Fra Hanne Egaa har vi modtaget denne fine historie om hendes og to venners bikepacking tur. Bikings er et ikke-kommercielt online magasin og betaler ingen for deres historier, ligesom vi ikke modtager betaling for test af udstyr. Vi er meget glade for jeres bidrag, kom gerne med jeres historie, og vi håber det inspirerer flere til at prøve den ferie og motionsform.

Foto og tekst Hanne Egaa.

Danmark rundt – 740 km.

Jeg har været på tur rundt i fædrelandet med udgangspunkt i Farum, hvor jeg bor. Oprindeligt skulle jeg have taget turen solo, men der var to der ville det anderledes; Toscana Karin, der var med et par dage og Hustler Morten, der var med stort set hele vejen. De hægtede sig på og det viste sig at være godt selskab. Jeg havde ikke lyst til at bo i shelter eller telt, minimum B&B. For mig er det udfordring nok at skulle rejse med de 4 bags, der kan være på cyklen og så en camelbag på ryggen, primært til vand.

Førstedagen bød på godt 100 km og hele 3 færgeoverfarter. Vejret var med os hele vejen. Vejrudsigten havde ellers givet visse bekymringer, men det blev en varm og tør dag i sadlen. 1. del fra Farum til Kulhuse, ca. 50 km med både skov og asfalt. De første 13 km langs Bastrup sø og Burre sø kendte jeg, der er et fint flow på sporet, specielt når man ikke møder gående. Derefter fra Jørlunde til Kronprins Frederiksbro i Frederikssund, et fladt asfaltstykke med udsigt over de bølgende marker og gennem de små landsbyer. Fra broen er der ikke langt til Jægerspris og et fantastisk skovspor hele vejen til Kulhuse, hvor man hidkalder den lille færge ved at vende et skilt, så skipperen kan se den røde side, meget effektivt og praktisk. Færgen lægger til i Sølager efter ca. 8 min sejlads.

Færgen fra Hundested skulle nødigt sejle fra os, så vi tog den korteste tur via Lynæs på asfalt, med havudsigt det meste af vejen, for at komme til Rørvig, hvor vi nappede en fiske-lunch; krabbesandwich og en danskvand til. Jeg har et princip om ikke at drikke alkohol, når jeg skal cykle bagefter – det skal senere vise sig, at det princip røg sig en tur.
Herefter afsted til Odden med lidt varieret asfalt, med meget trafik, men ikke mange minutter uden havudsigt . Karin og jeg råbte på skift Kodak Moment, jeg for at få en tiltrængt pause, Karin fordi der var flot.

Jeg må indrømme, at jeg blev træt i benene på vejen til Odden færgehavn. På færgen til Århus fik jeg min sidste tripple café latte i lang tid (jeg kan ikke tåle laktose) akkompagneret af en træstamme, der gjorde turen til Hotel Aarslev Kro til en leg, på en skøn rute langs Brabrand Sø ca 15 km. Overnatning blev på Hotel Aarslev Kro og et måltid mad og en flaske rosé. Karin fortærede den største kalveschnitzel, jeg nogensinde har set – godt gået.

Dag 2.

Vejrudsigter er ikke hvad de har været. Det så ellers ud til, at skulle være en grå og tør dag, men det sjaskede ned om formiddagen. Inden regnen kom, havde vi kørt på må og få syd på og igen nord på. Så efter 15 km havde vi kun rykket os få km fra Aarslev. De første dråber faldt ved Galten og med dem mit humør. Vi søgte ly på Låsby kro med kaff’ og kringle, der fik selskab af Blå Bols-marinerede jordbær.

Karin og jeg muggede noget over vejret og aftalte, at hvis det fortsat regner efter kringlen, så er det direkte til Karins søster i Silkeborg. Heldigvis stoppede det, da vi kørte fra kroen. Vi aftalte at finde et grønnere og dermed pænere alternativ til hovedvejen.

Det blev en smuk tur langs Juls Sø, Borre Sø og Gudenåen, hvor vi visse steder nærmest kørte i vandkanten. Lige før Silkeborg centrum var stien spærret og vi kunne se at Hjejlen lå lidt længere henne, der skulle være støttefest om aftenen for netop Hjejlen. DJ Martin Jensen, som er fra de her kanter skulle spille, lysshowet var under afprøvning. Det blev kun til lige omkring 50 km. Frokost og aftensmad hos Karins søster. Overnatning på Gl Skovriddergård, der lå smukt indrammet af træer og lige op til Jorn Museet.

Dag 3 bød på 128 km og mere end 700 højdemeter. Fra Silkeborg over Funder, hvor vi ramte Hærvejen og derefter syd på til Jels. Hærvejens cykelrute går igennem tætte grønne skove uden megen trafik, idylliske søer, bølgende marker og meget store juletræsplantager. Specielt de første 15-20 km fra Funder byder på lange op og nedkørsler – ja selv turen fra Silkeborg til Funder giver 100 højdemeter på få km – vejen hedder faktisk Funder Bakke. Den nordlige del er mest asfaltveje, men længere syd på ramte vi nogle brede grusveje. Desværre holdt vejrudsigten hvad den lovede og efter godt 3 timer kom der pænt med regn.


Da det blev tørt ved 13 tiden, begyndte vi at se os om efter lidt frokost, men lige så smukt der er på Hærvejen lige så øde er der. Vi endte efter 80 km med at dele en bakke jordbær og en pose ærter, som vi købte ved en bod i vejsiden. Det måtte så gøre det ud for frokost. Lettere kæphøj foreslog jeg at køre videre i godt 40 km og vi bookede derfor værelser i Jels.
Øv, allerede 10-12 km senere var vi sultne men heldigvis, i Bække var der en Brugs, hvor vi fik kaffe og træstamme. Det begyndte at tordne og snart kørte vi i 5-7 cm vand gennem Vejen – ja faktisk resten af vejen. Aldeles plaskvåde med vandet løbende inde i skoene og pænt trætte nåede vi Jels, hvor der var mad (ristet laks og chilensk hvidvin) og et sted at sove på Jels Motel og Sports center. Hele mit værelse blev fyldt med vådt tøj, uden udsigt til at det ville tørre i løbet af natten.

På dag 4 kørte vi fra Jels i frisk vind, høj himmel og fuld lampe. Først et lille fotoshoot ved Jels Sø, der lå dybblå med friske hvide skumtoppe, kun få hundrede meter fra motellet. Det meste af mit tøj var tørt efter en nat med fuld varme på apparaterne og åbent vindue. Undskyld – jeg ved det – jeg er en miljø gris. Hærvejen er godt skiltet her, men ikke noget med at sidde og slumre, skiltene kan godt være gemt i højt græs og buske. Der var nu mere grus end asfalt og virkelig gode veje, der bragte os igennem skove, marker, verdens største grusgrav (tror jeg ) og meget lidt by. Vi satte snuden op efter frokost i Rødekro. Altså der må sgu da være en kro og jow, den er der, men bare lukket til frokost om søndagen. Kaff’ og jordbærkage ved Brugsen og frokosten blev så udskudt til Aabenraa. En skøn frokost ved havnen på Café Skuden, dog i stiv kuling, som heldigvis blæste al rucolaen af min mad. Hader rucola.

Efter Aabenrå kørte vi stik øst i 20 km modvind, som var ved at tage livet af mig. Op og ned ad bakker med vindstød på over 15 m/s, stik mod Ballebro Havn for at tage færgen til Als, hvor vi havde booket B&B Bøgebjerggård. Med skøn udsigt over Mjels sø, hos nogle herlige værter; Lone og Henning, der anbefalede spisesteder i Nordborg og skaffede os en aftale med den lokale vinproducent dagen efter. Mit humør steg adskillige grader – endelig noget for en Winescout. Godt tilfreds med dagens 84 km, stedet og den smukke udsigt lagde jeg mig til at sove – godt!

 

Dag 5. En virkelig stille dag rent cykelmæssigt. Det blev til 42 km og et farvel til Als, som fejrede 100 året for genforeningen på en skøn dag i dejligt solskin. Vi startede offroad på de smalle stier langs Stegsvig, hvor skrænten faldt mange meter ned – få centimeter fra stien. Vi endte foran Dyvig Badehotel, en smuk rød bygning beliggende lige ud til vigen overfor lystbådehavnen. Hotellet er opført i 2010 – og jeg som troede det var et gammelt restaureret hotel. Lige bag hotellet ligger Grethe og Christens vinmarker, med stokke plantet fra 2006 – 2012. Markerne ligger på en sydskråning med smuk udsigt til vigen. Vineriet hedder Holm Vineri og de producerer helt enkelt rød- og hvidvin, og det seneste skud på stammen; en grappa-lignende brændevin. Vi fik en god snak med de to såkaldte pensionister, som arbejder hårdt i marken og produktionen. Vi smagte den hvide på 100% Solaris. En virkelig god og crispy hvidvin, der ville passe godt til dampet fisk med et skud citron.

Efter besøget tog vi frokosten på Café Friends i Nordborg og så rykkede jeg til Fynshav, hvor halvdelen af turen gik ad grusveje gennem Nørreskoven. En næsten øde skovstrækning med brede grusveje og tæt skov, som danner espalier, desværre så tæt, at jeg missede overflyvningen af fem fly fra RVators Formation Team fra Roskilde, der havde overfløjet en række steder, med særlig tilknytning til Genforeningen. Jeg tog færgen til Fyn og sluttede cykeldagen af, med turens eneste cykelvask på en Shell-tank ved indkørslen til Faaborg. Jeg tjekkede ind på Faaborg Byferie Hotel og Appartments, hvor Brian tog i mod, viste rundt og anbefalede forskellige restauranter og cafeer. Efter afmontering af cykeltaskerne gik jeg en runde i den lune, stadigt solbeskinnede sommeraften, hvor der ikke var en vind der rørte sig. De mange små velholdte huse i byen er malet i forskellige farver og fremstod nærmest skinnede mod den dybblå himmel.

Nede ved færgehavnen og klods op af en lille kanal, hvor motorbåde og SUP’er sejlede forbi for at komme i havn, fandt jeg det hyggelige ”Spisehuset”, hvor maden var velsmagende, tydeligvis lavet af gode råvarer. De unge tjenere var venlige og havde øje for, hvornår de skulle dukke op, eksempelvis når vinglasset var tomt.

Dag 6

Farvel til hyggelige og idylliske Faaborg – efter lækkert morgenbord på Hotel Faaborg med Danmarks bedste brunsviger. Vel nok turens dejligste dag. Rute 8 “Østersø-ruten” bragte os gennem det smukke sydfynske landskab, hvor havet sjældent var ude af syne. Vejret viste sig fra den bedste side, med høj sol, svag vind og 25-26 grader. Formiddagskaffe tog vi på det nedlagte Svendborg værft, hvor der var diverse barer og caféer. Bagefter en pæn stigning for at nå op på broen til Tåsinge.

Vi drejede af mod Troense for at besøge Valdemar slot, der ligger med den skønneste udsigt ned over fjorden. Nå ja og så var der lige en isbod. Videre ad veje gennem skov og igen nær havet og fjorden og her stod et oldgammelt egetræ; Ambrosius med 7,30 meter i diameter og mere end 400 år gammelt.

Sulten havde meldt sig, så fuld gas over broerne til Langeland og ind i Rudkøbing, hvor alt var lukket nede ved havnen, men den gamle gågade havde mere at byde på. Valget faldt på Café Tummelumsen, hvor tjeneren var behørigt stolt over menuens kun 3 retter, men til gengæld gode, som han sagde. Jeg vovede pelsen med fish and chips, det var mums, og med kun 7 km til færgen turde jeg godt fylde maven.

Så fra Spodsbjerg til Tårs og de sidste godt 33 km for fuld hammer til Hotel Lolland, hvor der vist ikke serveres mad, men til gengæld øl fra det nærliggende Krenkerup Gods.

På trods af den høje fart så vi lige ud af øjenkrogen et skilt, hvor der stod Østergaard Vingård. Med hylende bremser røg vi ind og så gården, butikken og fik smagt deres bud på Solaris 2018 – well hvad skal jeg sige – et godt bud på en frugtdreven hvidvin med en medium syre. Det blev til 104 km i sadlen.

 

Næsen er nu for alvor vendt hjemad og det var 7. og næstsidste cykeldag.
Der skulle dog selvfølgelig også være gode ting på programmet, så vi startede 6 km før Maribo for at køre mod Krenkerup Gods, men lige der, lidt uden for Maribo, lå den flotteste vinbutik Vin og Velsmag.

Måske er det mine fordomme om Lolland, men jeg må indrømme, at jeg blev overrasket og sjældent har jeg set en flottere butik. Der er flotte hylder med plads til vinen, et smagelokale og en Italiensk Plads udenfor til at sidde og nyde et glas vin. Jeg fik en god snak med en af ejerne om dansk og international vin. Samtidig var der en fotograf og en journalist på besøg fra LF Livsstil – en konkurrent. Vi smagte en let Rosé vin fra d’Abruzzo – en fin terrassevin. Og også god som morgenjuice – her røg mit princip om ikke at drikke alkohol, når der skal cykles. Videre til Krenkerup Gods, hvor Traktørstedet netop åbnede. Krenkerup producerer et væld af forskellige øltyper. Nu var vi jo i gang med alkoholen, så jeg valgte den nyeste; en Urpilsner, med nogen bitterhed og dejligt læskende.

Efter Krenkerup kørte vi videre mod Vordingborg, der bragte os over Guldborgsund, Storstrømsbroen og endelig Madsnedø broen. I lystbådehavnen i Vordingborg lå en fin pink-malet café, der bragte associationer om badebyerne langs Vesterhavet. Café Oscar hed den og spisekortet var ret enkelt, men alligevel kunne jeg ikke vælge, så jeg fik lidt af det hele – super friskt, hjemmelavet og velsmagende.

Så skulle vi bare nappe de sidste 40 km op til Hotel Dalby, men så nemt skulle det åbenbart ikke være i dag. En GPS fik lavet det om til omkring 53 km, en dagsmarch med en del roden rundt i en skov og i alt godt 113 km, så jeg var halvknotten da vi ankom til Deluxe værelserne, som jeg havde bestilt, efter at have været på B&B med fælles bad de seneste dage. En god laks og et par glas vin senere var jeg god igen.

Dag 8 og sidste cykeldag.

En smuttur fra Dalby over Køge og videre ad landevejen til Taastrup, hvor et knastørt og støvet stisystem ventede og førte mig hele vejen til Ballerup – ok jeg for lidt vild, men kun 3 km ekstra. Herfra tog jeg en del af bakketuren til Værløse og endelig Farum – i alt 68 km. Home sweet home, hjemme igen efter 8 dage i sadlen. Det har været en fantastisk tur på godt 740 km.

Status:

Cyklen har kørt super godt på trods af kun een cykelvask, den i Faaborg. Well bremserne hyler ikke mere, nu skriger de. Cykeltaskerne har fungeret upåklageligt og jeg er blevet bedre og bedre til at pakke dem, men det er sindssygt irriterende, at skulle bruge næsten en halv time hver dag på, at ase og mase for at få alt med. De to vigtigste tasker er 100 % vandtætte; styr og bagtaske. Ruteafmærkningerne var perfekte på Sydfyn og det meste af Hærvejen, vi havde dog et lille problem syd for Nørre Snede. Ellers er jeg megatræt af den officielle rute app Naviki sammen med Polar, det spiller ikke. Vejret har været ypperligt , men det har også regnet, specielt dag 3, hvor der var skybrud og lyn og torden. Tøjet – jeg synes det er lidt presset, at nå at få tøjet tørt efter tøjvask om aftenen til næste morgen. Så jeg er glad for at have mast 2 ekstra sæt ned i tasken. B&B kan være fint nok, men foretrækker helt klart rigtige hoteller med god restaurant. Forplejning har været Ok, men det har været svært at finde fra tid til anden, specielt på Hærvejen. Laktosefri mælk er en Københavner-ting, man kan vel drik’ kaff’ som andre normale mennesker. Vil jeg gøre det igen? JA for faen. Det er for fedt.

NB. Sønnike bryggede rigtig kaffe på Sage-maskinen med (laktosefri)mælk til mor da jeg kom hjem

Vi ses på sporet

Kh.
Hanne
Aka Winescout.dk

 

Posted by:Henrik Jappe

Cykling er min store hobby. Om vinteren kører jeg cykelcrossløb i massevis, lidt MTB og landevej, med en uge i februar på Gran Canaria. Om sommeren kører jeg MTB Liga, Gran Fondos i syden og lidt landevej. Ved siden af det arbejder jeg frivilligt med sporbygning, udvikling af B&U MTB samt MTB Ligaen. Mine artikler her handler mest om events og det udstyr jeg bruger til dem. Mvh Henrik, 56 år og på cykel siden jeg var 3.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *