Jeg er ikke den store nørd når det kommer til wattmåling og div. systemer, men jeg har trods alt kørt med fire forskellige, lige siden Quarq kom på markedet for en del år siden, og før SRAM opkøbte dem. Det første krankbaserede Quarq system var ikke stabilt og det blev byttet to gange, hver gang helt uden vrøvl, der kom bare et nyt. Hvorvidt systemet målte korrekte watt ved jeg ikke og dengang målte vi det ikke op imod andre systemer, som mange testere gør idag. Det næste krankbaserede Quarq/SRAM virkede 100% og jeg brugte det meget til test af mit niveau.

Tekst og fotos af Henrik Jappe

Wattsystemer

De fleste nye og gode systemer måler idag +/- 1% afvigelse/usikkerhed. Det var tal som kun SRM tidligere var kendt for. Nu findes der et utal af systemer og reelt er de alle baseret på samme opbygning via strain gauges, der kan måle minimale afvigelser i systemet og omsætte det til et watttal. Fantastisk er det, at man kan bruge det i vores sport til langt mere effektiv træning end før, da vi baserede vores træning på pulsmålinger, som var meget mere usikre end wattmålinger.

Mange kombinerer puls og watt med stor fordel, da man så får både den rationelle watt og den mere menneskelige puls, som jo af og til kan svinge end del.

Bag de fysiske dele i en wattmåler ligger der en algoritme, som kan omsætte input til output vi kan bruge til noget og den del har udviklet sig rigtig meget de seneste år. Et godt eksempel er, at de færreste wattmålere nu skal kalibreres for hver gang de skal bruges, hvilket eliminerer et led i den daglige træning. Temperaturfølsomhed er der stadig, men algoritmen sørger for at finde den rette justering.

Der findes i dag mange udbydere af wattmålere og langt de fleste er krank- eller pedalarms baserede. Tidligere så vi nogle baseret på bagnav, men de er stort set væk fra markedet. Krank- og pedalarms baserede wattmålere har domineret markedet længe og de er generelt rigtig gode, men har den ulempe, at de jo sidder fast på den samme cykel og ikke er så lette at flytte rundt på, især ikke fra MTB til landevej. En pedalarm i venstre side er let nok at flytte, men giver kun venstreside måling og skal begge sider med – Cycling Dynamics måling – , så er vi igen tilbage til, at hele kranken skal flyttes. Derudover er MTB-pedalarme typisk 175mm og landevejspedalarme alt fra 170, 172,5 og 175mm mm.

Perfekt overgang mellem skoens sål og pedalens platform. Batteriet sidder bag det runde låg og er af typen LR44/SR44 (x4) eller CR1/3N (x2) der jf. Garmin skulle holde ca. 120 timer i snit.

Wattpedaler

Der har været leveret wattpedaler i en del år. Garmin kom for flere år siden med deres Vector landevejspedaler, som hurtigt kom i V3 der virkede rigtig godt, da de fik styr på batteri og hylster, hvilket er overført og forbedret på Garmin Rally. Favero Assioma er på markedet med en landevejspedal, som kan konverteres til MTB pedaler via et “hack”, SRM lancerede i 2019 deres SRM X-power pedaler til SPD platform og så er der PowerTap pedaler som vist nok stadig findes.  Det var derfor meget spændende, da vi fik tilbudt at teste de helt nye Garmin Rally wattpedaler, som kan konverteres mellem MTB og landevejspedaler. Det er Looks og Shimanos landevejsplatforme der kan bruges og Shimano`s SPD til MTB platformen. Dermed rammer Garmin langt den største del af markedet for pedalsystemer, måske lige undtagen Speedplay, som rygtes at være på vej med en wattpedal i løbet af sommeren 2021. Speedplays nye platform er lige kommet på markedet.

Garmin Rally

Rally kommer i flere versioner og du kan se alle her, samt priserne i DKK. Du kan få enkeltsidet eller dobbeltsidet wattmåling og begge typer kan konverteres mellem SPD og Look KEO/Shimano SPD-SL landevejsplatform. Her er vores introvideo til dem vi tester – Rally™XC200 – som er den dobbeltsidede MTB pedal.

I pakken

Når du åbner pakken ligger der de to pedaler, samt SPD klamper og ekstra pakninger når de skal vedligeholdes. Desuden et flot grafisk installationsark, som gør hele opsætningen utrolig let. Jeg parrede pedalerne med min Garmin Edge 830 og det var meget let og kræver kun kalibrering ved setup. Især glædede det mig, at parringen foreslog nogle standard skærmbilleder til wattmåling og muligheden for selv, at skræddersy mine skærme til hhv. MTB, landevej, gravel og cross – se video over.

O-ringe til vedligehold, 2 mm skiver til øget Q-factor, eller hvis du vil være sikker på de let kommer af igen. SPD klamper.

Facts Rally familien

  • Batteritype: LR44/SR44 (x4) eller CR1/3N (x2)
  • Batterilevetid: op til 120 timer
  • Maksimal ryttervægt: 105 kg
  • Nøjagtighed: +/- 1%
  • Feltkalibrering, betyder de kalibrerer sig selv
  • Justerbar udløserspænding
  • Måleposition: spindel
  • Vandtæthed: IXP7, så du kan godt køre gennem et mindre vandløb 🙂
  • Kommunikation: ANT+® og Bluetooth®

XC versionen

  • Klampetype: SHIMANO SPD
  • Q-faktor: 53 mm (55 mm med medfølgende 2 mm skive)
  • Stack-højde: 13,5 mm
  • Justerbar udløserspænding, som på alle Shimano SPD pedaler

Priser på Rally pedaler og tilbehør

  • MTB pedal dobbeltsidet kr. 9.399,00
  • Landevejspedaler dobbeltsidet kr. 8.699,00
  • MTB enkeltsidet kr. 5.499,00
  • Landevej enkeltsidet kr. 5.099,00
  • Konverteringssæt MTB kr.  1.999,00
  • Konverteringssæt landevej kr. 1.599,00

App´s

Rally kan kobles op til alle App´s via ANT+® og Bluetooth®

  • Strava
  • Zwift, Traineroad mfl.
  • TrainingPeaks
  • mm

Vægt og stack højde ift. Shimanos XT og XTR pedaler

Vægtoptimerer du så koster det lidt, men ift. et krankbaseret wattsystem er det minimalt.

Stackhøjde

Det betyder hvilken afstand der er mellem centrum af pedalakslen og trædefladen på pedalen. Stackhøjde har to vigtige funktioner.

  1. De fleste seriøse konkurrenceryttere ønsker så lav stackhøjde som muligt. De giver bedre effektoverførsel via bedre og rundere tråd.
  2. De mindsker risikoen for at pedalen rammer på vejen, sporet, rødder og sten.

På det punkt ligger Rally MTB pedalen ikke så godt, men indtil nu i testen har jeg ikke haft problemer med det, hverken på min XC-fully, gravelcykel eller landevejscykel. Jeg måtte justere min saddelhøjde på MTBén med forskellen på ca. 4 mm, hvilket er vigtigt når jeg nu har brugt penge på et bikefit, der har fastslået min mest effektive saddelhøjde og dermed watt output.

Stack højden er 27mm / 2 = 13,5mm
…på XTR pedalen er stack højden kun 17 mm / 2 = 8,5mm

Testen

Jeg har testet pedalerne på min MTB, Crosser, Gravel og landevejscykel, på landevejscyklen med MTB platform, i et par måneder. MTB´en er med 175mm pedalarme og de øvrige med 172,5mm arme. Dermed er pedalerne blevet flyttet rundt adskllige gange og det tager et par minutter, incl. lidt aftørring og ny fedt på gevind. Man skal bruge en 15mm nøgle til påspændingen, idet der ikke er hul til en 8 unbrachonøgle bag i pedalakslen. Der er ikke krav om et bestemt antal NM ved påspændingen. Når de er flyttet rundt kan du godt foretage en re-kalibrering, men det bør ikke være nødvendigt, da systemer feltkalibrerer, hvilket vil sige, at det kalibrerer løbende og justerer f.eks. for temperatursvingninger. Hvorvidt det er relevant i flade Danmark ved jeg ikke, men hvis du kører i de høje alper kan der være store forskelle i temperaturen i dalen og i bjergpasset og hvem gider stoppe op i det kolde pas og re-kalibrere, mens felter flyver forbi 🙂

Ved hver eneste tur har pedalerne fundet min Garmin Edge 830 med det samme, det kræver nogle få pedal omdrejninger,  så er tallene fremme på skærmen. Der skal et par skærmbilleder til, som viser de felter med watttal du ønsker at teste dig selv på. De kan hurtigt ændres mens du træner blot ved at holde fingeren på feltet indtil det tilbyder du finder en ny værdi. Men forbered det hjemmefra er en klar anbefaling.

Hvor får jeg mine data?

Det gør du på Garmin Connect eller hvilken App/program du nu bruger, for data kan leveres til alle via ANT+® og Bluetooth®. Jeg bruger Garmin Connect som både App og program på PCén og det giver mig et fint og enkelt overblik. Her er nogle få af rigtig mange skæmmbilleder du får leveret. Alle kan foldes ud i stort format og analyseres i detaljer, f.eks. mindre tidsintervaller.

Jeg skal arbejde mere med højre/venstre balance og dertil er Cycling Dynamics et godt værktøj. Det kan måle højre/venstre balance, rundt tråd og om jeg træder midt på pedalen.

Hvorfor skifte til landevejsplatform når det blot er træning?

MTB platformen giver klart mest fleksibilitet idet de kan bruges til MTB, cross og gravel. Jeg fandt det også helt udemærket, at bruge mine MTB-sko og især MTB-vinterstøvler til landevejstræningen og dermed er det gjort lettere at watt-træne udenfor landevejssæsonen og på landevejscyklen. Nu venter vi på at konverteringsplatformen til SPD-SL ankommer og så vender vi retur med hvordan det gøres og hvorlænge det tager.

Skal jeg købe en wattmåler?

En lidt forenklet oversigt kunne se således ud:

  1. Er du Pro – ja!
  2. Er du Elite – ja!
  3. Er du Elitemotionist – ja!
    1. Fastlæg budget og vær klar til at bruge tid på træningsplanlægning og opfølgning. Køb evt. en træner til dette.
    2. Fastlæg type af wattmåler afhængig af din primære disciplin og dine cykler
      1. Landevej peger stærkt på krank- eller pedalarmsbaserede målere
      2. Landevej og MTB/cross/gravel peger på pedaler som kan konverteres til både MTB- og landevejsplatform
        1. Krankbaserede er ikke fleksible og det tager tid at flytte dem rundt mellem cyklerne
        2. Pedalarmsbaserede er lettere at flytte rundt, især hvis du kører Shimano, men er pedalarmslængden den samme mellem dine cykler?
        3. Pedalbaserede er lette at flytte rundt, men giver kun mening hvis der kan skiftes mellem en MTBpedal og landevejspedal.
  4. Er du Motionist og mangler tiden til at cykle mere, vil jeg ikke råde dig til at bruge wattmåling.
    1. Brug pulsmåling eller kør på fornemmelsen.
      1. Forskning viser at den erfarne motionist kan opnå tæt på samme effektive træning henover året som ved brug af puls og watt.
      2. Træningen skal dog planlægges.

Plusser og minusser

+++

  • Enkelt og virker hvergang (langtidstest, vi får se)
  • Let opsætning
  • Kan bruges til alle typer cykler
  • Det siges at tage mellem 5-15 min at skifte pedalplatform, vi prøver når vi modtager SPD-SL og vender retur
  • Kan bruges som testværktøj for alle i klubben
  • De gamle Vector3 pedaler kan bruges til Rally systemet

— —

  • Høj stackhøjde
  • Batteri og ikke opladning – måske en fordel ift. vand og møg?
  • Dyre ift. konkurrenter, fleksibiliteten og holdbarheden skal være de vigtige

 

 

Posted by:Henrik Jappe

Cykling er min store hobby. Om vinteren kører jeg cykelcrossløb i massevis, lidt MTB og landevej, med en uge i februar på Gran Canaria. Om sommeren kører jeg MTB Liga, Gran Fondos i syden og lidt landevej. Ved siden af det arbejder jeg frivilligt med sporbygning, udvikling af B&U MTB samt MTB Ligaen. Mine artikler her handler mest om events og det udstyr jeg bruger til dem. Mvh Henrik, 56 år og på cykel siden jeg var 3.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *