”Life is racing, everything else is just waiting” (Steve Mcqueen)

Hvis ovenstående citat passer på dig og du lige står og mangler en lynhurtig cross country MTB til 45.000 kroner, så kunne CANYON LUX CF 9.0 sagtens være noget for dig.

Foto og tekst af Esben Juste

Dele/komponenter
Mens de stakkels landevejsryttere har kæmpet sig gennem Frankrig, har undertegnede været så heldig at kunne teste den nye CANYON CF 9.0 Pro Race. Nr. 2 i hierakiet i LUX-serien – kun Race Team er dyrere og kommer med den nye XTR-gruppe, anden forgaffel og andre hjul. Pro Race udgaven er udstyret SRAM XX1 Eagle geargruppe samt SRAM level ultimate bremser. Forgaffel og bagdæmper leveres af RockShox og carbonhjulene leveres af altid gode Reynolds. Se denne artikel for en grundigere teknisk gennemgang af komponenterne. Tilsammen giver det en fully på kun 10kg. Det er nærmest uhørt lavt.

Pris
45.000 er rigtig mange penge – også for en cykel. Set i forhold til de i Danmark populære XC-cykler som fx Scott, Trek og Specialized så er prisen dog ikke helt skæv med alle de gode komponenter, der kommer med cyklen. Når en cykel er i den prisklasse, så skal den være rigtig god og ikke kun let! Det er heldigvis en god og helstøbt cykel, som Canyon har lavet.

Design
Pro Race udgavens fås i helt sort udgave (stealth) og en sort udgave med blå deltaljer. CANYON har før (i mine øjne) haft lidt problemer med deres designudtryk, men jeg synes faktisk, at den nye LUX serie ser rigtig pæn ud. Alle kablerne er ført ind gennem rammen. Det giver et utroligt rent og slankt udtryk. Den testede udgave kommer i en såkaldt Stealth-udgave, hvor rammen er helt sort med blanke sorte stickers. De medfølgende Reynolds hjul kommer med en sort fælg med hvide stickers. Det ser faktisk rigtig fedt og meget seriøst ud. Farven kunne egentlig godt hedde ”ready-to-race”.

Hvad kan den bruges til?
LUX 9.0 er lavet til XC-race og seriøs træning, men også til sjov og ballade. På grund af den medfølgende dropper post er det muligt at forcere tekniske nedkørsler med et smil på læben. Det giver lige lidt ekstra selvtillid, når sadlen ikke er i vejen. Cyklen flyver/fræser/drøner opad og blæser rundt på sporet med fuld knald på. Det er muligt at låse både for- og bagdæmper så transporten til og fra sporet foregår også ganske hurtigt. Faktisk kunne man argumentere for, at den er lidt som et Kinder æg – der kan køres seriøst race, der kan køres på de fleste tekniske nedkørsler i Danmark med et smil på læben og så kan den sagtens bruges til gravel race/XCM helt uden problemer, da både for- og bagdæmper kan låses. Der er plads til to store flasker…så måske er det den eneste cykel du faktisk behøver til danske forhold?

På sporet
CANYON CF LUX 9.0 virker som en meget helstøbt cykel på sporet. RockShox dæmperne fungerer rigtig godt og udjævner samtlige huller i den tørre skov, hvor sporet er hårdt som beton. Jeg har sat rebound til 7 klik (i midten) og 20% sag foran og bag. Det fungerer rigtig godt og selv på opkørsler er det ikke nødvendigt at låse bagdæmperen. Det føles aldrig slapt eller gyngende, når der trædes til opad bakke. Den styrer ultra præcist ind i svingende og på grund af den lave vægt, er det meget nemt at komme op i fart igen. Rammen føles stiv, hjulene føles stive, kranksæt og forgaffel ligeså. Der går altså ikke ret mange kræfter til spilde, når der gives gas.

Der er dog lige to ting som skal adresseres: Nr. 1: cyklen er udstyret med GribShift. Gearene fungerer godt og det er nemt at skifte når det går ligeud på grusvej eller asfalt. Jeg synes til gengæld ikke det er så godt, når der skal skiftes på sporet, da hånden skal flyttes lidt og jeg mister lidt kontrol i den forbindelse. Så ud med GribShift…

Nr. 2: En anden ting som lige skal nævnes, er den skifter, som bruges til at låse for- og bagdæmper. Den fungerer rigtig dårligt og er klart dårligere end den skifter, man fx finder på Scott Spark serien. Her låses for- og bagdæmper meget bedre og langt mere smooth og man bruger den derfor mere aktivt. Heldigvis kompenseres det lidt af den gode affjedring som Rockshox leverer – det er faktisk ikke nødvendigt at låse med mindre der er tale om en meget lang stigning eller et langt transportstykke til sporet på asfalt.

Opsummering af de første indtryk

Canyon har leveret en virkelig god XC-racer for den seriøse MTB-udøver. Hvis du køber Pro Race udgaven er du klar til race – så enkelt kan det siges. Hvis ikke du træner seriøst og kun kører enkelte løb eller slet ikke nogen, ville jeg anbefale at vælge en billigere udgave af Lux-modellerne, som også er godt med på udstyrsvognen. I forhold til den tidligere Lux får man en cykel som både kan køre lynhurtigt op, ned og ligeud med stor sikkerhed.

Esben skriver og tester løbende for Bikings. Tidligere har Esben testet Scott Spark RC 900 i denne artikel. Esben kører en masse MTB og cross og har et godt og solidt teknisk niveau. Tak for bidraget.

Posted by:Henrik Jappe

Cykling er min store hobby. Om vinteren kører jeg cykelcrossløb i massevis, lidt MTB og landevej, med en uge i februar på Gran Canaria. Om sommeren kører jeg MTB Liga, Gran Fondos i syden og lidt landevej. Ved siden af det arbejder jeg frivilligt med sporbygning, udvikling af B&U MTB samt MTB Ligaen. Mine artikler her handler mest om events og det udstyr jeg bruger til dem. Mvh Henrik, 56 år og på cykel siden jeg var 3.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *