Inden jeg hopper til testen af Ridley Kanzo Fast vender jeg blikket bagud….

Gravelcykling opstod for mig som en disciplin der kunne det meste. Én cykel til landevejen, grusvejene, de blå MTB-spor, måske få røde MTB-spor og så ellers ud på opdagelse. Gravelcyklen gav mig en større aktionsradius end MTB´en, som altid hev mig ind på single tracks, hvor gik jeg glip af store oplevelser i ro og fred, på den stille grusvej. På grusvejen kunne jeg køre afslappet og suge naturen til mig, uden at skulle koncentrere mig om sporet foran hjulet. Samtidig gav gravelcyklen mig mulighed for, at afprøve MTB-spor når de bød sig til.

Landevejs strækninger åd gruscyklen relativt effektivt, så jeg hurtigt fandt ind på gruset igen. Gravelcyklen var blevet til min favorit cykel – og den er det stadig.

Gravel blev også en enkel tilgang til cykling; cyklen betyder ikke det store, det er oplevelsen der tæller. Men så kom udviklingen fra producenterne, ganske som vi har set det på racercykler, MTB´s mm.

Berømte Squadra Molteni før vores afgang til Nordgrus, som var et af de første grus events. Molteni Team´et kører altid på gamle stålrammer og smalle dæk.

 

Ridley Kanzo Fast til hvad?

Ja det giver fin mening med en aero gravelcykel, så længe den bruges til det den er skabt til; at køre hurtigt, agressivt og med konkurrencen som en del af målet. For cyklen er skabt til at køre vildt hurtigt og uanset hvem jeg lod prøvede den, sagde alle, at den var fantastisk hurtig og responsiv. Jeg vil anbefale Kanzo Fast til f.eks. Strade Forestali, Dirty Jutland og Hansens Gravelløb, idet alle foregår en stor del af tiden på asfalt og fine grusveje. De få km løbene giver på svære og bumlede spor er minimale, så den manglende komfort overleves fint, ift. den store fordel på resten af ruten.

Kanzo Fast er skabt over samme cykellæst  som Ridley Noah Fast, som vi har testet.

Noah Fast SL på Gran Canaria. Super hurtig aerocykel.

Kanzo Fast kan også fint bruges til både landevejs- og grusracer kombineret. Smid nogle 28mm tubeless landevejsdæk på, så er du virkelig godt kørende og har to fede cykler i én. Vælg dog i det tilfælde den rigtige geargruppe, f.eks. Shimano GRX Di2 2×11 speed eller SRAM Force AXS 2×12 speed, som er mine favoritter.

Hvad kan den så ikke bruges til?

Jeg kan ikke anbefale den til langture på grus i meget bumlet terræn. Det er prøvet og det er alt for anstrengende for kroppen. Aero fordelen forsvinder da det typisk går langsomt og aero fordele opnås eksponentielt ved højere fart. Til bikepacking duer den heller ikke, da den kompakte ramme gør det svært, at placere en rammetaske godt og størrelsen bliver minimal. En taske mellem styret er også næsten umuligt, idet styret er meget smalt og lavt og dermed er risikoen for, at tasken rammer på fordækket høj. Bikepacking med rygsæk er NO GO og kun med saddeltaske duer jo ikke. Til bikepacking og eventyr har Ridley udviklet deres Ridley Kanzo Adventure, som vi også har testet.

Ridley Kanzo Adventure klædt på til eventyr. Virkelig en fed cykel til det formål.

Det er 100% fokus på aero i alle detaljer på Kanzo Fast og videoen her gennemgår de vigtigste.

Testen..

..er foregået i januar, februar og starten af marts 2021 og turene har primært været på asfalt og grusveje. Kanzo Fast kom med Continental Terra Speed dæk i 40 mm, som jeg med det samme skiftede ud til Continental Terra Trail, med bedre greb i underlaget. Her kommer en serie af fotos med kommentarer til cyklen, efter endt test.

Men først blev Kanzo Fast taget ud til BikeFitPro og nano coated. Så sidder skidt og møj ikke fast og rengøring bliver til en leg.
En lækker aero-detalje er integrationen mellem kronrør, forgaffel og skrårør. Stift og præcist.
Så er der også Ridley´s lille vinge nederst på forgaflen, som også giver bedre air flow.
Styret er fuldt integreret og aerodynamisk. Det er smukt udført og samme styr som på Ridley Noah Fast. Spacere kan deles i to og dermed kan højden justeres og stilken skæres af, uden at man skal have alle kabler afmonteret.
Lækker aero profil. Kronrør og forgaffel er stive og sammen med styret, suser cyklen præcist rundt i svinget.
Meget flot konstruktion, stift og med minimal komfort. Med kun 38 cm bredt styr på en Small er der gjort meget for at reducere vindmodstanden, som for det meste udgøres af frontarealet (A i CdA) af cyklen og især rytteren.
En klassisk aero konstruktion, som ses på stort set alle aerocykler. Lav saddelstræber og afslutning der omgiver baghjulet så Dirty Air så vidt muligt undgås..
D-formet aero saddelpind med klemme der virker godt, når den monteres korrekt. Tryk ned på den mens du spænder!!!! Huske carbon pasta!!! Ellers glider saddelpinden ned under kørsel.
Aero hjul fra Campagnolo. Shamal er legendariske og meget lækre. Især deres nav med meget let justering af lejespænding er smarte. Dette hjulsæt er ikke standard på Campagnolo EKAR modellen af Kanzo Fast. Med indvendig bredde af fælgen på 21 mm er det ikke optimalt. Jeg foretrækker 23-25 mm til 40-45 mm dæk. Men, hov, det er jo en aerocykel, så skal dækkene vel også være smallere? 105% reglen virker ikke her!
8,7 kg med det hele er ganske fint.

Campagnolo Ekar 1×13 speed.

Ekar virker fortrinligt på næsten alle måder. Det er manuelt gearskift, idet Campagnolo vurderede, at prisen for elektronisk ville blive for høj og at gravelfolket generelt ikke bruger ligeså mange penge på cykel, som landevejsfolket. Så det er et forsøg på, at  lande deres gravelgruppe i et sweet spot i markedet. Ift. Shimano GRX  Di2 er det ikke på niveau, bortset fra bremserne, som bare er fantastiske og modulerer perfekt. Ekar kan ikke lave multiple højere gearskift ved ét tryk med tommelfingeren, men du kan skifte til tre lavere gear med ét langt tryk med pegefingeren. Besynderligt og på det punkt er elektroniske systemer helt suveræne. Ift. min SRAM Force 1×11 manuelle geargruppe, foretrækker jeg klart Ekar til gravel og landevej, men ift. Shimano GRX Di2 2×11 speed og SRAM AXS 2×12 speed er Ekar noget efter, men helt udemærket.

Giver 1×13 speed mening? Ja det gør det ift. 1×11, men ikke ift. 2×11 og 2×12 speed. Med en kassette på 9-42 og en 38 tands klinge havde jeg altid rigelig med gear, også til asfalt. Måske savnede jeg af og til et lidt højere gear, men det kan løses med større klinge. Kassetten byder også på færre store gearspring end på 1×11 – 1×12 speed setup, men også på 1×13 kassetten slider man primært på de små tandhjul i flade Danmark.

Jeg ventede nogle måneder på testcyklen, så jeg kunne få modellen med Campanoglo Ekar 1 x 13 speed gruppen. Det er lækre sager og det virker som Campa skal. Klonk, klonk – præcise og kontante gearskift. Dog ikke helt på niveau med f.eks. min egen GRX Di2.
Bagskifteren kørte upåklageligt hele perioden. En enkel justering blev det til, let udført på den lille drejeskrue til venstre i billedet.
Campagnolo EKAR 1×13 speed skifter kun på højre greb. Ergonomien er perfekt til mig. Både bremsegrebene, grebene og tommel- og fingerskifteren sidder altid hvor de skal. Lige et hak bedre end Shimano Di2 og to hak bedre end SRAM Force med manuel gearskifte.

Ekar kassetter fås i 9-36, 9-42 og 10-44. Klinger fås i 38, 40, 42 og 44. Jeg ville gå efter 44 klinge og en 10-44 kassette.

Body´en til 1×13 speed er speciel og derfor kan du ikke få alle hjul til gruppen p.t. Campagnolo leverer det lækre shamal hjulsæt, som var på testcyklen. På Ekar modellen af Kanzo Fast kommer den med Fulcrum Rapid Red.

Andre modeller af Kanzo Fast.

Kanzo Fast kommer med følgende geargrupper:

  • SRAM Rival 1×11 speed til EUR 3.299,00
  • Shimano GRX800 1×11 speed – EUR 4.199,00
  • Campagnolo Ekar 1×13 speed – EUR 4.999,00
  • Shimano GRX Di2 1×11 speed – EUR 5.249,00
  • Shimano GRX Di2 1×11 speed med Classified – EUR 6.299,00

Være opmærksom på, at hjulsættene varierer på modellerne.

Classified

…er et et internt gearsystem i bagakslen, som styres trådløst fra styret. Det giver så at sige 1×22 speed gear, ved at det interne gearsystem kan “skifte fra stor til lille klinge”. Den store klinge vælger man selv. Så reducerer systemet gearene fra 1:1 til 0,7, så der på den måde skiftes til “lille klinge”. Fordelen ved Classified er, at man opnår bedre kædeføringslinje og man får fordelen af, at køre på stor klinge hele tiden. Begge dele giver mindre modstand i gearsystemet. Kanzo Fast modellen leveres med Rotor kranksæt med 48 klinge og 11-34 kassette. Vi har ikke testet det, men hører godt om systemet, som stille og roligt udbredes mere og mere.

Det kedelige – geometrien.

Kanzo Fast er agressiv og det er geometrien også. Med en kronrørsvinkel på 71,5 grader er den blandt de stejleste jeg har prøvet; typisk 0,5 grad stejlere, hvor 70 grader og mindre typisk er XCO MTB. Jo lavere vinkel og jo længere akselafstend, jo mere en eventyr gravelcykel. Saddelrørsvinkelen er “standard” 73 grader og giver gode klatre evner. Det giver en lidt kortere akselafstand ift. andre tilsvarende størrelser, selvom om S og M ikke kan sammenlignes på tværs, men man skal se på reach og stack. Stack er lavt som det skal være på en aerocykel så alt i alt, blive den meget agil og levende, hvilket er lækkert på asfalt og gode grusveje. Det giver så lidt mindre sikkerhed; eller følelse af sikkerhed, når det går hurtigt nedad og over bumlet terræn.

Konklusion

Køb Ridley Kanzo Fast hvis du vil have den bedste kombi af en landevejs og gravelcykel. Køb den med 2×11 eller 2×12 speed elektronisk geargruppe for bedste ydelse. Køb den med Campagnolo EKAR 1×13 speed, hvis du primært skal bruge den til grusrace og ønsker den simple men meget effektive og lækre geargruppe. vær dog opmærksom på begrænsningen i hjulvalg ift. 13 speed body. Vælg classified hvis du er til teknik og tør prøve det nye – og dyre. Få den lakeret i netop din kombination, eller i Pure Line. Det er ikke særligt dyrt.

Pure Line er standard designs hvor du kan vælge farver.
KAF01 – ja det hedder det – er hvor du kan lege mere selv. Her mit giraf-design 🙂
Farver kan være svære at vurdere på nettet, men så har cykelhandleren farvekort.

I mine øjne er alle typer gravelcykler gode, så længe vi har det sjovt, får noget motion og nogle gode oplevelser. Hvad synes du? Skriv til os!

Posted by:Henrik Jappe

Cykling er min store hobby. Om vinteren kører jeg cykelcrossløb i massevis, lidt MTB og landevej, med en uge i februar på Gran Canaria. Om sommeren kører jeg MTB Liga, Gran Fondos i syden og lidt landevej. Ved siden af det arbejder jeg frivilligt med sporbygning, udvikling af B&U MTB samt MTB Ligaen. Mine artikler her handler mest om events og det udstyr jeg bruger til dem. Mvh Henrik, 56 år og på cykel siden jeg var 3.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *