Lige før sommeren lancerede Canyon endelig den nye Lux, deres full suspension MTB XCO/XCM racer. Die hard Canyon fans havde ventet i ca. to år på dette og de blev ikke skuffede. Dels er de nye modeller 100% up to date med nyeste teknologier, der er to varianter, SLX og SL. Designet er meget flottere end før, og følger nu Canyons overordnede designlinje, og endelig så er der en superflot knaldrød variant.

Lux CF SL 7.0 Race i Radical Red

Tekst og foto af Henrik Jappe. Fotos fra Canyon præsentation og arkiver.

Her på Bikings bringer vi dig en teknik- og testartikel, en artikel som alene fokuserer på køreoplevelsen af 9.0 Pro Race modellen. Vi har tilstræbet at fortælle køreoplevelsen udfra mere end én testrytter, så følg med, der kan komme flere korte testartikler.

Cyklen, modeller og udstyr.

Cyklen vi har fået til test er fra næstøverste hylde og er deres SLX 9.0 Pro Race til kr. 44.999, hvilket sammenlignet med andre helt nye modeller, fra konkurrenterne og med tilsvarende udstyr, er ret billigt. Well, nu er noget til kr. 45.000 vel aldrig billigt og måske særligt ikke i cykelverdenen, men de sidste år har vi set mere og mere fokus på high end cykler i test og virkelighed. Det skyldes helt klart, at cykling er blevet det nye golf, som nogle farisæere dog hårdnakket vil benægte. Faktum er dog, at der er kommet flere big money ind i den almindelig motionscykling de seneste år.

CF SLX 9.0 Pro Race på 10 kg uden pedaler og flaskeholdere.

Canyon og alle de andre store mærker indretter deres modelprogram og deres markedsføring udfra den trend og vi som forbrugere mærker det ved, at markedsføringen næsten altid sker med topmodeller og topatleter, mens selve modelprogrammet differentieres på både pris og kvalitet. Canyon har således også i Lux programmet et SLX og et SL stel, hvor SLX er strandvejsudgaven på 1.662 gram i medium til kr. 20.199 og SL er pommesfritkystudgaven på 1.852 gram til kr. ???. Ja SL stellet kan p.t. ikke købes løst, da Canyon kun tilbyder toprace stellet SLX til selvbyggere. Ser vi på udviklingen på deres crossstel Inflite findes det også i SLX og SL. Det første år kunne kun SLX stellet købes løst, men nu kan begge fås med en prisforskel på kr. 4.200. Så mon ikke vi fra næste år kan få både SLX og SL som løse stel.

I SLX modellen fås kun to versioner, den testede 9.0 Pro Race til kr. 44.999,00 og en Mathieu van der Poel 9.0 Race Team model (replica) til kr. 48.499,00. Begge vejer 10 kg, hvilket er i den helt lette ende af XCO racere idag. SL modellen kommer i fire modeller, startende med SL 6.0 Pro Race til kr. 20.999 og 11,8 kg og op til SL 8.0 Race Team til kr. 37.200 og 10,7 kg.

MvdP i Nove Mesto på prototypen. Læg mærke til at MvdP kører med GripGrab Vertical.

Udover de ca. 200 gram i vægtforskel mellem SLX og SL stellene, så kommer SL modellerne alle med 110mm forgaffel, i 34 mm gaffelben, og 100 mm bagvandring. SLX er begge med 2 x 100 mm vandring og 32 mm gaffelben. Hvorfor nu den forskel? Canyon har den idé, at folk der kører XCO race på højt plan køber en SLX, med så lav front som muligt og lidt stejlere kronrørsvinkel på 70 grader, hvorimod folk der kører på motions- og amatørniveau – de fleste af os – får mere sjov og køreoplevelse ud af en 110mm forgaffel, som så igen fører til en anelse højere front og mindre kronrørsvinkel på 69,5 grader. Det er en helt korrekt antagelse. SL modellerne vil typisk give en sikrere oplevelse på de stejle og hurtige flowspor, hvorimod SLX modellerne vil være egnet til eliten med god teknik og behov for en meget manøvredygtig cykel – også i lav fart. Vi kunne ikke finde de præcise specifikationer på 110mm forgaflerne på SL modellerne, men vi regner med, at rake er længere end på 100mm vandringsgaflerne på SLX modellerne, hvilket igen bidrager til en sjovere og mere sikker køreoplevelse, da rakén giver en længere akselafstand.

Udover de små forskelle er stellene identiske i alle dimensioner og fås i størrelserne S, M, L og XL. Lidt besynderligt har Canyon valge at levere alle størrelser, i både SLX og SL, med en 80 mm +/- 6 graders frempind, måske fordi de godt ved, at 80mm er et sweet spot henover størrelser og at faktum er, at rigtig mange selv skifter den ud, så de f.eks. kan få en lavere racefront, via en frempind med mere negativ vinkel. Både frempind og styr er fra Canyon og styret kommer i enten alu eller carbon, begge i 720mm bredde, +/-5 graders rise og 9 graders backsweep.

Saddelpinden varieres over modellerne og kun de to billigste kommer med en traditionel saddelpind. Resten af modellerne kommer med gode dropperpost fra Kind Shock LEV i forskellige vægt og materialeklasser. Det er lækkert at se droppere på flere og flere MTB’s, fra flere og flere store producenter, og markedet for droppere er i hastig udvikling og priserne flader kraftigt. Det er en udvikling som kommer os forbrugere til gode, da en dropper kun øger prisen lidt, men øger fornøjelsen adskellige hak opad. Desværre har Canyon ikke droppere på de to billigste modeller og det kan heller ikke tilvælges, hvilket er en fejl. Faktum er at det netop er motionisten der får størst glæde af en dropper og typisk har mest bøvl med at få den eftermonteret. I det mindste kunne de have haft det som et tilvalg med ekstra betaling. Det forventer vi rettet op til næste år.

Alle modeller er unisex og fås i farver som nok kan tilfredsstille begge køn. Om Canyon kommer med en damespecifik model senere vides pt. ikke, men når vi ser på deres race og andre MTB modeller findes det, hvilket bestemt er en fordel. Tag Spectralen som nok det bedste eksempel.

Scanner vi hen over modellerne kan vi anbefale den netop testede 9.0 Pro Race, som det bedste køb til eliterytteren. Dels kommer den med effektive og gennemtestede SRAM XX1 Eagle gruppen, der er en fin Kind Shok LEV dropper på og gode dæmpere fra Rock Shox. Selvom jeg har været fan af FOX i mange år, så synes jeg FOX Step Cast’en med 32mm ben er for blød og at Rock Shox SID giver lidt mere støtte, når forhjulet presses hårdt. Hjul fra Reynolds har aldrig været mine favoritter, med DT Swiss på førstepladsen i årevis, men på denne 9.0 Pro Race model har Reynolds leveret et superstift og let hjulsæt, ægte XCO race. Dæk, saddel og greb er individuelt, men de holder et godt højt niveau på 9.0 Pro Racen. Eneste minus er GripShift fra SRAM som ikke helt giver det optimale ergonomiske cockpit til mig.

Til motionisten, der ikke vil belåne huset, anbefaler vi næstbilligste model, 7.0 Race til kr. 24.300 for 11,4 kg cykel.

Lux CF SL 7.0 Race i Radical Red

Den kommer med gode dele hele vejen rundt og vi kan specielt godt lide Shimano 1×11 speed XT gruppen, som virker 100% og er gennemtestet gennem flere år. Også hjulene fra DT Swiss er lige det hak bedre de skal være, end på den billigere 6.0 model. Dæmpere er FOX Performance som altid virker godt og selvom om forgaflen er 34mm Step Cast, så forventer jeg at 34mm ben giver lidt mere stivhed og præcision i styringen, kombineret med det gode hjul fra DT Swiss. Minus på denne model er den kommer uden dropperpost. Et køb og eftermontering hos den lokale cykelhandler vil typiske løbe op i kr. 2.500-3.000, hvilker er dyrt. Kan du selv købe en dropper og montere den, så anbefaler vi OneUp Components nye fuldt justerbare droppere, som får stor ros. Så slipper du med ca. kr. 1.750. Skal du have en Lux leveret med dropper skal du op i 8.0 Pro Race til kr. 29.900 og det er et stort hop på kr. 5.600 op i pris.

Teknik og målsætninger.

Canyon har brugt to år plus på at udvikle denne cykel helt fra bunden. Så imodsætning til det flere tror, er cyklen ikke udviklet alene til Mathieu van der Poel (MvdP) og hans World Cup og OL ambitioner. MvdP kom først på Canyon kontrakt 1/1. 2018 og udviklingen startede lang tid før. Testperioden har været lang og vi har set cyklen i sort-camo til flere World Cups og Cape Epic, gennempryglet af Alban Lakata, MvdP og Pauline Ferand-Prevot, som er Canyons tre store stjerner i terrænet. Deres feedback har helt sikkert bidraget til de sidste justeringer, men mon ikke Canyons ingeniør- og designstab har haft 90% på plads inden, bl.a. i tæt samarbejde med FOX og Rock Shox.

The Albanator, flere gange verdensmester i MTB maraton

Canyon har haft tre hovedmål med cyklen. Et; den skal være let, ca. 2,0 kg for ramme incl. bagdæmper. To; så skal have samme geometri som deres hard tail Exceed, så eliterytteren let og ubesværet kan skifte cykel til forholdene. Tre; Canyon ønskede at udvikle markedets bedste kinematik og anti-squat (BOB) system. Hvorvidt de er lykkes med det vender vi tilbage til længere ned og under de test vi har kørt på cyklen. Endelig skal cyklen tilfredsstille stjerner som Pauline Ferand-Prevot og MvdP, som kører alt med to hjul, på verdensklasseniveau.

Pauline Ferand-Prevot, som klarede at blive verdensmester i landevej, MTB og cykelcross i én og samme sæson.

Kinematik og anti-squat

Lad os først lukke mål nr. 1. Vægten incl dæmper ligger lige på 2,1 kg. for en SLX størrelse M, med FOX Factory dæmperen, den letteste i serien. Ren faktisk har Canyon givet sig selv et lille handicap i at nå den magiske 2,0 kg grænse. I deres stræben efter mål nr. 3 om markedetes bedste kinematik og affjedring, har de valgt en 210x55mm dæmper, hvilket er i den lange ende af markedet for XCO fullys. Omvendt så sparer de, via længden på dæmperen og dermed behovet for mindre gearing af vandringen, vægt på de links de har bygger bag dæmperen. Links’ne udsættes for mindre belastning og bevægelse og dermed kan vægten på hele systemet reduceres.

Dæmper på 210mm, giver et lavere tryk og lavere gearing
Links bag dæmperen er minimale

 

 

 

 

 

 

Links set nedefra
Mindre gearing med 210×55 mm

 

 

 

 

 

 

 

 

 

F.eks. kan saddelstræberne designes så stresset på carbonet reduceres. Rent faktisk har de konstrueret saddelstræberen, så belastningen er neutral ved et dæmper-SAG på ca. 20-25%, og kun når dæmperen bevæger sig, opstår der belastninger. Det betyder at saddelstræberen er stiv ved et SAG på 20-25%, netop der hvor du som rytter sidder/står og træder og efterhånden som saddelstræberne belastes bliver de stivere. Det bidrager til en god kinematik som er tilpasset 1×11/12 speed gearing, hvor de fleste kører med 34-36 tænders klinge foran.

Anti-squat kurven

Canyons trefase affjedringssystem kender vi fra Spectralen, der blev introduceret i foråret 2018. De tests kan du læse her og her. Ideen er at første fase, de første ca. 25-30% af vandringen skal være meget følsom, så cyklen får optimal kontakt til underlaget opad, men også opsuger alle de små bump når sporet er fladt og går nedad. I midten af vandringen er der progressionen begynder og den klarer så det meste et XCO-spor kan byde på. Endelig skal de sidste 30-35% redde dig når sporet bliver virkelig krævende, f.eks. et stort drop eller fly out, som vi oftere og oftere ser til World Cups, men så sandelig også i de nye lokale bike parks. Canyon anbefaler man sætter SAGét til mellem 20-25% og så tester det af.

Den progressive vandring

Vi vil teste cyklen på vores lokale spor, som vi kender ud og ind. Vi vil prøve den ad med 20% og 25% SAG og observere hvormeget af vandringen der udnyttes i forskellige situationer, samt om det gør en forskel på den gennemsnitlige kørsel, som vi trods alt kører i 90% af tiden og dermed ønsker at optimere på. Typisk de første 25-30% af vandringen, samt de efterfølgende 23-40% af vandringen. Den sidste del af progressionen er ikke noget vi dødelige normalt udsætter os for. Hvis vi får tid, vil vi fin tune med ShockWiz systemet. Så kommer det i en særskilt artikel for nørder.

Trefase vandring, hvor “sensitive og stable” er der vi normalt befinder os og derfor ønsker at optimere på. “Progressive” er vores livsforsikring, hvis droppet viser sig større end ventet.

Er du typen der elsker at køre MTB maratons eller stage races, så har Canyon en glædelig nyhed til dig. Rammen kan menlig tage to store flasker, hvilket er strengt nødvendigt når man bruger dropperpost. På en dropper kan du nemlig ikke montere en tri-flaskeholder, som ellers har været kutymen i flere år, indtil Specialized mfl. udviklede deciderede rammer til to flasker. Canyon er nu med på beatet og har også to specifikke flaskeholder til formålet. De har vi testet og de virker supergodt.

To flaskeholder

Intern kabelføring tager til stadighed flere trin fremad og på racere ser vi flere og flere med totalintegration i cockpittet. Ok, på en racer betyder aerodynamikken nok end del mere, så Canyon kan fint leve med den fine kabelføring på LUX’en, selvom vi nok havde set frem til noget helt nyt og innovativt, som vi så det på Spectralen. Alle kabler kan føres internt og der er anlagt slanger så nye kabler kan trækkes problemfrit. Selv kablet til bagdæmperen er integreret rigtig flot og ses stort set ikke.

Af andre detaljer kan vi vise følgende.

Kabel til bagdæmper ser lidt tricky ud at skifte. Rebound justeringen – den røde – tilgås let.
Kædeholder/styr er en Canyon specifik ting, som kommer med alle modeller. Normalt tabes kæden ikke på Eagle 12 speed, men vi har set det ske hvis der er meget mudder.

 

 

 

 

 

 

 

 

De første testture

Som altid kommer Canyons cykler i en fin papkasse designet til formålet. Udpakningen og samlingen er utroligt let og tager ca. 15-30 minutter. På med forhjul, styr, pumpe, dæk og dæmpere op, samt sætte SAG’et på 20%. Hit GO! Den første fornemmelse var at der her er tale om en ægte F1 racer i geometrien, selvom om den er lidt længere og en anelse slackere end forgængeren. Den føltes lidt mere livlig ift. min Scott Spark RC 900, som også er lang og slack af en XCO cykel at være. Reach på Scotten i M er 429,5 mm og kronrørsvinklen er 68,5 grader. Lux i M er reach 435 mm og kronrørsvinkel 70 grader. Det lyder ikke af meget, men det mærkes med det samme, så et par ture på det lokale spor giver en hurtig tilvænning.

Det første jeg lagde mærke til var kinematikken og anti-squatten. Det virker 100% fra starten uden nogen tuning, men måske skulle den udsættes for mere stress og større forhindringer. Turene gik derfor videre til kendte steder med større forhindringer og en af dem er en lang stejl trappe ned, hvor både trefase affjedringen kunne testes og ikke mindst sidste progressive del, da bunden af trappen blev ramt hårdt med god fart. Trappen føltes ganske let på vej ned og afslutningen blev også klaret fint, med kun 80% anvendelse af den samlede vandring. Måske SAG’et skulle være 25%, så de første 0-70% af vandringen bliver endnu mere behagelig, og den dybe hårde landing i bunden af trappen ville forbruge 90-95% af den toalte vandring?

DM-ruten i Holte, som jeg kørte DM på, på min Scott Spark RC 900, blev kørt igennem et par gange, så fornemmelsen kunne sammenlignes. Sporet var ligeså knastørt som til DM, så sammenligningsgrundlaget er helt okay. Scotten brillierer ved dens evner på svære og bumpede nedkørsler, hvor den slacke front og akselafstand giver masser af sikkerhed. Jeg følte ikke umiddelbart den store forskel på DM-rutens udfordringer, som dog heller ikke er særlige store. Der hvor LUX´en kom lidt bedre ud var på de snævre og løse sving, hvor den lidt stejlere kronrørsvinkel gør forskellen og der skal arbejdes lidt mindre med cyklen.

Hvor jeg på Scotten arbejder rigtig meget med deres tretrins lock out system til FOX dæmperen, så brugte jeg det kun få steder på LUX’ens lock out. Det er som omtalt Rock Shox dæmpere som enten kan være helt låst, eller helt åbne. Kinematikken på LUX’en er imidlertid så god, at jeg kun låste systemet på asfaltstykkerne og på de to længere grusvejer opad. Det giver langt færre lock out manøvre end på Scotten. Dog skal det siges, at Rock Shok’s lock out system på styret kunne gøres langt bedre.

Konklusion – 4,5 ud af 5 mulige stjerner. 

Førstehåndsindtrykket er rigtig godt. Som altid leverer Canyon en top MTB-racer til en særdeles fornuftig pris. Alle komponenter imponerer på nær GripShift og lock outen på styret. Model omfanget er smalt og det gælder især SLX stellet, som kun får i to varianter. SL kan ikke fås med 100 mm vandring foran og det er en skam, for det er nok det mest almindelige i Danmark på vores spor. Endelig håber vi at Canyon begynder at levere enkelte tilvalg på deres modeller. F.eks. tilvalg af dropperpost, gear trigger, frempind, saddel og greb, så også damerne kan få noget der passer dem. 4,5 stjerner er tæt på det maksimale og gives primært for den fulde pakke ift. prisen. De dele som trækker ned er småting og kan let skiftes til en relativ lav pris. Følg med for flere test af LUX’en.

Posted by:Henrik Jappe

Cykling er min store hobby. Om vinteren kører jeg cykelcrossløb i massevis, lidt MTB og landevej, med en uge i februar på Gran Canaria. Om sommeren kører jeg MTB Liga, Gran Fondos i syden og lidt landevej. Ved siden af det arbejder jeg frivilligt med sporbygning, udvikling af B&U MTB samt MTB Ligaen. Mine artikler her handler mest om events og det udstyr jeg bruger til dem. Mvh Henrik, 56 år og på cykel siden jeg var 3.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.