Historie, passion, store cykelryttere og celesteblå kendetegner verdens ældste cykelmærke. Vi har fulgt Bianchi gennem mange år og været til deres storslåede cykelpræsentationer flere gange. Italienerne kan noget helt særligt, når det gælder events og præsentation af deres cykler. Det som tilbydes os journalister er altid topklasse og i gennemført italiensk stil.

Tekst og fotos af Henrik Jappe og Gert Caspersen. Fotos Bianchi

De mest kendte Bianchi ryttere gennem tiderne er Pantani og Coppi.

Pantani
Coppi

 

 

 

 

 

I nyere tider har vi set et mere tilbageholdende. Bianchi, hvad angår sponsorkontrakter med pro teams og særligt det helt store ryttere.

Efter at have brugt mange år på restrukturering af virksomheden, brandet og cykelporteføljen, er de nu fuldsrændig klar til at indtage målstregen først. Både hvad angår teams og topryttere er de helt med nu.

Groenewegen supplerer aerofronten med Lazer Bullet, en af den mest aerodynamiske hjelme på markedet.

De er hovedsponsor for Lotto Jumbo holdet med store navne som topsprinteren Groenewegen, Grand Tour rytteren Kruijeswijk og grimpeuren Gesink. Skihopperen og etapevinderen fra touren i 2017 Primoz Roglic, er også kommet på holdet og er kaptajn i år.

Primoz Roglic

Vi var tilstede ved presseventet af Oltre XR4 for to år siden,  hvor de tilførte Oltre stellet deres patenterede Countervail teknologi, samt opgraderede med et aerostyr med delvis integration.

Countervail er en dæmpningsteknologi bygget ind i stellet, som reducerer eller helt fjerner rystelser.  Vi har prøvet det på både deres Granfondo/endurance cykel Infinito, bjergcyklen, Specialissima, deres MTB Methanol og sidst på Oltre. Det virker forrygende godt til at fjerne mindre ujævnheders forplantning op gennem stellet til kroppen, og er medvirkende til, at træthed udsættes under lange løb.

I vores øjne er det særligt anvendeligt på f.eks. lange granfondos og forårsklassikkere, men det virkede faktisk også utroligt godt på deres hard tail MTB Methanol.

Kabler ført gennem kronrør og ud i stellet

Aero står højt på chefdesignernes menukort og der er en krig igang på markedet, hvor producenterne bruger mange ressourcer på integration og aerodynamik. Man kan påstå, at aeroforbedringer kan ske på tre hovedområder. Det er stellet der er arbejdet på i årevis og UCIs regler sætter strenge begrænsninger på designernes muligheder. Så er det rytterens front, herunder tøj, hjelm, handsker, sko og briller og det område er også optimeret meget, senest med jerseys uden lynlås. Hjul har været i fokus længe, senest i kombination med dæk, da dækbredden er blevet populær at ændre til forholdene. Det nyeste og fjerde område er integration, hvor vi ser flere og flere producenter føre alle kabler gennem styret, ind i frempinden og ned gennem kronrøret og ud til komponenterne.

Fuld integrerede kabler

Oltre kommer med Vision’s Metron styre som giver præcis samme mulighed og det gør cyklen blot smukkere. Styret reducerer luftmodstanden med ca, 5%, jf. Bianchi. Oltre er Bianchis formel 1 racer og må stå højt på de flestes ønskeseddel.

Posted by:Henrik Jappe

Cykling er min store hobby. Om vinteren kører jeg cykelcrossløb i massevis, lidt MTB og landevej, med en uge i februar på Gran Canaria. Om sommeren kører jeg MTB Liga, Gran Fondos i syden og lidt landevej. Ved siden af det arbejder jeg frivilligt med sporbygning, udvikling af B&U MTB samt MTB Ligaen. Mine artikler her handler mest om events og det udstyr jeg bruger til dem. Mvh Henrik, 56 år og på cykel siden jeg var 3.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *