail, med lidt længere frempind – igen typisk XCO stil.

Mon ikke Canyon snart skifter deres tre år gamle klassiske Lux XCO racer ud med en Lux Trail konverteret til en Lux Race med 120/110mm vandring, via lettere stel (SLX og CFR), knap så store dæk, lidt kortere stel, fuld integreret carbon styr, endnu lettere dropper seat post og saddel. Tja, det er vel blot CF9 modellen vægtliret til XCO. Eller kommer der måske et helt nyt stel, det er trods alt tre år gammelt.

Let the race begin

Posted by:Henrik Jappe

Cykling er min store hobby. Om vinteren kører jeg cykelcrossløb i massevis, lidt MTB og landevej, med en uge i februar på Gran Canaria. Om sommeren kører jeg MTB Liga, Gran Fondos i syden og lidt landevej. Ved siden af det arbejder jeg frivilligt med sporbygning, udvikling af B&U MTB samt MTB Ligaen. Mine artikler her handler mest om events og det udstyr jeg bruger til dem. Mvh Henrik, 56 år og på cykel siden jeg var 3.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *