Dæktest er sjovt og så bliver man klogere på, hvorfor div. producenter gør som de gør. Bredde, mønster, punkteringsindlæg, gummiblandinger, sideforstrærkninger osv., det er en stor verden. Bikings vil forsøge at gøre den enkel ved, at anbefale nogle dæk til Danmark; til vinterbrug og nogle til resten af året. Derudover kan vi anbefale dæk til gravelløb vi selv har kørt og dæk til ruter der er sammensat med forskelligt underlag.

Ved valg af dæk skal du altid indgå et kompromis. Skal det være godt til fine grusveje eller til tricky single tracks i skoven?

Vi plejer at sige; at et dækvalg skal passe til 80% (80% reglen) af det du kører, så må det føles tungt på asfalt, men tilgengæld godt på dårlige grusveje og single tracks i skoven. Ja, eller omvendt, men asfalt skal det aldrig være godt til, med mindre man kører et gravelløb hvor ruten er 80% asfalt – og er det så reelt et gravelløb?

Maxxis.

Maxxis er en meget stor dækproducent og er i Danmark især kendt for deres meget store udvalg af dæk til MTB; XCO, enduro og Down Hill, er discipliner hvor de dominerer. Så da jeg fik muligheden for, at teste deres Rambler, som jeg havde hørt godt om, var JA-kortet fremme og smilet stort.

Rambler i 40 mm holdt til 1200 km henover sommeren, med to mindre punkteringer som sealant lukkede…..

…men så tog nogle glasskår livet af bagdækket. To huller lige ved siden af hinanden, det kunne sealanten ikke klare og en Stans Dart plug hjalp heller ikke. Alt ialt har Rambler gjort det utroligt godt på tørre grusveje og MTB-spor, og når det så ovenikøbet ruller ganske godt på transportstykker på asfalt, ja så har vi med et favoritdæk at gøre.

Maxiss Rambler 40 mm – facts.

120 TPI (treads per inch) er ok men ikke det fineste vi har prøvet. Rambler er et blødt lækkert dæk der smyger sig godt til underlaget, med korrekt dæktryk.

På hårdtpakket grus og til dels løst grus, står det rigtig godt fast i svingene. Knopperne er retningsbestemt til svinget og med tilpas mellemrum, så pakker gruset og bygger en lille “berm” op som sikrer svinggrebet. EXO er ekstra beskyttelse i dæksiderne.

Man skal lede lidt efter det, men så dukker “rotation” pilen op.
Med 420 gram placerer Rambler sig i en større gruppe af 40 mm graveldæk. Conti Terra Speed og Challenge Gravel Grinder (38mm) er lettere, men det koster også i form af mindre greb.
Montering på DT Swiss CR1600 fælgene, som jeg altid bruger, var meget let. Den fine gummikant, med den lille flap, klikker let på og holder tæt med det samme.
Monteret på Dt Swiss CR 1600 fælge, som er 21 mm indvendig, springer dækkene på med præcis 40 mm.
…og runder i mine øjne perfekt, så overgangen fra midten til siderne ikke føles kantet, når du svinger. Knopperne på midten sidder tæt og holder dermed rullemodstanden nede, uden det forringer nedbremsninger væsentligt.

Gummiblandingen er to-komponent, hvilket betyder der er brugt forskellige hårdheder fra midten til siderne. Hårdere gummi på midten mindsker rullemodstanden og reducerer slid. Det er noget de fleste dækproducenter kan og gør.

Hvordan kører de og hvor har de kørt?

Med et dæktryk på mellem 2,0-2,2 bar og fyldt op med 30 ml. Squrit sealant i første fyldning og 30 ml. Zero Flats Competition sealant i anden og tredje, har jeg undgået punkteringer der har krævet slange – dog undtagen til sidst. På 1200 km er det fantastisk godt og måske også heldigt. Testen har været foretaget på de sædvanlige spor og på den måde, reduceres held-faktoren ift. punkteringer og andre testede dæk.

Især Hedeland byder på torne i massevis og jeg pillede også to ud af Rambler dækkene ved afmonteringen. Det er et godt sted at teste dæk.

De kører generelt rigtig godt på tørt underlag. Dækket har klaret sig godt på skovens single tracks, med lidt rødder, i Hedelands noget mere stenede terræn, samt på Hvidovre MTB-spor. Henover sommeren har de således været perfekte.

De har kørt Dirty Jutlands 205 km i regnvejr stort set hele vejen og gjorde det også dér rigtig godt, på de noget våde og bløde grusveje, samt af og til sandede rutesegmenter. Dækkene har båret mig rundt på to tre dages bikepacking ture, hvoraf den ene førte til Strade Forestali gravelløbet i Rye ; 105 kmved Silkeborg søerne og det lækre kuperede terræn der.

Strade Forestali byder besynderligt nok på alt muligt underlag; heriblandt en masse sand, så mudret skovbund, fine grusveje, asfalt og lidt single track. Også her var dækket rigtig godt, men manglede lidt greb på især to mudrede skovstykker i muldjord. Til det skal der virkelig groft mønster og så er vi tilbage til vores 80% regel.

Rambler koster ca. kr. 350,00 og er dermed tæt på konkurrenterne.

Køb et dæk der passer til dig og din kørestil, lad være med at se på prisen, forskellene er alligevel ret små. Du kan altid skrive til os og får gode råd gratis.

Nyd din tur på gruset!

Posted by:Henrik Jappe

Cykling er min store hobby. Om vinteren kører jeg cykelcrossløb i massevis, lidt MTB og landevej, med en uge i februar på Gran Canaria. Om sommeren kører jeg MTB Liga, Gran Fondos i syden og lidt landevej. Ved siden af det arbejder jeg frivilligt med sporbygning, udvikling af B&U MTB samt MTB Ligaen. Mine artikler her handler mest om events og det udstyr jeg bruger til dem. Mvh Henrik, 56 år og på cykel siden jeg var 3.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *