Argon18 er for Bikings et nyt kapitel. Vi kender til mærket gennem mange år og især for deres landevejsracere og enkeltstarts- og Tricykler. Astana og Jacob Fuglsang kører på Argon18, Michelle Vesterby, triatleten kører på deres Tricykel og så er der Martin Toft Madsen, som netop slog den danse timerekord på en Argon18 banecykel. Vi skal dog her stifte bekendskab med deres første rendyrkede gravelcykel. De har før haft en slags hybrid mellem en racer, crosser og gravelcykel, men med den vilde vækst i gravel, har også Argon18 valgt at lave en specifik model. Dark Matter – mørkt stof – hedder den.

Michelle Vesterby

Eksistensen af mørkt stof er veletableret gennem en lang række astrofysiske observationer på størrelsesskalaer fra
de mindste dværggalakser til hele universet. Vi ved dog stadig overraskende lidt om den partikel, der udgør det mørke stof.

 

Tekst og fotos af Henrik Jappe. Testkørsel Esben Juste og Henrik Jappe. Visse fotos er fra United Cyclings hjemmeside og deres events.

Martin Toft Madsen slog den danske timerekord på en Argon18

Historien om Argon18 og United Cycling

Der findes jo snart ingen danske cykelmærker mere, så med nyheden om, at Argon18, gennem United Cycling i Lynge, er distributør i Skandinavien, Tyskland og Østrig er dejligt. Udviklingen ligger stadig i Canada, der hvor Argon18 er født. Der har været et tæt samarbejde mellem de to firmaer i nogle år og sidste år åbnede United Cycling et flot hovedkontor i Lynge. Her finder du også er et meget flot showroom med cykler, democykler, et træningscenter og cykelværksted. Cykelværkstedet er et helt kapitel for sig selv. Rent som et Formel1 værksted og udstyret med alskens lækkerier. Her samles de cykler kunderne har bestilt hos den lokale cykelhandler, ofte som skræddersyede .

Michelle Vesterby´s Tricykel på operationsbordet.

Forretningskonceptet er bygget op på, at cykelhandleren ikke skal have lager af Argon18 cykler, men kun nogle få som kunderne kan se og evt prøve. Har butikken ikke størrelsen, kan den evt. prøves i Lynge hos United Cycling. Butikker som samarbejder med United Cycling har en iPad med en app, hvor alle detaljer om cyklen indtastes. Kunden udmåles først og cyklens størrelse fastlægges. Styrbredde, frempindslængde, saddel, hjul, dæk, geargruppe, ja det hele kan lægges ind i app´n og når det er på plads sendes det til værkstedet, som påbegynder samlingen af kundens cykel.

Færdig med speciallakering und alles! So ein ding?

Den færdige cykel udleveres derefter gennem butikken og på den måde effektiviseres processen, fra produktion til kundens færdige cykel. Butikken slipper for lager og brug af værkstedstid til samling. Både United Cycling og butikken kan bedre styre fremstilling og lager, og kunden får en skræddersyet cykel. Priserne er konkurrencedygtige og faste, og butikken modtager kommission af salget. Ideen er at det letter salget, idet en snak om rabat altid er et ømt punkt, og butikkerne kan således koncentrere sig om det de typisk er bedst til, nemlig salg, service og viden om cykler. Butikkerne kan fint have Argon18 ved siden af deres traditionelle mærker, som de ofte skal pre-ordre og føre lager i.

P.t. tilbyders ikke speciallakeringer, men det meste udstyr kan sættes på efter kundens ønsker. Speciallakeringer må således løses før samling af cyklen og kunden må selv stå for den del.

Dark Matter – en lynhurtig grusmaskine.

Bikings har efterhånden prøvet en del grusmaskiner og denne er hurtig og stiv. Den umiddelbare følelse da jeg satte mig op på cyklen var – “det er sgu da en racercykel”. Stivheden skal findes i de klassiske dele af stellet, nemlig kronrøret, skrårøret og krankboksen, som tilsammen sørger for effektiv kraftoverførsel til baghjulet. Men det stopper ikke her, for kronrøret med Argon18s egen 3D+ designkonstruktion gør det meget stift. Det er noget som mærkes på godt og ondt. Rejser du dig op, trækker i styret og træder an på bakken, så flyver den afsted. Det samme opleves i spurten, som vi dog har valgt at udelukke i grusdisciplinen, af hensyn til at bevare hyggen, det gode venskab og humør. Bagsiden af medaljen er, at noget af komforten forsvinder, når man som på vores testcykel har monteret et meget stift alu.styr på en stiv frempind. Man kan som bekendt ikke både blæse og have mel i munden, så på Dark Matter skal du vælge. Mit forslag er, at komforten findes i 40mm+ dæk, korrekt dæktryk, afslappet siddeposition og evt. via et carbonstyr der flekser i bunden af styret.

Dark Matter på besøg i Karlstrup Kalkgrav, et favoritsted til gravel.

3D+ hvad er det?

Normalt justerer vi højdeforskellen mellem saddel og styr via spacere under styret. Vi ved alle – os æstetikkere – at spacere ser dumt ud, men kan være en nødvendighed for at sidde rigtigt og udholdeligt. Det har Argon18 løst elegant og effektivt med 3D+, som sikrer stivheden når der “spaces op” og samtidig bevarer cyklen sin elegance. Når du køber en Argon18 cykel får du tre forskellige 3D+ spacere, 0 mm, 15 mm og 30 mm, som burde være nok til alle med normal ryg og siddeposition. Form og funktion er løst 100% her.

3D+ forklaret

Stellet er selvfølgelig i carbon.

Ja det er efterhånden alle cykler, men vi ser da også visse guldalderflippere, som sværger til stål og titanium. Carbon er bare bedst – punktum. Med det materiale kan cyklen bygges op så stivhed og fleksibilitet bliver langt bedre end traditionel stål. Aerodynamik er den anden del, som også carbon løser langt bedre, og Argon18 hævder her, at de har haft fokus på det i konstruktionen af Dark Matter. Aero på en grusmaskine – hvorfor?

Ja ja det bliver lidt for meget, men marginal gains you know!!

Aero? Ja ok, hvis du skal køre Dirty Jutland, 212 km på Vestkysten, gennem Jammerbugten hvor utallige skibs- og cykelforlis er foregået, i et guldalderlandskab og modvind, ja så er aero faktisk ganske fornuftigt. Men husk nu, din position på cyklen er det allervigtigste.

Stellet er smukt og flere essentielle dele er flot integreret. F.eks. er stellet forberedt på alle typer gear i dag. 1×11, 1×12, 2×11, 2×12, trådløs AXS, Di2, kabler osv. Kædebeskytter som er vigtigt til gravel og cross er også lækkert lavet, og så er lakeringen virkelig flot, hvis man kunne fjerne den lille orange farve og på den måde blive 100% “Guldalder”.

Gearsystem integration

Geometrien på en gravelcykel er ret afgørende for køreegenskaberne og med Dark Matters geometri, placerer jeg den i kategorien “Racergravel”. Et forholdsvis stejlt kronrør, kort kædestræber og relativt kort akselafstand, gør cyklen agil, hurtig i sving, god på bakker. En anden vigtig faktor er BB Drop, altså krankboksens placering relativt til akslerne. Jo lavere jo mere stabil cykel i form at lavt tyngdepunkt. Det betyder mere end man skulle tro, men en typisk crosscykel ligger på ca. 65 mm hvor en gravel ligger på 70-75 mm. Dermed er pedal frigangen på en gravel ikke så god som på en crosser, så planlægger du at bruge den til cross eller teknisk sporkørsel i skoven, så er 70mm lige på grænsen. Vi har selvfølgelig prøvet, læs mere længere nede.

Et par sidste detaljer på stellet er; lave saddelstræbere som bidrager til komfort og aerodynamik, kædestræberne i drivsiden er sænket, så det giver plads til større klinger, bredere dæk og lav Q-faktor. Jo detaljerne er i orden.

På besøg hos Søværnet, Militæret, Luftvåbnet, Hjemmeværnet og Beredskabet. Det var en stor oplevelse.

Udstyret.

Cyklen vi har testet er udstyret med Ultegra Di2 2×11 speed, som fungerer fantastisk og giver masser af muligheder for at variere gearingen. Vi havde klart foretrukket at den helt nye Shimano GRX gruppe og United Cykling  ville gerne have leveret med den, men GRX var ikke på lager. Fremover tilbydes Dark Matter med GRX. Ultegra bagskifteren var en standard, hvilket vi ikke kan anbefale på en gravelcykel, det skal være RX modellen, den med koblingen der stopper kædeslag på kædestræberen. Bremserne – de fungerer som altid 100%.

Både styr og frempind er stift alu og det kan fint gå an, men et lidt mere komfortabelt carbonstyr, med fleks i bunden af bukningen er altid godt til gravel. Det skaber komfort på de lange ture og når du sidder nede i aeropositionen. Det er jo en gravelcykel, så et styr med flair er et must, hvis street credit skal bevares, så styret anbefaler vi skiftet ud. Tjek f.eks. Pro, som snart lancerer en carbonserie af deres gravelstyr.

Sadlen fra Prologo er ikke lige vores kop the. Den er hård, bred og har en lidt sjov form. Sadler er helt klart en personlig ting, så find den der passer dig og fokuser på komfort til gravel.

Esbens test af cyklen.

Det er lidt frisk, at opkalde en cykel efter noget man faktisk ikke rigtig ved om eksisterer eller hvordan det ser ud. Mørk stof påvirker (i teorien og ifølge nogle gakkede fysikere) tyngdekraften på mærkelige måder.  Om Argon 18 Dark Matters gruscykel rent faktisk påvirker tyngdekraften er nok tvivlsomt, men at den kører ret godt både ligeud, op og ned, det skal der ikke herske tvivl om.

Beam me up Scotty. Burning Man templet i Hedeland, vi er tættere på mørkt stof.

Der bliver virkelig produceret nogle gode gruscykler efterhånden og producenterne skal virkelig gøre sig umage for at skille sig ud. Det er ikke nok, at der er plads til nogle brede dæk. Der skal mere til nu. Canyon har forsøgt sig med et dobbeltstyr, Cannondale Topstone med affjedring etc. Argon har grebet det mere traditionelt an og det kan jeg faktisk godt lide.

Tag ud i Vestskoven og besøg vikingebroen.

Jeg har kørt på cyklen i cirka 14 dage med forholdsvis mange km. Min oplevelse har været rigtig god. Den har stået på klassisk grus tons, hvor cyklen virkelig er suveræn. Efter udskiftning af frempinden har vi fundet en god position, hvor man sidder dejlig kompakt, raceragtigt og med fuld kontrol over cyklen. Man accelerer helt ubesværet op i fart på vej ud af svingene og der er ligeledes god fart op ad de mange små hurtige og stejle skovstigninger vi har i Danmark. På et tørt mountainbikespor er der også fart på. Særligt med den kombination dæk den kommer med. Nemlig de hurtige Victoria Terreno Dry, som det dog lykkedes os at skære midt over under en de mange testture til Hedeland. Med masser af latex og en prop, fik jeg dog med god hjælp dog lukket hullet, så der kunne trilles hjem.

Frem med vaskebørsten

Det er nok en cykel man ser mere til race end til bikepacking. Selvom den sagtens kan bruges til en tur med tasker og opbakning vil jeg nok anbefale den bliver brugt til grustons og gravelrace. Den er simpelthen virkelig velegnet til et langt grusløb med fuld gas på. Den er nok også lige dyr nok at bruge til pendling og bikepacking. Her er den Ridley Kanzo Adventure, som Henrik tester nok mere velegnet.

Jeg cyklede til sommerhuset med oppakning og det gik da fint

Sadler er en meget personlig præference og jeg må indrømme, at denne saddel, Prologo Dimension 143, ikke passer mig godt. Men det er jo heldigvis nemt at skifte. Det var faktisk også det eneste negative jeg har at sige. Hvis den købes som en race-bike, må man også forvente, at den er stiv og måske lidt mindre komfortabel end andre gravelcykler. Men hvis det er præmissen, så kan der jo ikke klages over det. Hvis vi stadigvæk havde haft cyklen til test under det kommende løb ”Gribben” i Nordsjælland, ville den have været vores foretrukne våben.

Henriks test af cyklen.

Vi har kørt den på vores sædvanlige spor og ruter, der varierer fra grusveje i Vestskoven, til svære single tracks på Det Hvide Spor og Vallensbæk Bikepark. Kort fortalt så kan den det hele okay, men gør det klart bedst på grusvejene, som også er cyklens formål. I Bikeparken kommer den også rigtig godt rundt, ikke mindst på grund af det stejle kronrør og korte akselafstand. Agiliteten spiller også en stor rolle på Det Hvide Spor, som er rodfyldt og til tider med ret snævre sving. Testen står altid på Krøyer Skrænten, som er et af de sværeste partier på sporet, og jeg formåede at få den gennem alt, dog undtagen den store rod step up. Tre forsøg – no luck – teknikken er nok vigtigere end power og cykel 🙂

På Det Hvide Spor. 40 mm dækkene fra Vittoria (Terreno Dry) gør det godt og bidrager til komfort og få gennemslag på fælgen. Tryk ca. 2.0 bar til samlet vægt af cykel og rytter på 80 kg. Foto Martin Paldan.

Nogen decideret fornøjelse var det dog ikke, man bliver godt mørbanket, men det er sjovt at prøve og alt andet lige, så giver det en god base for at sammenligne forskellige gravelcykler. Vallensbæk Bikepark bruges til at justere cyklen så kropsposition er bedst. Jeg skiftede frempinden ud til en kortere og stejlere, så jeg kunne få off set mellem saddel og styr ned i ca. -10cm. Det giver en god position i brems og sving, hvor pres på styr kan ske i en afslappet position. Det bidrager også til, at min aeroposition bliver god på de lange grusveje og generelt til flere afslappede siddepositioner på styret.

Det er et fedt spot.

Min samlede vurdering af Dark Matter er: En racey gravel der egner sig bedst til de lange grandfondo lignende events, så som Dirty Jutland, Hansens, 3rd Row Duo, Nordgrus o.lign. der alle er lange, med masser af grus, asfalt i doserede mængder og ikke alt for teknisk.

Læs mere om cyklen her.

United Cycling i Lynge, lækkert show room
Posted by:Henrik Jappe

Cykling er min store hobby. Om vinteren kører jeg cykelcrossløb i massevis, lidt MTB og landevej, med en uge i februar på Gran Canaria. Om sommeren kører jeg MTB Liga, Gran Fondos i syden og lidt landevej. Ved siden af det arbejder jeg frivilligt med sporbygning, udvikling af B&U MTB samt MTB Ligaen. Mine artikler her handler mest om events og det udstyr jeg bruger til dem. Mvh Henrik, 56 år og på cykel siden jeg var 3.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *