Unsupported Grinder er et af Danmarks længste éndags gravelløb. Det blev kørt første gang i 2021 og blev en succes. Arrangør er Mads Christensen, som arrangerer flere “Unsupported” løb.

Jeg kørte Unsupported Grinder sidste år og brugte 12 timer på de 302 km. Mario og jeg valgte at bikepacke ruten over tre dage i Kr. Himmelfarts ferien og her får i en lille historie om turen, i det smukke jyske landskab fra Vejle og retur.
Ruten. Til Unsupported i 2022 bliver ruten ændret.

Af Henrik Jappe. Fotos af Mario G. Thorsbog.

Turen blev planlagt lang tid i forvejen og vi satsede på at overnatte i shelters. Men ikke ret mange shelters kan bookes i forvejen og vi vidste heller ikke hvor langt vi ville cykel hver dag, især på grund af vejrudsigten, som bød på en del vind og regn. Plan B var derfor en nødvendighed og den havde et medbragt telt og shelter appen, som de to vigtigste elementer.

Bilen fik vi lov til at parkere udenfor Youth Hostel Vejle, syv kilometer fra starten på Unsupported Grinder i Vejle Havn. En venlig dame tillod parkeringen og lod os også bruge deres toilet og vandpost. Vi var klar til et mini-eventyr.

Kr. Himmelfart bød på masser af vindfart og den sad lige i snotten hele vejen til Brande, hvor vi så fik den i venstre smilehul.

God bakketræning selvom om ruten er relativ flad – Danmark i en nøddeskal.

Flad og flad, Mario som kørte med det meste oppakning på sin Canyon Grizl, synes nu bakkerne ud af Vejle var lidt hidsige af og til, men landskabet var smukt og det fik bakkerne til at flade hurtigt ud.

Der er masser af oplagte stop hvor den smukke natur kan nydes og fotograferes, men der er også mange historiske steder der er værd at studere. Bl.a. Jernalderbyen lige før Vingsted er et flot og åbent sted i skovkanten.

Bindeballe Købmandsgaard er et andet oplagt historisk sted at stoppe, hvor tørsten og sulten på bedste vis kan stilles.

Lokale egnsretter blev et tema på vores tur.

Vi ville helst have spist traditionelt lokalt jysk, men det var kun byens kina grill, som havde åben på Kr. Himmelfarts dag. Ikke just en stor gourmetoplevelse, men trods alt en slags mad. Grindsted skal huskes for noget andet!?

Landskabet ændrede sig fra skov til jysk hede, da vi nærmede os Brande. På en måde en velkommen forandring, selvom skoven altid er god når det blæser en del. Brandes McDonalds hjalp os med en rigtig god kaffe og toilet, via en lille afstikker fra ruten. Derefter var det så ca. 20 km på Den Skæve Bane, en gammel jernbanestrækning med super lækker grus og helt flad. 20 km ligeud af grusvejen.

Det åbne landskab bød os velkommen med sidevindskørsel galore.

Det gik egentlig overraskende fint med mod- og sidevind, samt de små regnbyger vi fik. Små stop under store træer blev planlagt ift. DMI´s radar på appen. Det fungerede rigtig godt og blev afprøvet med succes sidste år, da vi bikepackede tre dage på Sydsjælland.

Det gik forrygende godt og vi blev enige om, at lægge kilometer til ruten. Mario fandt en privat shelter overnatning nær Voerladegaard, ud af en grusvej, til venstre af endnu en grusvej, helt til man ikke kunne komme længere.

Der hvor lågen ikke kan lukkes og hvor postbudet aldrig kommer

Der lå det mest idylliske lille hus med nyttehave, heste, høns, hund, kat og beboet af en gammel hippie og frue. Det kostede lidt pr. person og shelteret var ekstraordinært godt, med sengebunde og springmadrasser. Bålplads i læ, med gryder, potter og pande. 148 km fik vi tilbagelagt før vi var fremme kl 19.

Frysetørret mad?

Menuen stod, lidt unormalt på frysetørrede retter Mario havde med. Vi plejer at køre forbi den lokale Brugsen og købe lækkerier til bålet, men nu skulle det være anderledes – de frysetørrede retter skulle udryddes!!!! De smagte nu også OK, som mad altid er efter en lang dag på cykel. Morgenmaden blev hjemmelavet havregrød med mandler, rosiner, tranebær og hørfrø, meget let at medbringe og særdeles nærende, så dagen begyndte med fyldte energidepoter. Den menu skulle vise sig at blive ændret markant til næste overnatning.

Radarkørsel

Fredagen bød på endnu mere ustabilt vejr, så vores DMI-radar-stop-and-GO rytme fortsatte med held. Ruten fra Voerladegaard til Moesgaard syd for Aarhus er fin det første stykke til Østjyske Motorvej, men bliver så lidt kedelig. Sådan er det vel altid i tæt beboede Danmark; skovene er små, forstæderne ligger tæt og den lokale ret forsvundet. Men fra Moesgaard og sydover langs kysten er ruten rigtig fin og varieret. Det er altid skønt at have havet tæt på. Frokosten blev planlagt ift. den “store skylle” på DMI radaren og bestod – igen – af en lokal pizza i Hørning. Der sad vi og ventede længe til regnen stoppede og fordrev tiden med at se fotos igennem.

Planer om flotte videos og div. SoMe opslag blev drøftet.

Igen skulle vi finde overnatning og vi foretrækker shelters. Der var ikke så mange langs kysten og nogle skulle bookes og lå tidligt på dagens etape, så de blev droppet. Plan A blev shelters bag kirken i Gylling, Plan B en campingplads tidligere på ruten og Plan C en campingplads lige før Horsens, men næsten for langt ift. dagen og vejret.

 

Shelterne bag kirken kunne ikke bookes og var flg. app´en to styks á seks personer i hver, så vi tænkte at man nok kunne krybe sammen med andre, hvis det nu var. Turen til shelterne krævede en lille rutefravigelse, men reelt blot på en parallel vejstrækning. Gylling byder ikke på de store oplevelser, men har hvad man skal bruge. To store nye shelters bygget i samarbejde med Friluftsrådet, velbeliggende bag kirken, som byder på et stort flot og rent toilet, med bademuligheder i håndvasken. Den lokale Brugsen bød på et rigt øludvalg, samt entrecotes til grillen.

Nu var det tid til Pyrus og Co., indsamling af træ og brug af Mario´s små hjemmelavede Molotov Cocktails

(Vat dyppet i stearin, det virker!).

Snart havde vi et bål kørende og efter en times tid, en stor bunke gløder til stegning.Vinden susede stadig og gav en masse turbulens ved vores bålplads. Død irriterende da røg i øjnene svier ad H til. Vi fandt nogle metalplader ved shelteret, som vi satte op som vindskjold. Det virkede dobbelt godt, idet røgen blev ledet væk og bålet holdt længere.

Snart var der gløder nok til at stege bøffer flamberet i rom.

En skøn menu røg igennem The Human Foodprocessor sammen med to gode øl, salte mandler og trailmix. Meget nærende og efter aftenkaffen var det tid til at hoppe i soveposen med telefonen og se Giro recap. Sikken en fed dag.

Morgensol har guld i mund

Til en dejlig afveksling kunne vi starte dagen uden at tjekke DMI´s radar. Solen og vinden var med os hele vejen. I stedet for at cykel direkte tilbage til ruten lagde vi lidt ekstra kilometer på i håb om et minieventyr. Det lykkedes og vi blev belønnet med et flot udsigt ved Trustrup og bakkerne der. Meget smukt sted, som via en lille grusvej ledte os ned på en lille asfaltvej, videre til ruten og Banestien til Horsens. Fra Horsens gik det over landet, lidt småkedeligt, til Vejle Fjord, hvor det skønne landskab igen viste sig, sammen med bakker op og ned.

Et højdepunkt på ruten var turen langs Vejle Fjord.

Frokosten skulle indtages i Vejle og vi havde fået foreslået Remouladen nede i havnen, men det blev lidt for formelt til os svedige lycraklædte madelskere. Vi kørte videre ind til centrum og fik en god fortovsburger med pommes, øl og shandy, samt to kaffe. Der manglede nu kun 7 km ud langs Vejle Ådal, som vi tog i “maven-fyldt-til-randen-tempo”.

Det var en super flot og vellykket tur, der bød på alt slags vejr undtagen sne og hagl. Tak for det. Ses vi til Unsupported Grinder – kort eller lang rute?

Posted by:Henrik Jappe

Cykling er min store hobby. Om vinteren kører jeg cykelcrossløb i massevis, lidt MTB og landevej, med en uge i februar på Gran Canaria. Om sommeren kører jeg MTB Liga, Gran Fondos i syden og lidt landevej. Ved siden af det arbejder jeg frivilligt med sporbygning, udvikling af B&U MTB samt MTB Ligaen. Mine artikler her handler mest om events og det udstyr jeg bruger til dem. Mvh Henrik, 56 år og på cykel siden jeg var 3.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *