Lørdag 7 july 2018, ved åbningen af Tour de France, præsenterede Ridley en kamofleret udgave af deres aerocykel Noah. Læs og se mere om den her. Detaljerne om den nye Noah fik vi så igår og bringer dig her nogle lækkerier fra Ridley, som har taget begrebet aerocykel til nye højder. FAST er Ridleys in house aero-koncept og består af en række detaljer på cyklen, som vi vil gennemgå her.

Tekst af Henrik Jappe. Fotos fra Ridleys pressemeddelelse.

Ridley tester deres cykler og komponenter i en aerotunnel, ganske som de fleste store mærker gør det, men der er væstenlige forskelle mellem en Ridley og andre aerocykler. FAST konceptet består af rør der er formet specifikt til at minimere luftmodstand og hos Ridley i form af en lille fordybning i fronten af området. En slags dimple, som kendes fra golfbolde og fra Zipps aerohjul. Her er fordybningen blot forlænget i stort set hele rørets længde.

Her ses en flot glat overgang mellem forgaffel og skrårør. På både forgaffel, kronrør og skrårør ses en smal rille, som er Ridleys aerodetalje. Saddelklampe er skjult foran skrårøret.

Den fordybning finder du på både kronrør, skrårør, forgaffel og saddelpind og ydermere har Ridley lavet en lille vinge i bunden af forgaflen og bag saddelstræbernes overgang til saddelrøret, som også skal minimere vindturbulens.

 

 

 

 

Aerocykler har ofte den bagdel, at de kan være svære at samle på grund af integration og intern kabelføringer. Ridley har udviklet et system, hvor både gear- og bremsekabler kan føres fuldt igennem det fuldstøbte carbonstyr, ned gennem kronrøret og ud til komponenterne. Det ser virkelig flot ud og bidrager i høj grad til aerodynamikken – mindre turbulens rundt omkring flagrende kabler i fronten af cyklen er vigtigt.

Spacere i alle størrelser gør at du kan justere dit saddel til styr off set præcist. Kablerne er ført inde i kronrøret.
Lækkert fuldstøbt carbonstyr med 100% indvendig kabelføring.

 

 

 

 

 

 

Noah SL FAST fås i fem ramme størrelser og med seks forskellige “frempind” længder til det fuldstøbte carbonstyr. Læg dertil spacere i alle mulige tykkelser og du kan justere cyklen præcist som du ønsker det. Vægten på cyklen er reduceret med ca. 250 gram og stivheden er forbedret en smule, hvilket igen er et resultat vi ser hos de fleste producenter. Carbonteknologien forbedres løbende og bidrager til resultatet. Stellet fås til både flat mount disc og traditionelle direct mount bremser, hvor sidstnævnte er en klar forbedring fra forrige model, hvor bremserne var integretet i forgaflen og monteret bag krankboksen. Stellet er klar til både manuelt- og elektriske geargrupper.

Drømmecykel? Dreambuilder er Ridleys custom lakeringstilbud. Det er bestemt ikke dyrt, men også begrænset.

Aerocykler er det hotte for tiden og der er et veritabelt våbenkapløb igang, mellem de store producenter. Al den R&D koster for både producenter og os som kunder, så forvent ikke at få en top aerocykel billigt.

Aero i toppen af skalaen fås ikke billigt

Bikings får denne cykel til test i slutningen af august, hvor vi tager til Granfondo Pantani i Censenatico, i Nordøst Italien. Det er 20 år efter Pantani vandt Tour de France, samme år vandt han også Giroen, så de cykelgale italienere har sat tre dage af til at fejre deres cykelgud. Vi glæder os til at prøve cyklen på udebane og fortælle jer om både cyklen og Granfondo Pantani. Stay tuned.

Posted by:Henrik Jappe

Cykling er min store hobby. Om vinteren kører jeg cykelcrossløb i massevis, lidt MTB og landevej, med en uge i februar på Gran Canaria. Om sommeren kører jeg MTB Liga, Gran Fondos i syden og lidt landevej. Ved siden af det arbejder jeg frivilligt med sporbygning, udvikling af B&U MTB samt MTB Ligaen. Mine artikler her handler mest om events og det udstyr jeg bruger til dem. Mvh Henrik, 56 år og på cykel siden jeg var 3.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *