I har sikkert set det på adskellige medier allerede, men her får i så vores syn på GRX-gruppen, til gravel, adventure og cykelcross

SRAM har haft cross specifikke grupper længe. Deres Force og Rival 1×11 speed grupper med hydrauliske bremser, har været stærkt dominerende i cross feltet og faktisk også vundet godt indpas i gravel. Så det var på tide Shimano kom med noget cross og gravel specifikt, og selvom vi har vidst dette siden februar, så har vi glædet os rigtig meget til, at se hvad Big-Shimano ville præsentere og vi er ikke blevet skuffet. Når først Shimano bringer nyt, så er det gennemtænkt og top kvalitet.

Tekst af Henrik Jappe. Fotos fra Shimanos press launch.

Vi har diskuteret det før og i ved vi elsker simplicitet og ukomplicerede cykelting. Det skal bare virke og sørge for, at smilet altid sidder fra øreflip til øreflip. Så er det lige meget hvad det hedder, hvad det koster, om det er stål, alu, carbon eller titanium. Vores erfaring med Shimano gennem utallige år, både fra landevejen og MTB er, at det virker. Men på gravel og cross er vi erfaringsløse, dog med den ene undtagelse, at jeg kørte Dirty Jutland 2018 på en Canyon Grail, udstyret med en Shimano Ultegra Di2 gruppe. Det gik rigtig godt, gearene virkede hele vejen og der var rigeligt af dem, så hvorfor kunne Shimano ikke bare markedsføre den gruppe, og de andre billigere de har, som deres gravel/CX løsning? Til cykelcross har jeg ikke kørt Shimano siden 2014, hvor min gruppe var en skøn blanding af en mekanisk DuraAce 2×10 speed, med Specialities 44/39 klinger, 11-28 kassette, samt cantilever bremser fra 4ZA. Træd for f……brems – glem det:-)

Nu slår det sikkert jer læsere, ligesom det slår mig, at netop derfor er det logisk at de nu lancerer en cross og gravel specifik gruppe – GRX – det vil sige, de lancerer tre grupper med et utal af kombinationsmuligheder.

Lad os starte fra en ende af, med alt det nye

GRX kommer som 2×11, 2×10 og 1×11, samt Di2 – dog ikke i 2×10 – og alle er med hydrauliske bremser. Til gruppen kommer det et hjulsæt med 22mm fælghøjde og 21,6mm indvendig fælgbredde. Med 21,6mm kan du fint køre alt fra 28mm til 42mm gravel/cross/klassikkerdæk, og selvfølgelig tubeless. Hvad er så det nye? Jo, for at skabe mere plads til brede dæk og give cykelingeniører bedre muligheder for, at udvikle gravel og cross specifikke stel, har Shimano flyttet kædeføringslinjen 2,5mm ud. Det er en slags boost trick, som vi kender det fra MTB og som kræver, at man skal køre GRX kranksættet sammen med en frostskifter der passer. Det er smart og virker, hvilket de seneste års udvikling i MTB har vist. Det har dog ikke krævet at akselstandarder ændres, så vi taler stadig 12mm thru aksler i begge ender, hhv. 142mm bag og 100mm foran.

Kædeføringslijen er flytter 2,5mm ud. Det giver plads til bredere dæk og lettere montering af forskiftere. Mao. så får cykelingeniører lettere ved at konstruere gravel specifikke stel. Samme trend har vi set i MTB. Det kræver dog også, at GRX kranksæt og forskifter passer sammen.

En anden ny ting er deres bremsegreb. Der er flere gode tricks her, så som en bedre ergonomi tilpasset gravel og cross. I gravel og cross sidder vi ofte oppe i grebene/hoods og bremser. Ved at ændre på grebets ergonomi og flytte bremsepunktet 18mm op, opnås et bedre “vægtstangsprincip”, så at sige. Det bliver lettere at bremse fra hoods og modulationen bliver bedre. På topmodellen RX800 (ST-RX815) har Shimano tillige introduceret Servowave Technology, som vi kender det fra MTB. Det gør det kun endnu bedre.

Ved at flytte punktet op opnås en bedre “gearing” vægtstangsprincip, der forbedrer modulationen og gør det lettere at bremse fra hoods
Her ses GRX ergonomien når der bremses i bukningen og hvor de er monteret på et gravelspecifikt styr med flair. To fingre på bremsegrebet er én for meget, der er masser af kraft i bremsen til én finger, hvilket giver bedre kontrol.

Der må da være mere nyt end det? Ja det er der og en af de helt store forbedringer er gearinger. Idag fås Shimano med MTB- og landevejsgrupper i forskellige afskygninger. Cross har typisk brugt deres landevejs/cross 46/36 klinger foran kombineret med en landevejsbagskifter, der kan skifte ønsket kassette. Ofte har vi set Ultegra Di2 brugt, af og til har nogle hacket Shimanos anbefalede kombinationer og monteret en XTR bagskifter, så kassetten kunne køres endnu større, og endelig har nogle kørt 1×11 speed med SRAM kranksæt og Shimano bagskifter. Frankenbikes kaldes det ofte i cykelsproget og fantasien kender ingen grænser. Med den nye 1×11 speed gruppe kan det gøres “rent og lovligt” så at sige og med kun gearskifter i højre greb, giver det mulighed for, at købe venstre greb helt uden gearvælger, eller som en god nyhed, med mulighed for styring af dropper seatpost.

Venstre greb med mulighed for styring af dropper seatpost. Det er smart.
Højre skiftegreb ligner sig selv, men med forbedret ergonomi.

Men tilbage til gearingerne. Foran kan GRX fås med 48/31 og 46/30. Traditionelt har 16 tænder været max spring, men Shimano har klaret 17 og stadig holdt deres perfekte, lydløse og lækre skift foran. Bagpå kan det meste kombineres og det eneste du skal tage højde for er, om din skfitearm er lang nok. Dvs. short- eller long cage. Vælger du at køre 11-30/34t kassette kan en kort arm skifte, vælger du at køre MTB kassetterne 11-40/42t, skal du bruge en bagskifter med lang arm. Man kan blive helt svimmel af at tænke alle kombinationsmulighederne igennem, der er rigtig mange.

Alle GRX bagskiftere kommer med Shadow RD+ koblingen, der sikrer kæden holdes på plads og ikke slår ned på kædestræberen. Teknologien kendes fra Shimanos MTB-bagskiftere og sidste års lancering af Ultegra RX.
One ring to rule them all? Det kommer nok an på dit behov, men lækkert er det. Dynamic Chain Engagement System sikrer at kæden ikke hopper af. Du kan montere en kædefører, som mange i CX og MTB bruger.

Nu hopper kæden da af – eller gør den?

Dette må da kunne dele vandene. Grimt, funktionelt, behovsstyret – hvorfor? I følge Shimano har man her taget chancen og introduceret de klassiske top-bremser, som vi kender det fra cross og forårsklassikkerne Paris-Rubaix og Flandern Rundt – i gamle dage. Men disse er hydrauliske og bremser altså når de skal. Ikke noget med cantilevers eller lignende der kun var til pynt. De er fuldt integreret med det øvrige hydrauliske bremsesystem og bleeding skal således kun foretages ét sted pr. bremsesystem. Det er smart, når det nu skal være. Men vil det slå an til gravel og cross? Det vil kun tiden vise, men en ting er sikkert, det introducerer endnu en mulighed for, at sidde u-racet og motionsagtigt 🙂 helt oppe på styret og bremse kraftfuldt.

Ja ja hvorfor ikke, tiden vil vise om det slår an. Hum – blot en tanke. Hvis man nu kører Di2, så kan der monteres gearskiftere (sprint shifters) sammen med bremserne oppe, nede i bukningen, udover de som sidder i grebene. Det er lir!
Hjulsættet. Shimano har et utal af andre hjulsæt som kan kombineres med GRX

Som de cross- og graveltosser vi er her på Bikings, så håber vi at få GRX til test, så vi kan få prøvet det hele af og giver jeg en god opfølgning. Stay tuned.

Vi du bruge mere tid på dette så er her link til Velonews podcast med Shimanos Dave Lawrence, Product Manager, som fortæller en masse om GRX og udvikingen.

RIDE ON!

Posted by:Henrik Jappe

Cykling er min store hobby. Om vinteren kører jeg cykelcrossløb i massevis, lidt MTB og landevej, med en uge i februar på Gran Canaria. Om sommeren kører jeg MTB Liga, Gran Fondos i syden og lidt landevej. Ved siden af det arbejder jeg frivilligt med sporbygning, udvikling af B&U MTB samt MTB Ligaen. Mine artikler her handler mest om events og det udstyr jeg bruger til dem. Mvh Henrik, 56 år og på cykel siden jeg var 3.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.