Med udgangspunkt i Køge, er der flere flotte og rigtig gode grusture til dig og din gravelged. De fleste kan køres på én dag, men der er bestemt også mulighed for, at lægge nogle overnatninger ind og gøre eventyret til en weekendtur.

I denne historie får i præsenteret en rute, som jeg har kørt i mange år, ja så mange år at den er fra før vores gruscykel tidsregning.

Okay,  gruscykler har eksisteret fra før asfalterede veje, så det er ikke helt sandt, men så efter den nyere gruscykel tidsregning. I den tidsregning hvor; cykelkategorier har oversteget antal felter på din selvangivelse, hvor øl heldigvis er mere end bare Carlsberg og Tuborg, hvor kaffe er mere en Irma´s Blå og hvor den romantiske naturoplevelse har fået et come back, der er større end noget selveste Anders Samuelsen vil kunne præstere.

Med udgangspunkt i Køge Ås følger du så stisystemet hele vejen langs Åsen, videre til Lellingsskoven og via Køge Å ned til Dyndet, lige udenfor Borup. Her finder du det officielle materiale.

Køge Ås, grusvejen er til højre, sjovt single trail til venstre. Go Ride It!

Denne tur cyklede jeg sammen med Nicolai, som også skriver og tester for Bikings. Nicolai er en ung fyr jeg har kendt i rigtig mange år og som jeg trænede, da han var B&U rytter i GreveCC og RMK. Det er skønt at se hvordan flere vender tilbage til sporten, efter endt uddannelse mm, ofte med et helt nyt syn på dens muligheder og ikke mindst oplevelser.

Så da jeg spurgte om han ville med ud på tur, kom svaret promte – JA TAK!

Den første del af turen; den fra Køge Ås til Dyndet, har Nicolai kørt flere gange før, så den store fristelse lå i de efterfølgende ca. 80 km, gennem nye spændende naturområder, stier, single tracks og ikke mindst historiske steder.

Nicolai er bl.a. uddannet historiker, naturentusiast og hamrende god teknisk på alle cykler, så udfordringen blev straks taget op.

Turen gennem Køge Ås skal bestemt ikke foregå på de brede grusveje, hvor der ofte er mange andre skovgæster at tage hensyn til. Nej læg heller forhjulet ind på de lækre single tracks, som har eksisteret på Åsen i mange år, ja før de første MTB-spor blev legalt bygget og langt senere markeret. Mangefoldige Danmarksmester og tidligere Pro-MTB´er Klaus Nielsen, har Åsen som hjemmebane og det er netop der, han kører sine dødsintervaller, på 8-tallet allersidst på Åsen.

Mange MTB-wannabees har Klaus sat på plads på Åsen; mange som er blevet rigtig gode, har han revet rundt og flyttet deres grænser, og kun sjælendt kan nogen sætte ham på plads på Åsen.

Åsen er en lille perle, men desværre også et sted, hvor vi MTB´ere i flere år har kæmpet med den private skovejer om ordnede og regulerede forhold, noget vi aldrig har opnået. Så læg mærke til skiltene når du kører ind på Åsen og kend dine rettigheder. Læs om dem her.

 

 

 

 

 

 

 

Kør gerne nogle omgange på 8-tallet, inden turen går videre mod Lellingeskoven. Fra Åsen til Lellingeskoven kører du ca. 2 km på asfaltvejen, på venstre hånd forbi den nyopdagede Vikingeborg Borgring. I forbindelse med arbejdet på den nye Ringstedbane opdagede man, fra en drone der skulle måle op, noget besynderligt på en mark. Borgring er bygget af Harald Blåtand i slutningen af 900 tallet.

Det viste sig at være endnu en Vikingeborg. Den bør du besøge på turen, men du kan ikke komme ind fra vejen, du må rundt om og ind fra sydsiden.

Vejen til Lellingeskoven går gennem en gårdsplads; Gl. Lellingegaard og videre af en åben bred grusvej. Så snart skovkanten nås, så vipper du forhjulet til venstre, lige efter den store træstub der er væltet. Der starter et lækkert single track, som du så kan følge hele vejen gennem skoven. Er du ikke til svære single tracks, så fortsætter du ad grusvejen til den slutter.

Til venstre ind i skoven finder du en lille sti, der fører dig ned til den gamle halvrådne træbro, der så smukt og forfaldent bærer dig over Køge Å.

På det punkt er Køge Å bred, smuk og ligger omkranset af flot skov og kuperet terræn. Længere fremme omkranses den af stejle sider og du oplever et sjældent smukt landskab; Skovhus Vænge med 60 mio. år gamle kalkaflejringer, hvor der dengang var en kystlinje.

På de stejle solbeskinnede sider, kan du i foråret og sommeren se snoge og skovfirben sole sig, men kig godt efter, de er gode til at gemme sig.

Kryds broen og fortsæt på den side af åen, til du kører under motorvejen. Det er vigtigt at du følger åen, ellers ender du oppe på Ringstedvejen, hvilket er kedeligt og befærdet. Et lille stykke efter motorvejen mødes begge stier, ved den lille træbro, og stien fortsætter langs Køge Å.

Herfra præger det åbne landskab langs åendin tur.

Stien er flot anlagt i det åbne landskab langs åen og indbyder til høj fart, men kør klogt, da der er flere og flere som har opdaget turen. På turen fra Spanager til Regnemark kører du forbi Spanager Hovedgaard, som idag er en døgninstitution for børn. Gården, som tidligere var en hovedgaard under godset Giesegaard, ejes af Københavns Kommune og blev som en del af jordafståelsesreformen i 1919 overdraget til staten, fra herremanden på Giesegaard. I første omgang blev jorden overdraget til staten, som udstykkede den til husmænd. Husmændene kunne søge om et jordstykke og billige lån til bygning af huse og lader. Der var ingen særlige forudsætninger som skulle opfyldes, blot skulle man være arbejdsom, retskaffen og et ordentlig menneske, for man skulle trives og samarbejde med de andre familier på vejen. Det var demokrati og et lille forsøg på et landbrugskollektiv, hvor man deltes om kompetencer, maskiner, håndkraft og råvarer. Disse huse kan stadig ses, hvis du tager en lille afstikker.

Området efter Spanager Hovedgaard fremstår som et stykke særlig danske historie; enevældkongernes tid var forbi.

Skiltet lige efter Spanager Hovedgaard. Ejby Mose ligger lige bagved og vi har netop passeret den lille træbro.

Efter Spanager Hovedgaard krydses en lille træbro, men stop op her, vend dig rundt og betragt Ejby Mose. Den er stor og fuglelivet rigt. Desværre har kraftig vandindvinding gennem 60´erne og 70´erne, samt udretning af Køge Å medført en kraftig grundvandssænkning, som igen har nærmest tørlagt åen og kraftigt reduceret dens ellers så rige dyreliv. Kvælstof udledning har ikke gjort sagen meget bedre, men også det bliver der stille og roligt rettet op på. En stor satsning på genopretning de senere år har givet resultater og stille og roligt vender fulge, fisk og insekter tilbage til åen. En grundvandsstigning har dog lange udsigter, med den nuværende vandudvinding og der tilføres derfor vand fra flere omkringliggende søer. Turen fører dig hurtigt til Regnemark, hvor du skal lægge mærke til den lille sø nede på venstre hånd, lige før Regnemark landsby.

De smukke forårskontraster præger det danske landskab.

Søen er aflang og der ligger det skønneste lille shelter; klar til en overnatning, et lille bål, med fisken over, den du selv har fanget, og så morgensolen som vækkeur.

Efter Regnemark landsby kører du ind i et flot landskab, med mange små søer og åer. Det er her Køge Å drejer af og vender sydover til dens udspring. Du kører nu på Regnemarks Bakke og læg mærke til, at der er skråninger på begge sider, som fører ned til to å-løb; Køge Å og Dyndet Å.  Nyd alle de gamle huse langs vejen, hvorefter du kommer ind i sommerhusområdet Dyndet. Der finder du to gode spisesteder; først Bedstes Pandekagehus, som ligger lige efter Den Gamle Thehandel (Mosehusets Købmandshandel) og længere inde i Dyndet; Malerklemmen. Især Malerklemmen er berømt for både historien og dens hygge, gode mad, drikke og ikke mindst æbleskivespisekonkurrencen.

Regnemarks Bakke og en af de smukke søer .

 

 

 

 

 

 

 

Det er her du lægger din første spisepause ind. Nyd en pandekage og en kaffe hos Bedste. Kaffe til kr. 15, du er kommet til Sydsjælland.

Næste del fører dig ud af Dyndet, forbi Badesøen og under jernbanen mellem Roskilde og Ringsted. Du er nu i Humleore Skovdistrikt; et ganske stort område med en okay mangfoldighed af træer, på trods af intensiv skovbrug. Humlelore Skov byder også på en ørnerede og dermed en obligatorisk afstand til området. Der er flere vejen gennem skoven og videre ud på ruten, så vælg selv, men pas på du ikke går glip af noget 🙂

Nyd turen gennem den flotte skov, som fører dig ud på Rosengårdsstien og Ringsted Oplevelsessti.

 

 

Ringsted Oplevelsessti er forholds ny og delvis anlagt på den gamle Rosengårdssti og fornyet med et godt gruslag. Det gør turen mere behagelig end før og med de nye skilte, også langt lettere at finde vej på. Desværre ender grusstierne på et stykke asfalt, som fører dig ud til Ringstedvej; den mellem Roskilde og Ringsted, hvorefter den følges sydover ca. 1 km. Der drejes skarpt til højre, ned ad bakke, og du er nu ved Haraldsted Sø´s sydøst kant.

 

 

 

 

Velkommen til en meget smuk tur langs Haraldssted Sø, på flotte stier og træbroer, med små udsigtsstop og et shelterplads uden sidestykke. Tænker det skal bookes i god tid?

Vores plan var at fortsætte NV til ca. midt på søen, der hvor stien når P-Pladsen, ved traktørstedet. Fortsætter du ud af Oplevelsesstien, når du hen til dæmningen og til udsigten, på den lange træbro ud i søen. Kører du videre sydover kommer du til Ringsted Å, med stien rundt om Ringsted og videre ad Europa Vandrevej E6 til Sorø. Derfra kan du så køre rundt om Tuelsø, Sorø Sø og Tystrup Sø og fange Suså Stien til Næstved. Derfra videre mod Avnø og Svinø Naturcenter, med flotte shelters, forbi Gavnø Slot. En virkelig flot tur jeg har kørt for nogle år siden, som forberedelse til The Colorado Trail bikepacking tur. Selve turen, som vi gennemførte som de første danskere, kan du læse om her.

Prøv at kør under broen under Ringstedvej. Der finder du denne konstruktion, som jeg ikke ved hvor fører hen. Men det skal da snart udforskes.
Oplevelsesstien langs Haraldsted Sø.
Traktør stedet ved Haraldsted Sø´s nordvestlige P-Plads. Desværre corona-lukket.

 

 

 

 

 

 

 

Efter P-Pladsen ved Traktørstedet krydser vi Haraldstedvej og kører gennem private skove mod Skjoldenæsholm Slot. På Haraldstedvej kan du køre til venstre og besøge Knud Lavards Kapel. Du kan tage til højre, den direkte vej via asfalt, til Skjoldenæsholm. Ved T-krydset svinges til venstre op mod Skjoldenæsholm Slot, men lige før, der hvor golfbanen går ind til højre, cykler du ind og følger skiltene; Vandrevej E6. Stien går langs søen og op gennem skovene. På toppen af bakken kører du ind i statsskoven Bidstrup Skov. Det er en fantastisk tur, hvor du følger den gamle kongevej; Valdemarsvej.

Skjoldenæsholm Slot.

Noget af den gamle belægning på Valdemarsvejen ses stadig. Det er en flot hulvej.
Vi forlader her skovene ved Skjoldenæsholm og kører ind i Bidstrup Skovene. Der finder du Det Hvide MTB-spor, der starter ved Avnstrup Asylcenter. Smut evt. forbi den likke Bike Park, den er sjov, også på gravelcykel.

 

 

 

 

 

 

 

Turen gennem Bidstrup Skovene er fantastisk flot, kuperet, varieret og med et rigt dyreliv. Du kan lave flere afstikkere fra ruten; Kør op på Sjællands næsthøjelse punkt; Gyldenløveshøj, hvor modstandsfolk fik nedkastet forsyninger fra englænderne. Kør til Avnstrup skoven, ved asylcentret, der kan man cykellege i Bike Parken, fylde vand på flaskerne og køre på Det Hvide Spor; et af de allerførste MTB-spor i Danmark. Følger du ruten kommer du ned til badesøen Avnsø, et godt sted at køle sig af – skovbade – nappe en bid mad og nyde den flotte natur, inden ruten fortsætter langs Skjoldungestien.

Skjoldeungestien byder på flere flot anlagte “broer”
Denne fører hen til spejdernes hus

 

 

 

 

 

 

 

 

I Bidstrup Skovene finder du både Vandrevej E6, Skjoldungestien, Gudernes Stræde og Pilgrimsruten. Fire flotte vandreveje, som alle kan cykles.

P-Pladsen ved Lejre Forsøgscenter; der hvor du kan opleve Vikingetiden, mødes Gudernes Stræde og Skjoldeungestien.

 

 

 

 

 

 

 

Ved Lejre Forsøgscenter findes også Hertadalen og det dejlige traktørsted, som vist nok kun er åbent for selskaber. Men ikke langt derfra kan du nyde en kold øl og et stykke smørrebrød, udenfor Ledreborg Golf Klubs klubhus. Det kan godt anbefales.

Grusvejen fører dig nu ud af skoven og op på en bakketop. Stop op og nyd den enorme horisont udover Roskilde. Se fjorden, Domkirken, vikingelandskabet og ådalen, der nu skal føre dig det sidste stykke af Skjoldungestien, ind til Roskilde.

Der er ikke mange steder i Danmark hvor du kan opleve et Grand View.

Det er nu bare at følge stien og suge indtrykkene til sig. Du er i et vikingelandskab og der er utallige historiske minder. Stien går gennem ådalen hele vejen til Svogerslev Sø, hvor der er to muligheder; du kan enten følge ruten gennem Svogerslev Nord, eller køre videre ud til trækfærgen. Uanset ender du i Boserup Skov og er tilbage på Skjoldeungestien. Trækfærgen er en unik lille oplevelse og kun få meters træk. På den anden side kører du i markskellet, siger hej til køerne, måske napper du et par kirsebær, hen til et økologisk gårdudsalg og videre op ad grusvejen.

Oppe på grusvejen kan du så køre direkte til Boserup Skov, eller lige stikke forbi Herslev Bryggeri´s gårdudsalg. Der kan du få kaffe, kager, øl og en hyggelig slapper i gården udenfor.

Skibssætningen ved Lejre. Nej, det er ikke en  kæmpe der er på vej op.
Der er utallige gravhøje på turen, den som ligger lige efter Skibssætningen, er en lille gåtur værd. Sikken en udsigt.

 

 

 

 

 

Svogerslev Sø
Foto: Martin Paldan

 

 

 

 

 

 

Turen nærmer sig sin slutning, men først skal du gennem Boserup Skov. Der kan du vælge at følge stien direkte til Roskilde, eller du kan køre forbi Traktørstedet og Naturcentret. Det er en afstikker på ca. 400 meter og er du heldig, så er der åbent med kager og kaffe. Du kan også tage en afstikker på MTB-sporet, som er et letkørt spor på gravelcykel. Efter skoven kommer du ud til bunden af Roskilde Fjord og en flot udsigt indover byen og havnen.

Måske kan du allerede nu fornemme en kold is glide ned gennem din støvede gane?

Kør stille og roligt de sidste km, der er altid en masse mennesker på stien og i havnen. Skulle Boserup Skov traktørsted være lukket, er der endnu et forsøg lige inden havnen. Sct. Hans Have er et meget flot lille hyggeligt sted, drevet af en forening. Der kan du får kaffe, kage og blomster til cykelstyret eller hjelmen.

 

 

 

 

 

 

Turen er ved at være slut. Vi startede i Greve og sluttede også der, men at starte i Køge og slutte i Roskilde; få en is på havnen, klatre de sidste højdemeter op til Roskilde Domkirke, blive velsignet af den guddommelige bygning, hvor vores konger og dronning ligger begravet, er en kulturdannende værdig del af ruten – den del dækker de største oplevelser.

Del gerne dine ture med os på Bikings. Vi håber du blev inspireret, det er sådan set vores eneste mål.

 

 

Posted by:Henrik Jappe

Cykling er min store hobby. Om vinteren kører jeg cykelcrossløb i massevis, lidt MTB og landevej, med en uge i februar på Gran Canaria. Om sommeren kører jeg MTB Liga, Gran Fondos i syden og lidt landevej. Ved siden af det arbejder jeg frivilligt med sporbygning, udvikling af B&U MTB samt MTB Ligaen. Mine artikler her handler mest om events og det udstyr jeg bruger til dem. Mvh Henrik, 56 år og på cykel siden jeg var 3.

3 replies on “Et minieventyr på grus

  1. Kære Henrik
    Linket til RidewithGPS med ruten tager til en sidde der siger at Webpage med ruten er privat.
    Hilsen
    Oriol

  2. Hej Henrik.
    Sikke en flot rutebeskrivelse med billeder og mange detaljer.
    Vi er tilflyttere fra Lemvig og vil nu i ferien begynde at udforske cykelrutere.
    Tak for inspiration.
    Mvh. Jesper

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.